TJ's Singles-cyklus/HST


 Share

Recommended Posts

Mandag starter jeg TJ's singles-cyklus.

Jeg kører sideløbende HST, og det er et helt tilfældigt tidspunkt, jeg begynder på singles-cyklus'en.

Jeg er samtidig på slankekur og er derfor langt fra maximal styrke.

Skal jeg derfor plotte en lavere max ind i skemaet?

Da det er i sammenhæng med HST og slankekur, ved jeg ikke helt hvornår jeg skal køre dødløft træningen i programmet. Jeg hælder mest til midt i, da jeg så stadig har energi, og samtidig har været de vigtigste øvelser igennem.

Da jeg nu ikke er springfyldt med energi, vil det så ikke være mest hensigtsmæssigt, at tage længst mulig pause mellem hvert sæt?

(Man skal jo vælge et sted mellem eksempelvis 30 og 60 sekunder)

Hvis der er nogen, der har erfaring singles-cyklus, hvor meget fik i så ud af den første i kørte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg afslutter min TJ single cycle om små 2 ugers tid, så skal jeg give dig resultatet.

Den er blevet kørt sammen med HST.

Min 5RM i rumænsk dødløft er i perioden steget 15kg til 120kg, så jeg satser lidt på at dødløft har rykket sig cirka det samme. Min PR i DL var 130 da jeg startede.

Jeg tror ikke du skal tage et egentligt "lavere" max, men brug en vægt du med sikkerhed kan løfte - også på en mindre god dag.

Ang. placeringen af singlerne, så fik jeg det råd af Watts, at de helst skulle ligge i starten hvor man var frisk.

Jeg er omkring 10-15 minutter om at gennemføre mine singler, uanset om det er 5, 10 eller 15 stks, dvs. ca 1min pause de lette dage og 2-3min du tungere dage.

Link to comment
Share on other sites

Min 5RM i rumænsk dødløft er i perioden steget 15kg til 120kg, så jeg satser lidt på at dødløft har rykket sig cirka det samme. Min PR i DL var 130 da jeg startede.

Dvs. at der kun var 25 kg mellem din 5RM i rumænsk DL og din 1RM i alm. DL inden du startede på cyklusen? :blink:

Er du sikker på at du udfører rumænsk DL korrekt? Tror du ikke at din ROM er alt for kort?

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt forstået. :unsure:

I starten af perioden (dvs. for ca 8 uger siden) var rumænsk dødløft 5RM 105kg og alm. dødløft 1RM var 130kg.

I denne uge har jeg lavet en ny 5RM i rumænsk på 120kg.

Jeg tror ikke min ROM er for kort. Jeg starter løftet med ryggen ca. vandret (svært at vurdere selv) og røven så meget tilbage jeg nu kan og så er stangen nede og røre mellem hver rep.

Link to comment
Share on other sites

I beskrivelsen af singles cycle står også, hvor lange pauser man skal have, og hvis det lader sig gøre med kortere pauser, så kører man med for lav vægt.

Ideen med singles cycle er, som jeg forstår den, at man kører så tungt, som man overhovedet kan over en 5-6 ugers periode under forudsætning af, at man skal kunne fortsætte træningen periodisk.

Jeg fatter ikke en brik af, hvordan man skulle kunne kombinere HST, som er langsigtet bodybuilding med singles cycle, som er hard core styrkeløft træning.

Jeg vil tro, at 5 kg pr. cyklus er ok fremdrift under singles cycle.

Hvis man er under 100 kg i nogle af løftene, så er man jo ikke på et niveau, hvor singles cycle er interessant. (som jeg opfatter det)

Det er et program, som sigter på at øge ens 1 rm, og at øge 5 kg ca. hver anden måned, det er ok, hvis man er indstillet på, at styrkeløft er ens fremtid.

Faktisk er det mere end de fleste øger gennemsnitligt på årsbasis.

Link to comment
Share on other sites

I beskrivelsen af singles cycle står også, hvor lange pauser man skal have, og hvis det lader sig gøre med kortere pauser, så kører man med for lav vægt.
Det kunne også hænge sammen med at man endnu ikke har et top tunet nervesystem og derfor ikke kan stresse det specielt højt.
Ideen med singles cycle er, som jeg forstår den, at man kører så tungt, som man overhovedet kan over en 5-6 ugers periode

Det virker ikke som om det er ideen med TJ's single cycle

Jeg fatter ikke en brik af, hvordan man skulle kunne kombinere HST, som er langsigtet bodybuilding med singles cycle, som er hard core styrkeløft træning.

