Laktose


Ripper
 Share

Recommended Posts

Jeg ved, at laktose er et disaccharid, som består af de to monosaccharider galactose og glucose. Er det et hurtigt kulhydrat, eller er der noget specielt ved bindingen, etc, hvad ved jeg, der gør, at det ikke regnes til simpelt sukker? Jeg tænker på alle de bodybuildere, som for de flestes vedkommende indtager meget mælk, og som så måske ingtager en masse tomme kalorier...

-Ripper

Link to comment
Share on other sites

Skummetmælk har et glykæmisk index på 32

Iøvrigt er det vel rimeligt begrænset hvor meget energi det kan blive til - mælk er da ikke så kalorierigt endda en hel liter give ~350 kcal - og selvom størstedelen er kulhydrat er en stor del også protein.

Link to comment
Share on other sites

Laktose lægger sig mht. optagelseshastighed ikke overraskende midt imellem monosaccharider og polysaccharider. Vi taler om noget i retning af ½-1 time. Simple kulhydrater (monosaccharider) optages generelt i noget der skal måles i sekunder (glucose) eller minutter. Komplekse kulhydrater (polysaccharider) optages oftest i løbet af flere timer - og specielt hvis polysacchariderne samtidigt er forbundet i fiberrigt materiale vil optagelsen stække sig rigtigt langt.

Laktose kan sagtens anvendes som kulhydratet i vores berømte ½-times vindue efter træning. Men det er ikke optimalt - monosaccharider er noget bedre. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Du generaliserer for meget ved at skære polysaccharider og monosaccharider under et. Der er stor forskel på fructose (GI=20) og glucose (GI=100), der begge er monosaccharider. Fructose optages ikke aktivt i cellen, derfor går det MEGET langsommere end glucose. Polysaccharider, der ikke er forbundet i fiberrigt materiale (hvidt brød: GI=72) optages også hurtigere end f.eks. disaccharidet sakkarose (GI=59) (alm. sukker).

Link to comment
Share on other sites

Hmm der vil jeg heller ikke give dig ret, det har alt for lav GI, til at det har nogen reel effekt. Så er det langt bedre med maltodextrin (der også er et polysaccharid), rosiner, hvidt brød, pasta, sukker, dextrose etc.....

Link to comment
Share on other sites

Laktose kan sagtens anvendes som kulhydratet i vores berømte ½-times vindue efter træning. Men det er ikke optimalt - monosaccharider er noget bedre.

Det er jeg uenig i. Det er svært at finde kulhydrater der er mindre velegnede til genopfyldning af glucogenlagrene. Man skal helst have kulhydrater der giver et kraftigt insulinboost, så man får smidt kulhydrater og proteiner ind i musklerne, og det giver lactose jo slet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share