Hvor hurtigt vokser musklerne...?


Ize
 Share

Recommended Posts

Jeg har styrketrænet i omkring et år nu...Jeg kan da også se resultater...

Jeg er 14 år gammel, 175 høj og vejer 65 kilo...Men mine muskler er ikke ret tydlige...Jeg kan mærke at jeg kan løfte tungere ting og ka ta flere gentagelser med mere vægt end da jeg startede med at træne...Ved nogle af jer hvor lang tid der går fra man begynder at træne til musklerne begynder at kunne ses...???

Jeg træner 3 ange om ugen...Tirsdag, Torsdag og Søndag...!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Når du ikke er ældre end 14 år skal du vente med tung styrketræning til du er fuldt udviklet (15-16 år). Er selv 16 og begyndte at styrketræne lidt da jeg var ca 13....det giver gode resultater, når at du så går i gang med tungere træning. Men tag rimelig mange reps (15-20) indtil du bliver ældre og det er en rigtig god start.

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg vil give ABS ret - det er nok en god ide at vente lidt.... De fleste centre har også adgangskrav på 15 år......

Men bare for at give dig mine resultater:

Jeg har trænet siden jeg var 15 år, men det har aldrig været noget seriøst - jeg trænede en periode rimelig seriøst, så holdte jeg pause i et halvt år - og sådan blev det ved...

Men nu er jeg 19 år og har trænet seriøst siden Feb og jeg kan tydeligt se resultater....

Da jeg startede i feb lå jeg på 40-50 kg i bænk pres og nu tror jeg godt jeg kan tage 100 eller i hvert fald 95 - så det tør siges at have gået pænt stærkt....

Men held og lykke i fremtiden med træningen....

Link to comment
Share on other sites

så du siger at du er steget 50-60 kilo i bænk på 4 måneder...!!!!

Det er ikke muligt, medmindre du har taget AS, det nægter jeg at tro, det er for stor en mundfuld  <_<

Jeg har sku ik taget AS!!!!! :angry:

Det skal lige siges at jeg så ik tjekkede mit 1rm da jeg startede i feb, men trænede med 40-50, hvor jeg nu træner med 70-80 kilo (sådan ca da)

Hmm, vil nok sige at jeg måske er steget 20 kg måske....

Men det kan også være fordi jeg har trænet i lang tid, dog med forholdsvis lange pauser end i mellem, så stiger jeg nok hurtigere i vægt end man normalt gør - når jeg starter på en ny seriøs trænings periode.... (men dog kun i starten at jeg stiger så hurtigt)

P.s. det skal så lige siges at jeg nok kun har taget 2-3 kg på... vejer kun 77,1 kg og er 180cm

håber du forstår hvad jeg skriver, for jeg er lidt x-amens stresset :retard:

Link to comment
Share on other sites

Når du ikke er ældre end 14 år skal du vente med tung styrketræning til du er fuldt udviklet (15-16 år).

Sludder. Der er intet belæg for sådanne udtagelser.

Det har tidligere været diskuteret, hvornår man tidligst kan begynde at styrketræne. Dengang blev der smækket undersøgelser på bordet (har dem ikke lige pt.) der viste, at det ikke er et problem, at styrketræne for en 14 årig.

Hvis i kommer med udtagelser som ovenstående, så bak dem venligst op med konkrete undersøgelser!

I gør ikke andet, end at holde liv i gamle myter, hvilke er decideret destruktivt! :thumb_down:

Edited by panser
Link to comment
Share on other sites

Derudover er det vist ikke nogen der er fuld udviklet når de er 15-16 år ;). Ydermere lukker epifyserne sig først når man er hen i 20'erne.

Under fx boldspil opnår man langt større belastninger end ved vægttræning, og der er ikke nogen der mener at der er usundt for deres små purker at rende rundt og spille fodbold. Ved rask gang skal kroppen bremse op til 8 gange ens vægt for at man ikke falder sammen. hvor mange ser man løfte bare 3 gange deres vægt i benbøjning?

Det eneste man skal være påpasselig med er om ens rygsøjle er fuldt udviklet (form mæssigt), og dette skulle den være fra man er omkring 10 år (dette kan nogle af af dem med lægelig baggrund, her på MOL, sikkert sige en masse fornuftigt om). Men efter denne alder er der intet til hinder for at træne øvlser det belaster rygsøjlen.

Link to comment
Share on other sites

...Men mine muskler er ikke ret tydlige...Jeg kan mærke at jeg kan løfte tungere ting og ka ta flere gentagelser med mere vægt end da jeg startede med at træne...

Hvor tydelige musklerne er, afhænger først og fremmest af, hvor meget fedt du har på kroppen. Jo mindre underhudsfedt, jo tydeligere muskler.

Du har ikke for meget fedt med dine 65 kg, så i dit tilfælde ville jeg satse på at spise noget mere mad, for at få ordentlig gang i muskelvæksten. Det er især vigtigt, når du stadig er i voksealderen, da dette kræver ganske meget energi oveni træningens energibehov.

Prøv at spis en god portion mad, som er rig på proteiner (kød, mælk etc.) en 5-6 gange dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 15 og jeg træner, men dog ikke særlig tungt da jeg næsten lige er startet.

Før jeg startede fik jeg at vide af min gamle badmintontræner, at når man vokser er ens knogler ikke faste endnu omkring ens led, f.eks. det nederste af armen. Knoglen er helt blød pga. at den skal til at vokse, og derfor kan man ødelægge den ved tung træning, og derved standse 'udviklingen'.

Kan godt være det er hans teori, men den lyder alligevel rigtig.

Det skal siges at han er fysioterapeut.

Fortsat god træning..

Link to comment
Share on other sites

det er en røver, det med at vægttræning kan forstyrre åbne epifyser.... eller der er ihvertfald aldrig lavet studier der siger, at det gør. Jørgen L kan sikkert sige noget klogt om det.....

Vitalic...... det kan vist kun være et estimat, ikke? Jeg er sikker på at et veldisponeret menneske med optimale omstændigheder kan tage mere på.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share