Sixpack


Onkel Troels
 Share

Recommended Posts

Min vurdering er, Ja! Rent logisk set kræver det jo "bare" en nogenlunde lav fedtprocent og store mavemuller! Men hvis man eksempelvis tager Bokseren Brian Nielsen! Kunne han få sixpack eller ville der være for meget løs hud, når først fedtprocenten kom langt nok ned?

Jeg tænker ikke på en Superhard sixpack ala Jørgen Storm, men bare rimeligt tydelige mavemuskler, og en klar defination af mavemusklerne!

Jeg kunne dog godt tænke mig at høre jeres mening, da det er en diskussion jeg har haft med en af mine kammerater!?!

Link to comment
Share on other sites

Teknisk set ja, "in the real world" nej. Det er jo et spørgsmål om prioritering. Hvis man virkelig ønsker sig noget og vil gøre alt for det, ja så kan det som regel lade sig gøre.

Problemet med at særdeles overvægtige får løs hud og derfor ikke kan se deres sixpack skyldes tit at de taber sig for hurtigt. Derfor kommer huden til at "hænge". Hvis man som overvægtig planlægger sit fedttab vil jeg mene at det er de færreste der aldrig vil kunne komme til at se en sixpack på sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Desuden er der mange som ikke er genetisk disponeret til at få en six-pack. Jeg har set billeder af bodybuildere med lav fedt-%, men som stadigvæk ikke havde mavemullerne i orden. Andre har en 4-pack eller noget helt andet, så det er vigtigt at generne er "i orden".

Link to comment
Share on other sites

En anden ting, der har betydning for 6-pack'en, er den form, som man nu engang har på de nederste ribben. Hvis nederste ribben ligesom buer udad, ses pack'en ganske enkel mindre tydeligt, uanset fedtprocent - og omvendt, hvis de buer indad. Det er naturligvis ærgerligt, men omvendt er det en fordel, hvis man tager på, for der skal noget mere til, inden en ølmave bliver synligt, hvis man har udadbuede nederste ribben.

Link to comment
Share on other sites

En anden ting, der har betydning for 6-pack'en, er den form, som man nu engang har på de nederste ribben. Hvis nederste ribben ligesom buer udad, ses pack'en ganske enkel mindre tydeligt, uanset fedtprocent - og omvendt, hvis de buer indad. Det er naturligvis ærgerligt, men omvendt er det en fordel, hvis man tager på, for der skal noget mere til, inden en ølmave bliver synligt, hvis man har udadbuede nederste ribben.
Men det skulle vel egentligt ikke være nogle begrundelse for ikke at kunne få sixpack, da sickpacken (Rectus abdominis) udstpringer på skambenet og hæfter oppe på den nederste del af ribbenene. Det er vel grundlæggende bare et spørgsmål om en kraftig veludviklet rectus abdominis, og en lav fedtprocent, som jeg ser det!!
Andre har en 4-pack eller noget helt andet, så det er vigtigt at generne er "i orden".

Jeg tænker ikke på om man har en lige og symmetrisk mavemusklatur, men om mavemusklerne simpelhen er defineret og tydelige,

men bare rimeligt tydelige mavemuskler, og en klar defination af mavemusklerne!
Link to comment
Share on other sites

Typen tænker på de stakkels individer, der er født uden seneopdeling af rectus abdominis. Trods nok så lav fedt% og velhypertrofieret muskulatur vil de aldrig kunne få 6-pack, men blot to lange muskelbuge uden opdelinger.

Så min vurdering om alle kan få sixpack er: Nej :)

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Typen tænker på de stakkels individer, der er født uden seneopdeling af rectus abdominis. Trods nok så lav fedt% og velhypertrofieret muskulatur vil de aldrig kunne få 6-pack, men blot to lange muskelbuge uden opdelinger.

Jeg troede faktisk ikke at man så folk som overhovedet ingen seneopdeling havde af rectus abdominis! Jeg var godt klar over at ikke alle havde en 6-deling af mavemuskulaturen, men jeg troede bare at der blot var tale om en 4 eller 5 pack, og at dette faktisk var ret sjældent!

