MaveMuskler


HiGh_J4Ck0R
 Share

Recommended Posts

Jeg har lavet mavebøjninger i ret lang tid nu ca. 1år

jeg har prøvet mange forskellige former for mavebøjninger, men hver gang synes jeg kun at det er min øvre del af maven der bliver træt og føles brugt.

den del jeg synes at bruge mest er det stykke der ligger fra ribenene og 7-8cm. ned.

Plz. er der nogen der har et godt forslag til en god øvelse til at træne den nederste del af mine mavemuskler.

ps. har læst guides om mavetræning her + http://www.motion-online.dk/oev_biblio/mav..._nedre_mave.htm

det mærkelige kommer nu ... jeg kan kun se vækst i øvre del af min mave (de før-nævnte 7-8cm fra ribben). dette strider mod guiden før om mavemusklens struktur. (URL'en før)

Link to comment
Share on other sites

Ved ik om det her passer 100%, så hæng mig ik op på det.... :unsure:

Men jeg har hørt at hvis dine øvre mavemuskler er vel trænet, mens de nedre ik er så trænet - (når du så laver øvelser til den nedre mave muskulatur) så har man tendens til at bruge de ovre mavemuskler (ik noget man selv kan styre), da de er mere trænet.... Så derfor kan der godt gå lang tid før at du kan vækst i de nnedre del, da de ik bliver brugt optimalt....

men held og lykke med maven - og bare klø på, så kommer de nok....

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Det er din kost/cardio du skal hive fat i... Fedtprocenten :)

Du kan ikke træne øvre og nedre del af maven hver for sig.

Det er korrekt at man ikke kan træne den øvre del uden spænding i den nedre del og omvendt. Men det bør være muligt i højere eller mindre grad at ramme den øvre eller den nedre i del mere dynamisk end den anden del.

Hvis du laver en øvelse som chrunch som trækker thorax mod bækkenet, vil den øvre del i højere grad arbejde dynamisk, men den nedre del vil arbejde statisk. Eftersom dynamisk arbejde i højere grad skaber bla. mikrotrauma, og andre faktorer som indikerer til vækst, vil det også være muligt i højere eller mindre grad at påvirke øvre eller nedre del til vækst.

Link to comment
Share on other sites

Jo altså: Du ligger fladt på ryggen, benene strakt (så meget som haserne tillader ;) ) lodret i vejret..

Så skal du forestille dig at der står et glas vand på din hæl, og at det skal løftes lige i vejret uden at spilde..

Løft så højt du kan.. Korrekt udført er den ret krævende.. Hvis man er lidt svagere, kan man ligge med bøjede ben, og knæene op til brystet.. Så forsøger man at læfte enden.

Link to comment
Share on other sites

"AB-slider" (minder om wheel) til 50,- i Kvickly kun på mandag...

Man skal dog være opmærksom på at der - ihverfald i den originale udgave - er indbygget en fjeder-anordning som gør den lidt nemmere end et AB-Wheel ... så må man jo selv afgøre om dét er snyd ... <_<

Se evt. AB Slider

[*]The AB Slider is spring loaded, and the further you extend, the more resistance the AB Slider will create.

[*] Once you have stretched to the amount that you wish to extend to, the powerful spring will help you back to your starting position.

Link to comment
Share on other sites

"AB-slider" (minder om wheel) til 50,- i Kvickly kun på mandag...

Man skal dog være opmærksom på at der - ihverfald i den originale udgave - er indbygget en fjeder-anordning som gør den lidt nemmere end et AB-Wheel ... så må man jo selv afgøre om dét er snyd ... <_<

Se evt. AB Slider

[*]The AB Slider is spring loaded, and the further you extend, the more resistance the AB Slider will create.

[*] Once you have stretched to the amount that you wish to extend to, the powerful spring will help you back to your starting position.

