Sved!


Don Mega
 Share

Recommended Posts

Velkommen til tråden: SVED!

Jeg kunne ikke lige finde ud af hvad jeg skulle kalde den hehe.

Mit spørgsmål lyder således: Nogen folk har en tendens til at svede utrolig meget ved fysisk aktivitet hvor andre dårligt nok får en dråbe på panden. Kan man drage en sammenhæng mellem hvor meget man sveder og hvor høj ens forbrænding er?

Måske et dumt spørgsmål men jeg er nysgerrig :)

Link to comment
Share on other sites

Nej, der er ingen direkte sammenhæng.

Sved er blot en måde (en af dem) hvormed kroppen kommer af med sin varme skabt gennem arbejde.

Sved har stor betydning for, hvor længe man kan komme udfører en hård fysisk aktivitet, men det siger i sig selv ikke noget om den aktuelle (her og nu) forbrænding. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Når vi træner producerer vi ikke overraskende, varme. En del af denne varmemængde går til at opvarme kroppen, resten skal man af med. Kroppens produktion af varme er faktisk selv om man skulle tro noget andet, uafhængig af luftens temperatur. Derimod afhænger den måde vi afgiver overskudsvarmen på, af omgivelserne. Jeg mener her både temperaturen og luftfugtigheden. Er det koldt afgiver vi nemlig bare varmen direkte til den kolde luft omkring kroppen. Hvis temperaturen derimod stiger, skal vi finde en måde at komme af med varmen på, det sker ved at svede. Når for eksempel vand opnår kogetepreture (100 grader) så blir det ikke varmere. og afgivelsen af varmen svarer til den mængde varme der tilføres fra kogepladen. stor plade (stort areal), stor fordamning. Vores Evne til afgive varme afhænger på samme måde af af hudarealet, mens varmeproduktionen afhænger af muskelmassen. Det er også det samme princip der gør sig gældene men en radiator. grunden til at en radiator er rillet, er for at give den så stor et areal som muligt at afgive varme fra. så man kan vel sige at det gamle ordsprog "de fede må svede" vel ikke helt passer :D

Så principielt kan man vel både sige ja og nej til dit spørgsmål. hårdere arbejde, højere varmeproduktion, højere svedafgivelse. Men du kan ikke bare sig at ham der han sveder nøøøj han forbrænder.

Edited by Dumb&Dumber
Link to comment
Share on other sites

Lad os nu antage at 2 personer af samme fysiske form udfører 30 min hård spinning. Det er ofte man ser den ene svede langt mere end den anden. Det var mere det jeg undrede mig over

"Men du kan ikke bare sig at ham der han sveder nøøøj han forbrænder. "

hehe ved ikke hvorfor men det fik mig til at grine

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt sige at jo bedre form man er i og jo højere niveau ens forbrændning (energiomsætning) kører på, jo vigtigere er det at kunne svede. Hvorfor ? fordi omsætter du store mængder energi ved ex. cykling så skal du også lede meget varme væk fra kroppen. Faktisk er det således at når man cykler så er det kun cirka 25 % af energien der bruges på pedalarbejdet og 75 % går til varmeproduktion. Ofte kan man se at folk der er i god form har en evne til at svede mere ved hårdt fysisk arbejde end folk der er i knap så god form. Det hænger sammen med at deres varmeproduktionen er tilsvarende større.

Man sveder for at køle kroppen. Man kan sammenligne det lidt med kølesystemet i en bil. Er der ikke mere vand på systemet, så brænder motoren sammen. Det samme med menneske kroppen. Er der ikke mere væske i kroppen (læs: ordentlig hydreringstilstand) så stiger kropstemperaturen om man kollapser :retard: Så HUSK AT DRIKKE

Link to comment
Share on other sites

Kroppens produktion af varme er faktisk selv om man skulle tro noget andet, uafhængig af luftens temperatur.

Så principielt kan man vel både sige ja og nej til dit spørgsmål. hårdere arbejde, højere varmeproduktion, højere svedafgivelse. Men du kan ikke bare sig at ham der han sveder nøøøj han forbrænder.

Dette er vel ikke så overraskende, et givent stykke arbejde kræver en vis energimængde -uanset om det er -10 eller 40 grader udenfor ;)

Vores Evne til afgive varme afhænger på samme måde af af hudarealet,
jepper, men dette er en af faktorene i varmeafgivelse, men dette har ikke direkte noget at gøre med hvorfor man sveder.

