cardio efter styrke


tulle
 Share

Recommended Posts

Hvis du laver cardio efter styrketræning, så tror jeg for fedttab, jeg ville vælge moderat intensitet (lige i fedtforbrændingszonen) - dels skal der ikke særlig meget energi til, og dels er der frigivet en masse fedtsyrer efter din styrketræning som venter på at blive forbrændt.. bliver de det ikke, så sætter de sig bare igen

Dette er et indlæg Cilius har skrevet i min log på et tidspunkt. På det sidste har jeg ikke haft så meget tid (eller lyst) til at komme ned og træne, men når jeg er der vil jeg jo gerne have mest muligt ud af det...

Jeg kører også stort set altid cardio efter styrketræning. Som regel 15 min stepper eller løbebånd ved højest mulige intensitet. Nu er det så jeg sidder og tænker på om de 15 min overhovedet batter noget? Nu kan man jo sige at lidt er bedre end ingenting og meget er bedre end lidt osv, men det jeg gerne mere præcist vil vide er om de små 15 min har en rimelig effekt og om det skader effekten af styrketræningen at køre højintensiv cardio lige efter?

jeg løber jo i forvejen ca hver anden dag så de 15 min er kun for at sætte fut i forbrændingen af de fedtsyrer Cilius beskriver :)

Håber nogen af jer vismænd (eller kvinder ;) ) forstår mit spørgsmål og kan komme med et bud...

Hilsen Tulle :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

eller løbebånd ved højest mulige intensitet. Nu er det så jeg sidder og tænker på om de 15 min overhovedet batter noget?

Vil ikke gå nærmere ind i diskussionen da jeg har rimeligt meget at se til i øjeblikket, men til ovenstående vil jeg gerne knytte en kommentar. Om 15 min. højintensitetstræning batter noget? Jeg bruger et minimum af tid på min løbetræning iøjeblikket da fokus er rettet på styrketræning og kan kun sige at de 15-20 min. jeg bruger pr. gang er hårdt nok til mig. Det er blot et spørgsmål at træne hårdt nok i forhold til kroppens præstationsniveau. Kig evt. i min log. Der er rig mulighed for at gøre træningen hård hvis man er lidt kreativ.

Uanset hvad er 15 min. træning ALTID bedre end ingen træning.

Link to comment
Share on other sites

Wohooo, det er jo mig der bliver citeret... (har lige boostet mit test niveau - se log for detaljer :lol: ).

Anyways, så er planen med lavintens træning perfekt, hvis du samtidig er i ligevægtsniveau eller kalorieoverskud. Ved de to tilfælde, så bliver der forbrændt noget ekstra fedtmasse, hvilket vil resultetere i en forbedret kropsvægt:fedtmasse ratio. Er du kalorieunderskud, så afhænger det af planen du følger:

1. Hvis du vælger at være eksempelvis 500 kcal under dit kalorieforbrug om dagen, så vil mængden af cardio du laver have minimal effekt. Du vil alligevel have samme mængde underskud... typen af forbrænding du hiver af stablen under din cardio, har derimod betydning (efter min mening). Hvis du samlet set kan forbrænde 500 gram fedt mere på en 14 dages periode, ved at sænke intensiteten til at favoratisere fedtforbrænding (bemærk det samlede kalorieunderskud vil være det samme i alle tilfælde), så er det absolut værd at tage med. Laver du højintenst cardio under de givne præmisser, vil kalorieforbruget post træning være højere end ved lavintens aktivitet - men hvis der allerede er taget højde for det ekstra kalorieforbrug, så kan det være fløjtende ligemeget.

2. Hvis du vælger at følge et fast kalorieindtag, så vil et højintenst stykke arbejde være at foretrække. Du forbrænder simpelthen flere kalorier end ved lavintenst arbejde - derudover så vil det holde din forbrænding post træning oppe. Det betyder at kalorieunderskuddet bliver større ved fast kalorieindtag sammen med højintens cardio vs. fast kalorieindtag sammen med lavintens cardio.

Specifikt i dit tilfælde, så fortsæt endelig med de 15 min cardio efter. Jeg ville holde mig til lavintens aktivitet i dit tilfælde - samtidig med at forbrænde mere fedt procentmæssigt, så har det en mindre katabolsk effekt på kroppen (en katabolsk tilstand nedbryger muskler og fedtvæv til energi, hvilket ikke er nødvendigt med alle de FFA der flyder rundt fra styrketræningen). Du løber alligevel på dine off-dage, samtidig med kalorieforbruget fra styrketræningen er alt rigeligt til at holde forbruget væsentligt hævet over normalen.

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg lige et andet spørgsmål vedr. post-styrketrænings-cardio...

Jeg holder mig nogenlunde på mit vedligeholdelsesindtag, og får så mit kalorieunderskud i form af lavintensitetscardio (gåture med opbakning).

Men hvis jeg nu var interesseret i at dyrke lidt cardio efter styrketræningen, da ens glykogendepoter er tæt på tomme, hvad skal jeg så gøre med min post-træningsshake? Skal den ned før eller efter cardioen?! Håber mit spørgsmål giver mening...

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

Det kommer lidt an på det hele... (sjovt nok). Hvis du napper en shake inden vægttræning, så vil du have rigeligt med aminosyrer i kroppen såfremt dit træningspas samlet set varer mindre end to timer (eller deromkring). I så fald er der ikke nogen grund til at indtage en shake i mellem vægttræning og cardio. Napper du ikke en shake inden træning, så er det en god ide at begynde :D

Nap efterfølgende en kombination af proteiner og kulhydrater til vende kroppen til et anabolsk stadie (40-80 gram kulhydrater og en 25-30 gram proteiner). Vedr. kulhydraterne, så har jeg leget lidt rundt med tanken om at kombinere druesukker sammen med almindeligt bordsukker.. i min lille fantasi må det skabe en mere jævn fordeling af frigivelsen af energi vs. druesukker alene. En lille tanke på falderebet :)

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke kan presse meget mere, end en time ind, mellem sidste måltid inden træning og evt. pre-workout shake er der så stadig noget et hente ved en pre shake?

Hvis man så vælger en pre shake, er der så ingen grund til at starte med sin post shake før træningsslut?

Almindeligt druesukker vs. druesukker? Hvori består forskellen?

Link to comment
Share on other sites

Almindeligt druesukker vs. druesukker? Hvori består forskellen?
Ups, det skulle have været "almindeligt bordsukker" - har lige rettet det.
Hvis man ikke kan presse meget mere, end en time ind, mellem sidste måltid inden træning og evt. pre-workout shake er der så stadig noget et hente ved en pre shake?

Det kommer an på sammensætningen og i særdeles mængden og typen af proteiner du spiser. Hvis den består af 5 dejlige æg, så vil det bestemt være underordnet om du drikker en shake før træning. Består den derimod af lidt salat med en lille smule feta (bare et eksempel), så vil jeg stadig anbefale en shake inden træning. Følgende undersøgelse sammenlignede effekten af suplering med aminosyrer før træning vs. efter træning - den giver en god fornemmelse af den fantastiske effekt ved at nappe en shake inden træning - Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med dig Cilius - men jeg har lige et spørgsmål. Jeg træner faktisk på samme måde som ovenstående dvs med en 15 -30 min cardio posttræning. Der har jeg så læst følgende (selvmodsigende udsagn) at man kan nappe sin postshake faktisk i forbindelse med cardioen for optimal optagelse. Men andre steder skriver de at man stopper ens forbrændning i samme sekund nye kalorier bliver indtaget, så hvad er bedst??? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share