Styrke efter konditionstræning


multisport
 Share

Recommended Posts

Da jeg er triathlet og af den årsag har mange træningpas er det noget af et puslespil at indpasse min styrketræning i min cykel, løb og svømmetræning. I mit nye træningprogram skal jeg køre squat efter at have løbet VO2 max træning. Jeg havde forestillet mig følgende:

Løb

2 km opvarmning

5 X 1000 m VO2 max løb

1-2 km Afjog

og umiddelbart derefter:

Squat 5 X 5 med cirka 2 min imellem sættene (Der stoppes ved 5 rep ca 2-3 rep før det gør rigtig ondt)

Spørgsmålet er så om det er dårlig planlægning at ligge styrketræning samme dag som højintensløb ? Skal man være 100 % restitueret for at køre 5 x 5 med forbedret nervebanning for øje ? :bigsmile:

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også selv prøvet at lave styrketræning efter intervalløb, men jeg har ikke haft speciel god erfaring med det. For mig var det langt bedre løbe om eftermiddagen og så lave styrketræning om aftenen, men hvis det ikker er muligt ville jeg også lave styrketræning efter VOmaxløb. Hellere det end efter langvarig løbe- eller cykeltræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt i tvivl med hensyn til det jeg skriver nu, men det er jo videnskabelig fakta at testestoron niveauet falder når man laver meget cykel og løbetræning. I forbindelse med dette var det så ikke en idé at sætte reps op til 10 for at stimulere hormonproduktionen? Jeg ved godt at 5x5 appelere til styrke, men udholdenhedsatleter behøver jo ikke at være bange for at tage muskelmasse på da dette er stort set umuligt. Flere reps bidrager til en større hormonel stimulering.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share