årsagen til at man sveder er at vand har en rimelig høj k-værdi (varmekapacitet). Derfor vil en ændring af af vandets temperatur kræve en del energi. Fomålet med at svede er (fra kroppens side) at få vandet til at fordampe, da fordampning er en endoterm proces (en energikrævende proces). Derfor vil vand på ens hud, der fordamper have en kølende effekt.

faktisk kræver det 225,7 kJ at fordampe 0,1 liter vand!!!

Det er godt nok ved at være nogle år siden jeg sidst har haft noget med termisk energi at gøre, så har jeg taget fejl så ret mig endelig :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok indrømme at jeg også har undret mig over fænomenet...

Der er fx en pige på mit hold som konsekvent ikke sveder... Ligegyldigt hvor hårdt det er... Har spillet med hende i sammenlagt 3 år og har aldrig set en dråbe sved eller den mindste røde farve i ansigtet på hende (eller andre stedet for den sags skyld)... Underligt... Ved egentlig ikke hvorfor jeg skriver, har ikke noget egentligt budskab ud over at jeg kender det... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi tager udgangspunkt i det spørgsmål det hele startede med. Kan man så forestille sig at, hvis vi har de to personer der er i ca. lige god form og udfører det samme arbejde. Den ene sveder helt vildt og den anden sveder kun lidt. Kan den person der kun sveder lidt holde til at køre længere uden tilførsel af vand end personen der sveder helt vildt??

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi tager udgangspunkt i det spørgsmål det hele startede med. Kan man så forestille sig at, hvis vi har de to personer der er i ca. lige god form og udfører det samme arbejde. Den ene sveder helt vildt og den anden sveder kun lidt. Kan den person der kun sveder lidt holde til at køre længere uden tilførsel af vand end personen der sveder helt vildt??

Ja!

Jeg kan give eksempler:

Sidste sommer, da det var +30grader trænede jeg sammen med en stor gut, der svedte RIGTIG meget. Han måtte faktisk rende rundt med et håndklæde konstant! :D

Jeg selv har det lige omvendt. Da jeg var lille kunne jeg SLET IKKE svede! Jeg besvimede bare, når det blev for varmt! :)

Nå men vi trænede sammen, og en dag, det var virkelig varm havde jeg glemt vandflaske. Jeg fik derfor ikke noget at drikke i de 1,5 time træningen varede, og min makker, der kostant bællede vand måtte opgive efter 1time, p.g.a dehydrering.

Det samme, da jeg kørte cykelløb. Jeg har præsteret at køre en etape i et cykelløb i Sverige på 137km i 36graders varme med kun 0,5 liter vand! Dette var dog ikke meningen, men jeg mistede min 0,75 liters dunk på første grus-pavé! :retard: :retard: :retard:

Der var dog mange, der denne dag måtte udgå p.g.a dehydrering.

Link to comment
Share on other sites

Kroppens produktion af varme er faktisk selv om man skulle tro noget andet, uafhængig af luftens temperatur.

Så principielt kan man vel både sige ja og nej til dit spørgsmål. hårdere arbejde, højere varmeproduktion, højere svedafgivelse. Men du kan ikke bare sig at ham der han sveder nøøøj han forbrænder.

Dette er vel ikke så overraskende, et givent stykke arbejde kræver en vis energimængde -uanset om det er -10 eller 40 grader udenfor ;)

Vores Evne til afgive varme afhænger på samme måde af af hudarealet,
jepper, men dette er en af faktorene i varmeafgivelse, men dette har ikke direkte noget at gøre med hvorfor man sveder.

årsagen til at man sveder er at vand har en rimelig høj k-værdi (varmekapacitet). Derfor vil en ændring af af vandets temperatur kræve en del energi. Fomålet med at svede er (fra kroppens side) at få vandet til at fordampe, da fordampning er en endoterm proces (en energikrævende proces). Derfor vil vand på ens hud, der fordamper have en kølende effekt.

faktisk kræver det 225,7 kJ at fordampe 0,1 liter vand!!!

Det er godt nok ved at være nogle år siden jeg sidst har haft noget med termisk energi at gøre, så har jeg taget fejl så ret mig endelig :)

Nix du tager ikke fejl. Det var mig der fejlagtigt ikke skrev denne detalje med. Jeg betragtede den lidt som "everybody knows" :smashtard:

Og iøvrigt....nej det er ikke så overraskende, alligevel møder jeg ofte og tit folk der tror at det udvikler mere varme i musklen i varmt end i koldt vejr. Og det paser jo ikke - har du lige bekræftet ;)

Edited by Dumb&Dumber
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share