Ja det er snyd. Apropos snyd, så henleder det mine tanker på en vis Tysk Tv-shop reklame for "The KI-exerciser" hvor man liggende på gulvet med hovedpude, smækker benene op på noget der ligner en fodskammel, og bliver rystet godt igennem af det elektriske apparat. Bliver markedsført som en god måde at forbrænde kalorier på :blink: <_<

Link to comment
Share on other sites

Det er en interessant diskussion det med mavemullerne, men der er altså flere vinkler på end de her beskrevne. Maven, rectus abdominis er EN LANG MUSKEL og burde derfor ikke kunne trænes i afdelinger også på trods af senestrøgene, intersectiones tendinea. Problemet ligger mest i at der er forskellige motoriske enheder til hver section, så rent teoretisk kan kroppen godt bruge een del statisk og een del dynamisk i en maveøvelse. Men humlen ligger i at man ikke ved om kroppen benytter sig af denne mulighed. ;) EMG prøver viste ikke præcise resultater og man er stadig i det uklare. Empirisk data viser jo tydeligt at man kan blive øm i den nedre del henholdsvis den øvre, men det kan ikke bevises videnskabeligt at det skulle have mere effekt at træne øvre eller nedre del på den givne muskel.

Noget der peger i den anden retning er, at man jo heller ikke i alle andre muskler bliver øm i hele musklens længde. De færreste bliver øm helt nede ved udspringet på crista iliaca når de træner vinger... :devil:

Link to comment
Share on other sites

Det er en interessant diskussion det med mavemullerne, men der er altså flere vinkler på end de her beskrevne. Maven, rectus abdominis er EN LANG MUSKEL og burde derfor ikke kunne trænes i afdelinger også på trods af senestrøgene, intersectiones tendinea.

Alpha: Huh??? Hvis du træner med en bestemt del af rectus som mål vil du, som du selv skriver, mærke ømhed i den del som "rammes"..

Det burde være en tilstrækkelig kraftig indikator for at man træner denne del.. Undersøgelser eller ej..

Ydermere kan det jo sagtens tænkes at det netop er denne bevægelse man ønsker at styrke.. ;)

Jeg har iøvrigt netop investeret i "AB-slideren", og den er bedre end sit rygte! Jeg kan med denne lave 1-2 "fulde rul" (Med strakt krop og stående på tåspidser), hvilket ikke er særligt imponerende, men det viser dog at den er hård nok til mig :lol:

Jeg mener der er mange ting der taler for at netop denne træning kun er marginalt ringere end AB-Wheel'et.. :)

At den hjælper på tilbagevejen betyder jo heller ikke at man ikke får noget ud af træningen :rolleyes:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Man påstår at man kan træne den ene del af maven frem for den anden, tror ikke på det. Kan godt mærke det selv i een del af maven, men som sagt er det ikke nødvendigvis bevis for at det kun er den del der er blevet trænet dynamisk...

Men du har da ganske ret i at det jo kan være et ønske at styrke lige den slags bevægelse... lidt pudsigt ønske mener jeg nu... ;)

Link to comment
Share on other sites

Noget der peger i den anden retning er, at man jo heller ikke i alle andre muskler bliver øm i hele musklens længde. De færreste bliver øm helt nede ved udspringet på crista iliaca når de træner vinger... 
Nu er det vel heller ikke så underligt da musklen går ned og inserer på Fascia thoracolumbalis, og denne inserer så på blandt andet crista iliaca. Det er jo i selve musklen at der kommer DOMS og ikke i sene / seneovergang!
Det lyder jo som om, at man næsten skulle bruge 50 kr. på sådan en AB-slider, så kan jeg bruge den indtil, jeg bliver stærk nok i mine triceps til at kunne lave dragon flags

Triceps bliver ikke brugt i dragon flags! Derimod kræver det et godt greb og stabilisering i ryggen. Udover en stærk rectus abdominis selvfølgelig ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente bare, at man skulle bruge triceps' til at have det ordentlige greb!

Triceps er kun istand til at extendere i albuen (Strække albuen), og det lange hoved på triceps hjælper med til en extension i skulderen. Den har ingen virkning på dit greb, men tilgengæld er den da god at have i så mange andre øvelser ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej...

Måske en interessant diskution, meeen er den egentlig ikke ligegyldig, dette emne er blevet vendt og drejet adskellige gange af alle mulige og umulige personer. Fakta er at der er tale om 1 muskel og denne muskel kan ikke opdeles i flere sektorer og derefter trænes sådan. De fleste ved bl.a. godt at eks. bicep musklen ikke kan trænes oppe, nede eller midt på og det samme gør sig altså gældende for maven (rectus).

Jeg tror at det der "forvirrer" mange er det faktum, at musklen er segmenteret (svarer til en vej med fartbump).

Keep it simpel...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share