Fødsel og restitution


Litopsi
 Share

Recommended Posts

Spørgsmålstegn? der var ikke plads til det i overskriften.

Nå for nu lige at uddybe:

I forbindelse med den stundende begivenhed (fødsel ;) ) er jeg kommet til at tænke på noget, håber I tør svare selvom det drejer sig om kvinder :)

Kan man ikke forestille sig at en fødsel er et rigtigt godt udgangspunkt for fortsat træning? når nu det er så krævende burde kroppen jo, efter restitution være relativt i bedre form end før fødslen (og for nogen også før graviditeten i det hele taget). Ville det ikke være en forbandet skam at lade det gå til spilde eller er mælkeproduktionen så krævende at der ikke kan forventes at være overskud til en yderligere formforbedring? Generelt anbefales det at man ikke dyrker sport i 6-8 uger efter fødslen, det synes jeg umiddelbart lyder af meget, men det siges jo sådan set også at være en præstation på elitesportsniveau - mææææn alligevel?

Håber altså at det kan fange nogens interesse. Jeg ved jo godt I ikke er eksperter på det hersens område, men jeg ved godt hvordan svarerne skal læses, så jeg skal nok lade være med at lægge mere i det, medmindre I giver udtryk for at det er konkret viden i ligger inde med.

Edited by Litopsi
Link to comment
Share on other sites

Hej Litopsi

Du kan jo sagtens begynde at gå og cykle på en motionscykel næsten lige efter - personligt havde jeg ikke stor til at sidde på en motionscykel det første stykke tid :blink: Jeg begyndte at gå ture 2 uger efter fødslen og til efterfødselsgymnatisk 3-4 uger efter. 9 uger efter gav lægen grønt lys for at alt var helet op og at mit bækken var klar igen. Og så var det både igang med styrketræning, svømming og alm. konditionstræning.

Det er bare fandens vigtigt at du lytter til din krop og respekterer den. Og hvis du nu havner i en mødregruppe hvor der er en eller anden der har overskud til det hele - så er det bare sådan det er for

hende.....

Min jordmoder sagde altid at man faktisk skulle starte med den første motion allerede i barselssengen: nemlig bækkenbundsøvelser :)

Mht. til selve fødslen er der nogen der siger at det svarer til en bjergetape i tour de France :tongue:

Men held & lykke med fødslen og at komme i gang igen.

/maria

Link to comment
Share on other sites

Lad mig gætte, du venter dit første barn?

Til den tid vil du have rigeligt at gøre med at vænne dig til dit nye liv. Ikke at det går i stå, det bliver bare anderledes. Amning, manglende nattesøvn, babysvømning, rytmik etc. ... indse at du har fået en ny hobby, som specielt i starten kræver stor opmærksomhed, både fysisk og mentalt.

Så vent med at genoptage de gamle og ubetydelige sysler, indtil du er 100% sikker på at have overskuddet.

I øvrigt kan jeg anbefale NetDok's debat i din glædelige situation.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noget svar, men en relateret anekdote:

I den gamle østblok benyttede man graviditet som præstationsfremmende middel. I de første par måneder bliver kroppen åbenbart stærkere uden at graviditeten generer. Efter konkurrencen provokerede man en abort.

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke forestille sig at en fødsel er et rigtigt godt udgangspunkt for fortsat træning?

1)når nu det er så krævende burde kroppen jo, efter restitution være relativt i bedre form end før fødslen (og for nogen også før graviditeten i det hele taget). Ville det ikke være en forbandet skam at lade det gå til spilde eller er mælkeproduktionen så krævende at der ikke kan forventes at være overskud til en yderligere formforbedring?

2)Generelt anbefales det at man ikke dyrker sport i 6-8 uger efter fødslen, det synes jeg umiddelbart lyder af meget, men det siges jo sådan set også at være en præstation på elitesportsniveau - mææææn alligevel?

.

Michael: Hmmm.. Lyder som en vandrehistorie..

Litopsi:

1) Hvis du dermed mener, at du er i "bedre form" som følge af det hårde arbejde under fødslen, så tror jeg personligt at det er minimalt.. For at opleve en formfremgang kræver kroppen jo som bekendt gentagne påvirkninger.. Der er jo forøvrigt også nogle kvinder, for hvem fødslen kun tager et par timer, og som ikke er synderligt belastede af fødslen.

2) Anbefalingen er lavet bred, så den netop dækker alle, også dem som måske nok kunne starte før..

Jeg må tilslutte mig Maria og Michaels første indlæg: Fødsler og eftertiden er så individuelle, at man ikke kan opstille en fast regel..

Jeg er helt sikker på, at træning ikke vil være det som optager dig mest, når først barnet er kommet... Det er der simpelthen ikke tid til..

Så - nyd barnet og tiden efter... Træningen kan du tids nok komme igang med..

Link to comment
Share on other sites

En lille tanke, som du måske ikke har tænkt er, at ud over at det er noget af en kraftpræstation at føde, så er det kun noget man højst gør én gang om året og desuden mister man en hel del blod. Både det ekstra der er blevet lavet under graviditeten, men også noget af den "normale" mængde.

Teoretisk set skulle der ikke være noget i vejen for at træne, bare man holder op MED DET SAMME det kan mærkes i livmoderen. Man vil ikke være i tvivl. Det er selvfølgelig under forudsætning af at alt er forløbet normalt.

Som Michael skriver tror jeg at spørgsmålet vil være teoretisk. Jeg glemmer aldrig det svar jeg fik da jeg spurgte en far til tvillinger hvordan man overkom alt det og svaret var: Man vænner sig til at være træt hele tiden.........

Med andre ord. Jeg tror ikke det er realistisk at kunne lave nogen form for effektiv træning med en lille ny i huset. Glem alt om træning og nyd i stedet at være blevet forældre indtil den lille kan sove igennem.

Link to comment
Share on other sites

ok... jeg talte stadig ikke om hvad der er realistisk eller hvad man har overskud til, men om man teoretisk set kunne sige det jeg gjorde, men ok.

Er det så heller ikke sådan at f.eks. et marathon i sig selv giver en synderlig formfremgang?

Link to comment
Share on other sites

--->Litopsi

Er det så heller ikke sådan at f.eks. et marathon i sig selv giver en synderlig formfremgang?

Så vidt jeg ved er et marathonløb slet ikke spor sundt - kun træningen op til ;)

Men, som de andre her i tråden - så tror jeg at der er andre ting at tænke på efter en fødsel end træning.

Derudover, træne kan du altid gøre. Børn derimod er spæde i alt for kort tid - tro mig, det gælder om at nyde dem mens de har den størrelse. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke rigtigt træne op til en fødsel (ok jeg snød og havde kun en halv (galgenhumor)). Man bruger musklerne på en HELT anden måde end normalt. Den eneste måde du virkelig kan træne til det på er ved at have hård mave, og det vil ikke være særligt godt for din baby at lave den slags presseøvelser.

Teoretisk har du nok ret, problemet er bare at kun få vil kunne holde ud at træne lige efter fødslen, heller ikke selv om de ikke får nogen baby med hjem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share