Knæproblemer


Cache
 Share

Recommended Posts

Da jeg dyrker taekwondo ved siden af min styrketræning strækker jeg ud for at blive mere smidig. Da jeg for 1 måneds tid siden begyndte at lave side-spagat hver aften inden sengetid, gik det ud over mit knæ. Jeg har nu problemer med ydersiden af højre knæ.

Det betyder desværre at jeg ikke kan squatte eller køre benpres, dødløft går lige. Smerten er der også når jeg cykler.

Iflg. 'Strækøvelser', af Bob Anderson, belaster man knæets ledbånd ved side-spagat med fremadrettede fødder, hvorfor jeg går ud fra at det er ledbåndet som den er gal med.

Jeg har ikke kørt squat/benpres eller trænet taekwondo i et par uger, men det er ikke blevet bedre. Nogen ideer til udbedring af skaden, så jeg kan komme i gang med squat igen? :weeping:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke være ?pissimistisk? her, men gå til lægen få en henvisning til en fys..og gør som de siger...jeg har selv haft problemer med mit ene knæ pga. nogle stramme sener... men jo før man kommer igang med udbedring af skaden.. jo før er man klar igen :) .. Du må dog nok selv bede din læge om en henvisning, da de som regel bare siger du skal stoppe med at træne..men det hjælper jo intet ...når det er det man vil vel ?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Nogen ideer til udbedring af skaden, så jeg kan komme i gang med squat igen?  :weeping:

Kender alt til knæprobs. Jeg ville gå til en fysioterapeut - og det lidt kvikt, hvis det ikke af sig selv bliver hurtigt bedre. Du kan få nogle øvelser hos en fys, som træner musklernes styrke (og evne til at trække knæskallen ret i forhold til knoglerne) - uden at belaste knæet.

Jeg er selv i gang med den slags øvelser p.t. Bl. a. en øvelse, der minder om skiløb. Bortset fra at jeg står stille :lol: Selvom det er simple øvelser, er de ret krævende.

Hvis du konsekvent trækker knæskallen skævt henover knoglerne under squat, så tror pokker, det før eller siden går galt.

Just my two cents.

Update: Tenace kom mig i forkøbet. Men det ser ud til, vi er ret enige.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Nogen ideer til udbedring af skaden, så jeg kan komme i gang med squat igen?  :weeping:

Kender alt til knæprobs. Jeg ville gå til en fysioterapeut - og det lidt kvikt, hvis det ikke af sig selv bliver hurtigt bedre. Du kan få nogle øvelser hos en fys, som træner musklernes styrke (og evne til at trække knæskallen ret i forhold til knoglerne) - uden at belaste knæet.

Jeg er selv i gang med den slags øvelser p.t. Bl. a. en øvelse, der minder om skiløb. Bortset fra at jeg står stille :lol: Selvom det er simple øvelser, er de ret krævende.

Hvis du konsekvent trækker knæskallen skævt henover knoglerne under squat, så tror pokker, det før eller siden går galt.

Just my two cents.

Update: Tenace kom mig i forkøbet. Men det ser ud til, vi er ret enige.

MDK: kan du beskrive nogle af øvelserne lidt nærmere..kan evt bruge øvelserne som lidt opvarmning mv.

Cache: det undrer også mig at spagat skulle kunne give problemer med ydersiden af knæet.

Link to comment
Share on other sites

Sas << Jeg kan da prøve.

Øvelse 1: Stå op ad en væg med det skadede knæ væk fra væggen. Læg så meget af kropsvægten som muligt på hælen af det skadede knæ, mens du presser det "gode" knæ ind mod væggen.

Øvelse 2: Sid på en stol med en træningsbold eller en fast hovedpude mellem knæene. Pres dig tilbage på stolen ved at lægge vægt på hælene. Læg så meget tryk på det skadede knæ som muligt. Klem samtidigt knæene sammen om bolden.

Øvelse 3: Stå med en træningsbold eller hovedpude mellem knæene. Gå ned i knæene - men ligesom en skiløber: røven bagud og frem foran kroppen med armene, sådan så knæene ikke bevæger sig frem over fødderne. Mens man så står i denne lidet flatterende stilling klemmer man godt sammen med knæene om bolden og lægger skiftevis vægten på højre og venstre hæl. Ligesom en skiløber, der laver slalom.

