kan kulhydrater blive til fedt?


løber
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke sikker på det er det rigtige sted men pyt. Jeg har selv den "ikke" videnskabelige holdning til vægttab, at hvis du optager mindre energi end du forbrænder så taber du dig. Ganske simpelt...

Jeg kender en, der er startet ved vægtkonsulenter, og jeg kan forstå at deres diæt er Ekstremt kulhydrat fattig, og fattig på animalskfedt.

I den forbindelse, spørg ikke hvorfor, kom jeg til at tænke.... hvis man skærer fedtet HELT væk fra kosten ( selvom det nok ville være næsten umuligt og MEGET usundt). Ville kroppen så være i stand til at omdanne andre ting til fedt?.

Og i så fald hvorledes?.

Link to comment
Share on other sites

Glucose nedbrydes i kroppen ved glycolyse til pyruvat, pyruvat oxideres til acetyl CoA, dette nedbrydes i citronsyre cyklussen til nogle forskellige energi rige molekyler. Disse omdannes til ATP (kroppens primære energikilde) ved forbrug af ilt. Hele denne proces sker i mitochondrierne i cellerne, og processen er katalyseret via en række enzymer.

Den samlede ovenstående proces kaldes respiration.

Fedt (og proteiner) kan også komme med i denne respionskæde forskellige steder. Fedt nedbrydes til glycerol og fedtsyrer. Glycerolen kommer ind i respirationskæden under glycolysen. Fedtsyrerne kan omdannes til acetyl CoA, og kan derfra nedbrydes videre til CO2 og vand. Begge disse processer hvor fedtsyrer og glycerol kan komme med i respirationskæden er reversible, så hvis der er overskud af energi, så bliver der dannet fedtsyrer ud fra acetyl CoA og glycerol i glycolysen. Så samles glycerol og fedtsyrer til fedtvæv, der lagres.

Hvis du vil have flere detaljer, så kan jeg anbefale et bibliotek eller en boghandel. Har min info fra bogen Life, the science of biology vol. I, Purves et al., Sinaur Associates, 2001

Molecular Cell Biology, Lodish et al., W.H. Freeman, 2000 kan også bruges, der er flere detaljer, men er ikke lige så pædagogisk og velskrevet efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Der skal ret store mængder kulhydrater til for at det bliver omdannet som fedt. Det der normalt sker, er at fedtet du indtager ikke bliver forbrændt som følge af kroppes valg af kulhydrater som den primære brændstof kilde.

Link to comment
Share on other sites

Molecular Cell Biology, Lodish et al., W.H. Freeman, 2000 kan også bruges, der er flere detaljer, men er ikke lige så pædagogisk og velskrevet efter min mening.

Lodish et al. er efter min mening en elendig bog. Kan huske at vi fandt en del fejl i den da vi havde den. Hvis der er nogen der kunne tænke sig en generel, grundig og pædagogisk introduktion til kroppens biokemi (herunder metabolisme) kan Biochemisty af Lubert Stryer varmt anbefales :)

Link to comment
Share on other sites

Eller....

Textbook of Biochemistry with clinical correlations af Thomas M. Devlin

....en tyk motherfucker på over 1000 sider.

Ja de skal jo være så store. Latterlig idé de amerikanske udgiver har fået der....grunden til at de ofte er ekstra tykke skyldes at dem der skriver dem bliver betalt pr side i stedet for at få for kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share