Sindssyg volumen


BrainRoid
 Share

Recommended Posts

Jeg har på det sidste eksperimenteret lidt med min squat, jeg squatter 2 gange i ugen, en tung og en volumen dag...

Volumen dagen starter på ex 3x10xYkg ~60-70%, og for hver uge forsøger jeg at ligge et sæt oven i, det er til failure hver gang, men alligevel lykkedes det mig som regl at få et helt sæt extra med..

Den tunge dag er på dagsform, kører op til et par tripler, doubles eller en ME single.. i nærheden af de 90-100%

På trods af at jeg skærer rimeligt voldsomt for tiden, og de fleste andre øvelser er gået tilbage, så har jeg haft _rimelig_ god fremgang på squatten, flyttet mit max med 10kg og volumen mæssigt gået fra 3 til 8 sæt på vol.dagen.

Jeg har selvf. noget progression(volumen dagen) og noget periodisering, men jeg maxer den af hver gang, jeg er _så_ tæt på failure så det fatter man ikke, og alligevel har jeg aldrig haft bedere resultater, specielt under omstændighederne !!

De sidste sæt på volumen dagen kommer unægteligt til at ligne noget breathing squat.. men sådan er det!

Hvorfor er det lige at denne fremgangsmåde fungerer så godt pt ? Har det noget at gøre med min fiber sammensætning i lårbasserne, er det en erfaring som jeg kan extrapolere til ex ryg og bryst ?

Ideas ?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ud fra hvad du skriver, vil jeg formode at de 10 ekstra kilo på toppen, stammer fra den tunge dag.

Muskler bliver stærkere jo mere du arbejder med 90-100% af maksimal belastningen.

Når muskelfibrene bliver stærkere, så bliver de også større. Jeg ville derfor vælge at køre tunge ben 2 x pr. uge. Og så løbe en tur, hvis du vil have mere udholdende muskler.

Link to comment
Share on other sites

Når muskelfibrene bliver stærkere, så bliver de også større

Det er nu noget sludder. Muskelfibrenes kraftudvikling kan sagtens øges uden en medfølgende vækst. Hvis man øger den neuromuskulære effektivitet via neurale tilpasninger, så stiger kraftudviklingspotentialet i musklen uden medfølgende vækst.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share