Generelt: Det må ikke gøre ondt, men man må godt kunne mærke en svag murren i det dårlige knæ. Træn altid med fødderne pegende lige frem. Tag to øvelser om morgenen og to om aftenen, så man kommer gennem alle øvelserne. Tag sådan cirka 5 reps i hver øvelse, så træningstiden ligger på 5-10 minutter.

I mit tilfælde skal jeg desuden prøve altid at gå med fødderne pegende lige frem. Jeg har nemlig tendens til hjulbenethed, som trækker knæskallen skævt over knoglerne.

Hertil kan komme forsk. udstrækningsøvelser.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke kunne sige om det er som følge af spagat, men da smerten kom kort efter jeg begyndte at strække ud hver dag, gik jeg udfra at det var grunden. Som tidligere nævnt også fordi at det bliver nævnt, i 'Strækøvelser' af Bob Anderson (skal ikke kunne sige om han ved hvad han taler om!), at denne type udstrækning belaster knæets ledbånd. - Jeg har ikke tidligere haft knæproblemer.

Smerten kommer også selv hvis jeg 'squatter' uden vægt, primært i den opadgående bevægelse. Kan I evt. anbefale nogle opvarmningsøvelser, hvor knæet også involveres - måske det kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Cache: Jeg tror ikke han mener ledbåndene på ydersiden.. Måske er det snarere dine meniske som er "besværede"?

MDK: De øvelser ligner at det er Vastus Medialis Obliiqus som er problemet (Den luns kød som sidder lige over knæet ind mod midten..) Den sørger (ud over at trække knæskallen medialt) for at strække knæet de sidste 10 grader.. Blot lidt nørd info :lol:

Link to comment
Share on other sites

Cache: Jeg tror ikke han mener ledbåndene på ydersiden.. Måske er det snarere dine meniske som er "besværede"?

Det kan godt tænkes at det mine meniske som er besværede... det er i hvert fald irriterende. Det er ikke en voldsom smerte, men som sagt hindrer den min træning og når det som sagt også kan mærkes ved cykling og hvis jeg går i hug med kun min kropsvægt, bør jeg måske konsultere min læge. Prøvede lige at 'squatte' på ét ben (kropsvægt) og det gjorde endda ret meget mere nas, end hvis jeg gør det på begge ben.

Link to comment
Share on other sites

Tag nu at besøge en fys!  :)  Det er bedre end at lade en almentpraktiserende læge gætte sig frem eller selv gætte.

Hov, hov din fløs!!!

Enhver almentpraktiserende læge har tilbragt tid på en ortopædkirurgisk afdeling.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jow jow, men men .... :)

Jeg ved godt, man ikke bør ekstrapolere fra ét eksempel, men lad mig sige dette: Min egen læge sagde omkring årsskiftet, jeg ville komme over mine knæprobs ved at give benet så megen ro som muligt. Har jeg så gjort. Med det resultat, at benmusklerne i det ene, raske ben er stærkere end i det andet - det raske ben har igennem måneder bødet for den aflastning af det dårlige ben, jeg har praktiseret. Nu skal jeg så ha styrken tilbavs i det dårlige ben, fordi musklerne er for slappe - og desuden skal knæskallens bevægelse korrigeres, men det sker ved hjælp af muskelkraft.

Det er lidt tosset bare at slynge det der husmandsråd ud med at give en skade total ro. Nogle gange skal der aktivitet til - i mit tilfælde også gerne en god del cykling i lavt gear.

For nylig havde jeg en bicipital tendinitis. Jeg kan næsten gætte mig til, hvad min læge ville ha sagt: drop træningen i en måned. I stedet trænede jeg videre med uproblematisk belastning. Lo and behold: skaden gik væk på 3 uger.

Læger er skam fine nok, men ingen kan være ekspert i alt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vil lige opdatere i det tilfælde at andre kommer ud for samme type knæproblemer.