Men det betyder selvfølgelig også at du har ret i dit udsagn:

"Så min vurdering om alle kan få sixpack er: Nej "

:)

Men alle kan teoretisk set opnå meget lav fedtprocent og en veludviklet mavemuskulatur ;)

...Og så kan jeg vidst ikke drive denne diskussion meget længere :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Næh alle kan da ikke teoretisk set få en lav fedtprocent ?!? Jeg er meget tynd, men jeg "er skabt til" at skulle have en høj fedtprocent - mine mavemuskler vil aldrig blive synlige og jeg vil altid have en lille topmave - lige gyldigt hvor meget /hårdt jeg træner maven, hvor meget konditionstræning jeg dyrker og hvor sundt og balanceret jeg spiser. Det er noget rigtig ØV, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

AYA

Link to comment
Share on other sites

En ting er vel, om man rent teknisk kan opnå det, en anden ting er om man gør det. Jeg har tabt nogle kilo, og fået en for mig historisk lav fedtprocent, som jeg vil skyde på er ca 15%, og jeg er begyndt at spejde efter mavemusklerne, da de kunne være rare at få øje på (og jeg på MOL har hørt, at det er heromkring, at man begynder at kunne skimte dem), men foreløbig har jeg ikke fået øje på nogen. Så melder spørgsmålet sig, om ens mavemuskler er "store nok", nået som jeg ikke før har haft chancen for at vurdere (min mavetræning er ikke verdens mest intensive). Men det kan jeg nok bedst svare på, hvis jeg smider et par kilo til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tabt nogle kilo, og fået en for mig historisk lav fedtprocent, som jeg vil skyde på er ca 15%, og jeg er begyndt at spejde efter mavemusklerne, da de kunne være rare at få øje på (og jeg på MOL har hørt, at det er heromkring, at man begynder at kunne skimte dem),

det forekommer mig nu at folk plejer at sige omkring de 10% med mindre man har ekstremt veludviklede mavemuller.

Link to comment
Share on other sites

Næh alle kan da ikke teoretisk set få en lav fedtprocent ?!? Jeg er meget tynd, men jeg "er skabt til" at skulle have en høj fedtprocent - mine mavemuskler vil aldrig blive synlige og jeg vil altid have en lille topmave - lige gyldigt hvor meget /hårdt jeg træner maven, hvor meget konditionstræning jeg dyrker og hvor sundt og balanceret jeg spiser

Her er jeg så uenig! Selvom at man er som du selv siger er "Skabt til at have en høj fedtprocent" så skulle det vel i teorien alligevel være muligt for dig at smide fedtet + få større mavemuskler!

Jeg siger ikke at nogen ting er nemt, men som jeg ser det kan det vel lade sig gøre for alle, hvis bare den rigtige træning og kost er iorden!!

Jeg er eksempelvis ikke skabt med en specielt lav fedtprocent! Jeg var faktisk lidt småtyk i 12-13års alderen, men har idag rimeligt tydelige mavemuskler! Ikke en perfekt sixpack men noget som alle ville kunne opnå, hvis træningen, kosten, motivationen var iorden! Selvfølgelig bliver rectus abdomnis nød til at være delt op, som AF også har været inde på!!

Fistandelius<< Hvis du har en fedtprocent på under 10 og ikke har rimeligt tydlige mavemuskler, så er det nok fordi dine mavemuskler ikke er store nok! :)

Tjo, min defination på en sixpack vil jeg mene er i spændt tilstand! Men det skulle jo egentligt ikke ændre noget!

Ikke alle har lige gode gener for sixpack..klart...Ikke alle er istand til at udfører den træningsindsat + diæt som det kræver..klart...nogen er så uheldige ikke at have nogen seneopdeling af rectus abdomnis og kan derfor ikke få sixpack uanset hvad...klart.

Men ellers ville jeg mene at det skulle være muligt for alle :) Ihvertfald i teorien

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Fistandelius<< Hvis du har en fedtprocent på under 10 og ikke har rimeligt tydlige mavemuskler, så er det nok fordi dine mavemuskler ikke er store nok!