Nej, det er ikke den mest logiske sammensætning :bigsmile: - men folk har vel ofte flere mål med deres træning, og nogle gange er man måske lidt utålmodig og vil flere ting på en gang.

For mit eget vedkommende kørte jeg i forvejen HST for både masse og styrke, og så havde jeg lyst til at prøve om jeg kunne øge mit dødløft, da jeg synes det var lidt lavt ift f.eks. squat. Der er jo ingen der siger at man skal være fuldstændig ensporet i den træning man laver.

Hvor stor stigning der er realistisk afhænger vel helt af hvor længe man har trænet og hvordan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg afslutter min TJ single cycle om små 2 ugers tid, så skal jeg give dig resultatet.

Den er blevet kørt sammen med HST.

You are my kind of man! (må ikke misforståes) ;)
Min 5RM i rumænsk dødløft er i perioden steget 15kg til 120kg, så jeg satser lidt på at dødløft har rykket sig cirka det samme. Min PR i DL var 130 da jeg startede.

Det lyder sgu godt. Jeg satser nemmelig på at nå 180 inden efteråret, da jeg så skal køre en sheiko. Mit store mål er at løfte 200 i år.

Jeg tror ikke du skal tage et egentligt "lavere" max, men brug en vægt du med sikkerhed kan løfte - også på en mindre god dag.
Jeg tror jeg prøver 5kg under max, da jeg halvvejs i cyklusen er færdig med slankekuren.
Ang. placeringen af singlerne, så fik jeg det råd af Watts, at de helst skulle ligge i starten hvor man var frisk.

Jeg må lige se, hvad jeg kan klare.

Jeg er omkring 10-15 minutter om at gennemføre mine singler, uanset om det er 5, 10 eller 15 stks, dvs. ca 1min pause de lette dage og 2-3min du tungere dage.
Tjek!
Jeg fatter ikke en brik af, hvordan man skulle kunne kombinere HST, som er langsigtet bodybuilding med singles cycle, som er hard core styrkeløft træning.

Jeg træner udelukkende for hypertrofi i alle øvelser undtagen dødløft. Jeg vil gerne have en styrkeøvelse, hvor jeg sparker moderat røv! :)

Det er slet ikke noget problem at kombinere. Alle områder man bruger i dødløftet, træner man i andre øvelser, så rent muskelvækstmæssigt, er der tale om minimale tab. Tabsområderne er desuden ikke af højeste prioritering i min hypertrofitræning.

Nej, det er ikke den mest logiske sammensætning  - men folk har vel ofte flere mål med deres træning, og nogle gange er man måske lidt utålmodig og vil flere ting på en gang.

For mit eget vedkommende kørte jeg i forvejen HST for både masse og styrke, og så havde jeg lyst til at prøve om jeg kunne øge mit dødløft, da jeg synes det var lidt lavt ift f.eks. squat. Der er jo ingen der siger at man skal være fuldstændig ensporet i den træning man laver.

Mine bevægegrunde er det totalt modsatte. Jeg er hylende ringe til squat, men nogenlunde til død. Jeg har så valgt den øvelse, jeg kan komme længst med.
Hvis man er under 100 kg i nogle af løftene, så er man jo ikke på et niveau, hvor singles cycle er interessant. (som jeg opfatter det)

Det har du måske ret i. Men jeg ligger også et godt stykke over.

QUOTE 

I beskrivelsen af singles cycle står også, hvor lange pauser man skal have, og hvis det lader sig gøre med kortere pauser, så kører man med for lav vægt.

Det kunne også hænge sammen med at man endnu ikke har et top tunet nervesystem og derfor ikke kan stresse det specielt højt.

Jepper. Mit nervesystem er nok så langt fra at være "top-tunet", som et nervesystem nu kan være! :4whip:
Hvor stor stigning der er realistisk afhænger vel helt af hvor længe man har trænet og hvordan.

Jeg har trænet et minimum af dødløft. Jeg trænede øvelsen sådan rimeligt for et års tid siden, men øvelsen er tit blevet glemt eller undladt.

Jeg havde sneget vægten op på 120 for 5RM i november, og holdt den der indtil februar. Så trænede jeg den ikke i 2 måneder, og ville så lige se, hvad jeg nu var faldet ned til. Så kom chokket: 6x140! :o :blink::bigsmile:

Så der skulle da bestemt være potentiale til meget mere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share