Har været til læge som ordinerede nogle gigtpiller. Samtidigt fik jeg at vide at jeg ingen vrid måtte lave i knæet, dvs. at såfremt jeg eks. skulle skifte gåretning, skulle det foregå via bittesmå step.

Efter pillekuren har jeg fået besked på at cykle en helt masse for at styrke knæet i dets naturlige bane (intet problem med Tour de France i blodet pt.)! :bike:

Når jeg har cyklet i et par uger, må jeg begynde at vægttræne igen - med stigende progression over en længere periode, så knæet langsomt bliver udsat for stigende belastning. Iflg. min læge bør der intet være i vejen for, at jeg i fremtiden vil kunne træne som tidligere. :)

Link to comment
Share on other sites

Cache: var det "familielægen" eller en "speciallæge" du var hos?

Jeg kan lige forestille mig hvordan det ser ud når du skal navigere rundt i labyrinten af butikshylderne med bittesmå step når du handler ind ;)

Ellers god bedring herfra, og skriv igen når du bliver fit for fight.

Link to comment
Share on other sites

Takker! :)

Det var min almindelige læge, men det skal siges at hun selv var (eller måske stadig er...) en ivrig sportsudøver. Ydermere er hun tilknyttet Dansk Taekwondo Forbund som læge (fandt jeg ud af) og har vist også tilknytning til Anti Doping Danmark. Hendes navn står i hvert fald nævnt inde på deres hjemmeside (har ikke spurgt hende).

Link to comment
Share on other sites

Gav din læge dig ingen øvelser? Man må håbe at pillerne klarer det.. Ellers er MDK's indlæg med øvelser godt!

Lige lidt om knæskader og squat:

Anbefaling af squat til muskelvækst, undtaget personer med PCL(bageste korsbånd) og PF(knæskal-lårben) problemer.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...6&dopt=Abstract

Squat mellem 0 og 50 graders knæflektion er godt (!) til personer under optræning for knæskader, mens dyb squat giver større risiko for menisk og korsbåndsskader.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...8&dopt=Abstract

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan supplere med, at de øvelser, jeg har beskrevet, er mindet på folk, som er i første del af en behandling af knæproblemer.

For mit eget vedkommende træner jeg ikke mere nogen af de beskrevne øvelser. Jeg laver en anden, ret svær balanceøvelse, hvor man går langt ned i knæ og lader det raske ben glide bagud (forudsætter, man har et glat gulv). Det er vist sådan en slags lunges.

Min anden øvelse er nemmere, men mere udmattende. Man har et meget stramt elastikbånd om anklerne, går lidt ned i knæ og tager så laaaaangsomt et skridt til højre, så til venstre, så til højre osv.

I sidste ende er mit håb, at jeg også kan droppe de to øvelser og kun træne dødløft for knæet.

Fælles for den der lunges-agtige øvelse og dødløft er jo, at underbenet hhv. underbenene skal være vertikalt konstant. Det aflaster knæet helt enormt.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Hehe, er det adonis på din avatar? :lol:

Jeg kan supplere med, at de øvelser, jeg har beskrevet, er mindet på folk, som er i første del af en behandling af knæproblemer.

... og derfor rimeligt "harmløse".. De mere avancerede bør man nok have "guiding" til.. :)

Faldt lige over denne artikel i går, den fortæller at man kan måle "for sen indsættelse af VMO (vastus medials obliquus) ifht. VL (Vastus lateralis), hos patienter med Patellofemorale smerter.. Dette kan resultere i "skæv vandring" af knæskallen i leddet, med smerter til følge :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...8&dopt=Abstract

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er det adonis på din avatar? :lol:

Næh, det er da Michaelangelos David-statue. Jeg måtte ikke beholde min gif-animerede avatar. :angry:

Og jeg ku ikke finde et foto på nettet af Hugh "Wolverine" Jackman i bar overkrop. Så blev det David.

Link to comment
Share on other sites

Næh, det er da Michaelangelos David-statue. Jeg måtte ikke beholde min gif-animerede avatar.
Hvorfor dog??
Og jeg ku ikke finde et foto på nettet af Hugh "Wolverine" Jackman i bar overkrop. Så blev det David
.

Nu skal jeg nok få taget nogle billeder i bar overkrop, så kan du bruge dem :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share