Løb i skov - og på asfalt


DaDane
 Share

Recommended Posts

Jeg tror* jeg har fundet en perfekt rute - på omkring 7 km. i min baghave (vores grund støder op mod en stor statsskov). Knap halvdelen er på en asfalteret sti - den restende del er i skoven.

Er det bedst at starte med at løbe i skoven eller på asfalt - eller er det hip som hap???

*Tror - den er afmærket på et kort, men ikke alle stierne på kortet eksistere i virkeligheden - jeg regner med at gå turen enten onsdag eller torsdag - og så løbe den på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke det er hip som hap. Der er dog ingen tvivl om at løb på blød skovbund er mere skånsomt end løb på asfalt, så hvis der skulle være en forskel, kunne det jo være at man sædvanligvis løber hurtigst på den sidste del af ruten, hvorfor et blødt underlag måske er at foretrække pga. den større belastning hurtigt løb er. Til gengæld er det måske for vanskeligt overhovedet at løbe hurtigt på skovbund? Nej, jeg holder nu på det er ligemeget :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mit bud er også det er hip som hap. Men hvis du starter med løb på asfalt er dine ankler varmet op til når du løber ind i skoven. Så formindsker du chancen for at vride om på foden og forstrække ledbåndende, da de er klar til en pludselig overbelastning. Men du kan jo prøve at løbe begge ruter og finde ud af hvad du har det bedst med.

Link to comment
Share on other sites

Hej Dadane,

Jeg ville starte med skovstierne. Hvis du laver en fornuftig opvarmning (lidt ankelvrik og rul for at fortælle dine sanser at nu skal der ske noget og de kan godt se at komme i gang..) så mener jeg du bør tage skoven først mens du er mest frisk så du har 'overskud' til at klare det (sandsynligvis) ujævne underlag. Risikoen for at vrikke om bliver størrer jo mere træt du er. Så er det også mere sikkert at fyre det sidste krudt af på den 'sikre' asfalt.

Sander

Link to comment
Share on other sites

Som "gammel" motionsløber, ville jeg gøre følgende: ( bare en idé )

Løbe først den ene vej og måle tiden.

2 dage senere den anden vej og måle tiden.

Hvis der er mærkbar forskel, løber du den hårdeste rute, indtil du opnår bedre tid end den du fik ved den letteste rute.

Når det er sket, løber du igen den letteste og måler så tiden osv osv.

På den måde vil jeg mene du opnår en hvis "fleksibilitet" til de dage du evt. deltager i motionsløb eller løber andre ruter.

/Nygren

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er hip som hap. I øvrigt har jeg et spændende studie fra www.go-motion.dk.

Hurtig omstilling til nyt underlag

Hvor hurtigt omstiller vi vores nervesystem til et nyt underlag når vi løber? En gruppe biomekanikere fra Berkeley i USA har undersøgt dette. Ved at justere stivheden i standbenet kan vi tilpasse vores løb til underlaget.

Seks løbere blev bedt om at løbe skiftevis på to typer underlag, der var henholdsvis hårdt og blødt. Løberne vidste hvordan underlagene føltes.

Forskerne undersøgte nu, hvad der skete ved overgangen fra den ene type underlag til den anden. Overraskende nok viser studiet, at benets stivhed reguleres korrekt allerede ved det første skridt på et nyt underlag der er kendt.

Det er dermed muligt, at lave en glat overgang fra et underlag til et andet - i hvert fald hvis underlaget er kendt. Hvorvidt dette er en træningseffekt siger studiet ikke noget om, men man kan forestille sig, at denne evne er mere udtalt hos erfarne løbere. Det kan endvidere tænkes, at erfarne løbere råder over et større ”lager” af kendte underlag.

Kilde:

Ferris DP, Liang K, Farley CT.

Runners adjust leg stiffness for their first step on a new running surface

Journal of Biomechanics 32(8) 787, 1999.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share