Uddannelse som fitness-instruktør?


Edior
 Share

Recommended Posts

Gennem det sidste års tid er jeg begyndt at interessere mig meget for motion og ernæring (træner gerne 5-6 gange om ugen), og har derfor overvejet at uddanne mig indenfor fitness-branchen. :)

Synes dog at det er svært at finde information om hvor man skal søge hen, da det må meget gerne være en grundig uddannelse, og ikke bare et par weekend-kurser!

Har ved flere lejligheder kunnet konstatere at jeg ved mere om træning end instruktørerne i mit center, og det synes jeg faktisk er ret skræmmende! :blink:

Så jeg vil være meget taknemmelig hvis I kan komme med gode råd, links og anden nyttig information. Det skal lige siges at jeg er 19 år og sproglig student.

Link to comment
Share on other sites

Det at blive en god instruktør kan man sige meget om..... det vigtigste afhænger ikke af kurser og certifikater, men af dig selv. Læs, erfar, træn selv. Og læs noget mere... En bog du har læst af interesse hænger bedre fast end en du har læst som tvungent pensum.

Af gængse instruktør uddannelser kan man nævne SAFE, som er ret brugt og en af de bedre som jeg forstår det, alligevel finder jeg instruktørernes viden i mit center helt utilstrækkelig og de er SAFE instruktører. Skal det skal være noget "officielt" er der noget som medicin, idræt, fysioterapeut....

Link to comment
Share on other sites

Det var heller ikke ment som sådan.... det ville blot give en god baggrund for det andet materiale man læste (som jeg mener er det helt afgørende), så man kunne forholde sig til det.... i virkeligheden ville de fleste bio-relaterede naturvidenskabelige eller sundhedsvidenskabelige kunne gøre det, enig?

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg er ikke enig :) Medicin er simpelthen så tidskrævende at der ikke er tid til at læse særligt meget udenfor pensum. Desuden ville man spilde uendeligt meget tid på emner som overhovedet ikke har relevans for træningsfysiologi, så hvis ens motivation er det træningsrelaterede i medicinen, så klarer man den ikke. Desuden kan man sammneligne med sport: Træn det du vil være god til. Hjælpeøvelser er fint, men det vigtigste er øve den bevægelse som man vil være god til. På samme måde skal man læse om det man vil være god til, alt andet er uhensigtsmæssigt set ud fra cost/benefit.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Lige præcis i tilfældet med medicin kan jeg til nøds godt give dig ret.. udover det fastholder jeg stadig mit ovenstående postulat (så med forbehold for medicin). Jeg er selv biokemi bachelor og er meget tilfreds med overførslen fra mit studie til min interesse for træningsfysiologi. Jeg er dog ret sikker på at det samme ville gøre sig gældende, havde jeg læst medicin, men folk er vel forskellige........

Min pointe er den, at der er kun en ting, der kan gøre dig til en god instruktør og det er en latent interesse for træning (+kost). En sundheds- eller naturvidenskabelige uddannelse vil give en god baggrund og givetvis bringe én i kontakt med nogle emner, der er aktuelle, men som man alligevel ikke have berørt af sig selv. Det kan godt være at der er mange der kan læse en videnskabelig artikel med diverse videnskabelige metoder, men det kræver en lidt dybere viden f.eks. at vide hvilke problemer og usikkerheder, der ofte er forbundet med den konkrete metode.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan fortælle dig at jeg selv er blevet udd. i dbff (dansk bodybuilding of fitness forbund) og jeg fæler faktisk ikke jeg fik en hat ua forløbet der strakte sig over nogle weekender over et års tid.

Det helt klart bedste er at have interessen og selv læse og interessere sig for alt omkring ernæring og cføli træning. Jeg føler selv at min egen viden kommer fra egne erfaringer og så fra diverse blade og hjemmesider.

Hvis jeg stod og havde et center og skulle vælge mellem en der havde trænet i et år og var udd. ved dbff. Og det andet valg var en der havde trænet mere eller mindre seriøst i 4 år, så ville jeg klart vælge ham der havde trænet længst tid, da jeg tror det er der man skaber sin egen viden omkring træning...

Håber det gav lidt mening :blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan fortælle dig at jeg selv er blevet udd. i dbff (dansk bodybuilding of fitness forbund) og jeg fæler faktisk ikke jeg fik en hat ua forløbet der strakte sig over nogle weekender over et års tid.

Det er så også noget nær det dårligste valg der er, efter min mening. Jeg stod selv for at sende instruktører på kursus i mit gamle center, da jeg på et tidspunkt var instruktør-ansvarlig der, og det var næsten til grin, når man hørte hvad folk havde lært, når de kom tilbage. Men det måtte jeg bare finde mig i, for det var tradition i centret, at de instruktører som skulle have kurser igennem centret, fik dem igennem DBBF. Folk ville lære 20 gange mere, ved at investere i en bog som Science and Practice of Strength Training af Vladimir Zatsiorsky, og så gå den igennem 2 gange på en weekend (en bog som iøvrigt bruges på trænerskolen i Ålborg). Den eneste "uddannelse/kursus" som jeg mener borger for en smule kvalitet, er den uddannelse man kan tage på trænerskolen i Ålborg. Jeg har en kammerat som har taget den uddannelse, og han har da trods alt lært en masse ting. Men det er selvfølgelig også en reel uddannelse. De fleste kurser er ikke pengene værd efter min mening.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TOg også kun kurset da det var betalt  Og man fik super god mad he he

Det er da også fair nok. For hvad du reelt har lært er jo egentlig lige meget. Det som åbentbart tæller i dagens Danmark, er at man kan flagre med diverse papirer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er da også fair nok. For hvad du reelt har lært er jo egentlig lige meget. Det som åbentbart tæller i dagens Danmark, er at man kan flagre med diverse papirer.

Det har også tit undret mig, men på den anden side er det vel reelt nok at man beder folk om at dokumentere deres faglige niveau!!??

Men jeg giver dig ret der er en masse viden man måske ligger inde med, som "ikke eksistere", hvis det ikke kan dokumenteres - lidt fjollet <_<

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Det har også tit undret mig, men på den anden side er det vel reelt nok at man beder folk om at dokumentere deres faglige niveau!!??

Men jeg giver dig ret der er en masse viden man måske ligger inde med, som "ikke eksistere", hvis det ikke kan dokumenteres - lidt fjollet <_<

Bump (gammel tråd :blush: )

Lige præcis,

Men hvis det, det kræver for at få et arbejde som fitness-instruktør er at få et stykke papir med ens navn på så er der vel ikke noget galt i at gøre det. Kan godt være den viden man får på kurset er utilstrækkelig, men hvis man selv har supplerende viden så er det et plus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share