Du har ret. De er temmelig usle. Men der sidder også stadig et mindre fedtlag ovenover, der slører billedet. Håber det når at forsvinde på de 16 dage, der er tilbage af slankekuren. :(

Jeg har så desværre heller ikke generne til at få store mavemuskler. De er temmelig stærke, men ingen størrelse.

All go, no show.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne tilslutte mig genetik fløjen.

Har set endeløse eksempler på folk der træner mave i evigheder, med vægt, uden vægt, osv osv. Ser også folk der aldrig træner mave, og der ser faktisk ikke ud til at være nogen specielt korrelation mellem folk der træner mave og folk med six pack :confused2:.

Selv kender jeg også den endeløst krudtede bodybuilder der ALDRIG fik sixpack - ikke engang synlige mavemuskler, det var bare fladt.

Selv fik jeg 4 synlige (spændt, kun spændt) efter 4 uger med squat & dødløft - ved en fedt% på ~15%.

Den 4-pack bliver sidende helt op til 16-17% (spændt, morgen), det har desværre intet med træning at gøre, det er rent held (dog kan man INTET se når jeg slapper af <_< ).

F.eks Fist (der som han selv nævner har uheldige mave-gener) ydmyger mig altid i overlegen grad så snart vi bare tænker på at lave mavetræning.

Mit bedste bud på at fremskaffe synlige mavemuskler (buler) er squat & dødløft, kombineret med en lav fedt mængde. Men ærligt talt tror jeg ikke at der er særligt meget at gøre hvis man ikke har anlæg for det - og det finder man nok ud af omkring 12%.

PS. jeg håber jeg tager fejl - men tvivler :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede faktisk ikke at man så folk som overhovedet ingen seneopdeling havde af rectus abdominis! Jeg var godt klar over at ikke alle havde en 6-deling af mavemuskulaturen, men jeg troede bare at der blot var tale om en 4 eller 5 pack, og at dette faktisk var ret sjældent!

Hmm - så må jeg være en af de "sjældne" stakler der kun kan få 4-pack eller hva (se avatar).

Øv da også. Hjem og give mor og far smæk IGEN for bad genes.. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Spock>> Hvis det er dig på den avatar syntes jeg da at du kan være ganske tilfreds. Desuden er sixpack ikke nødvendighed for at have det attraktive vaskebræt, det "eneste" man behøver er meget lidt fedt på maven & en flok buler.

Har selv set eksempler på folk uden fire/six-pack - men med en flad, fedtfri & bulet mave der så rigtig godt ud!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg spænder synes jeg næsten jeg kan se en 8-pack, men i uspændt tilstand, kan der måske med lidt held skimtes en 4-pack om morgenen, så i mit tilfælde gør det i hvert fald en enormt stor forskel om de er spændte eller ej.

Jeg tror også det skyldes, at jeg har tendens til at samle den smule fedt jeg har på maven og samtidig har såkaldt "babymave", der gør at min mave buler lidt ud i afslappet tilstand og det er r*virriterende <_<

Link to comment
Share on other sites

Hæhæ, den har været nævnt nogle gange nu, og har da også prøvet den når jeg har husket det. Synes dog ikke den er så hård, som jeg har set den beskrevet.

Men lige et spg (mere) om udførslen:

Al luften skal pustes ud af lungerne, men skal men lukke af for luftrøret, eller skal der være hul igennem, mens man trækker maven ind? Det føles MEGET forskelligt om man gør det ene eller det andet, men jeg kan ikke vurdere hvad der er rigtigst :sneaky:

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

Men lige et spg (mere) om udførslen:

Al luften skal pustes ud af lungerne, men skal men lukke af for luftrøret, eller skal der være hul igennem, mens man trækker maven ind? Det føles MEGET forskelligt om man gør det ene eller det andet, men jeg kan ikke vurdere hvad der er rigtigst

Jeg er ikke 100% sikker på, om jeg har forstået dit spørgsmål korrekt.

Men du skal puste al luft ud, så suge maven ind, og til sidst inhalere ny luft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share