Brad Gillingham's bench press routine


ZooLander
 Share

Recommended Posts

Bænkpres cyklusen kan ses her.

Hvis jeg skulle køre den ville det se sådan ud:

Tung dag:

Uge 1: 5 sæt x 5 reps med 75kg

Uge 2: 5 sæt x 3 reps med 80kg

Uge 3: 5 sæt x 5 reps med 70kg

Uge 4: 5 sæt x 3 reps med 85kg

Uge 5: 5 sæt x 5 reps med 80kg

Uge 6: 5 sæt x 3 reps med 85kg

Uge 7: 5 sæt x 5 reps med 75kg

Uge 8: 5 sæt x 3 reps med 90kg

Det ser for let ud! Kan det virkelig passe? 5 sæt x 3 reps med 90kg kan jeg nok allerede lave uge 1 :blink: Skal der smides mere end 5 kg på hver af de sidste 4 uger? Eller skal jeg bare starte 5 kg højere alle uger?

Og til dem der har lagt mærke til det: Ja, jeg får virkeligt set nogen bænkpres programmer igennem for den sidste tid! Vægten på stangen skal øges og jeg skal finde de bedste programme til formålet!

I første omgang forsøger jeg mig med TJ's forslag fra en anden tråd, men bagefter skal jeg i krig med hatfield eller måske Brad Gillingham...

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert ligeså mange bænkpres rutiner som der er motionister. Og vi reagerer sikkert alle forskelligt på de forskellige programmer.

Jeg fik succes med Smolov Jr., som du måske allerede er stødt på. Gik fra 102,5 til 110 på 11 uger.

Hvis du taster dit komfortable 1 RM ind i dette regneark, er jeg næsten sikker på du får nok at se til :-)

/Nygren

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert ligeså mange bænkpres rutiner som der er motionister. Og vi reagerer sikkert alle forskelligt på de forskellige programmer.

Jeg fik succes med Smolov Jr., som du måske allerede er stødt på. Gik fra 102,5 til 110 på 11 uger.

Hvis du taster dit komfortable 1 RM ind i dette regneark, er jeg næsten sikker på du får nok at se til :-)

/Nygren

Ja det ser jo en del hårdere ud end Brad Gillinghams rutine :devil:

Den skal gemmes og prøves på et tidspunkt!

Tak Nygren :)

Link to comment
Share on other sites

hmm undrer mig lidt over om den Smolov cyklus ikke er angivet i pund (lbs), for med et max på 100kg synes jeg det virker lettere urealistisk, at man skulle kunne tage 10 sæt af 3 reps med selvsamme max på 100kg efter 12 uger.. :confused2: Hvis det derimod var i lbs er procenterne lidt lavere.

Link to comment
Share on other sites

hmm undrer mig lidt over om den Smolov cyklus ikke er angivet i pund (lbs), for med et max på 100kg synes jeg det virker lettere urealistisk, at man skulle kunne tage 10 sæt af 3 reps med selvsamme max på 100kg efter 12 uger..  Hvis det derimod var i lbs er procenterne lidt lavere.

Den version Nygren har uploaded er også i lbs! Du kan selv ændre i regnearket, hvis du vil have det lavet om til kg. Du skal bare skifte +10lbs og +15lbs ud med 5kg og 7,5kg(eller hvor meget du ønsker at stige fra uge til uge) :)

Jeg fik succes med Smolov Jr., som du måske allerede er stødt på. Gik fra 102,5 til 110 på 11 uger.

Hvordan kørte du det? Det er jo et 3 ugers program. Troede virkelig ikke at det gav noget at køre sådan et program flere gange i træk :unsure:

Link to comment
Share on other sites

hmm undrer mig lidt over om den Smolov cyklus ikke er angivet i pund (lbs), for med et max på 100kg synes jeg det virker lettere urealistisk, at man skulle kunne tage 10 sæt af 3 reps med selvsamme max på 100kg efter 12 uger.. :confused2: Hvis det derimod var i lbs er procenterne lidt lavere.

Den procentvise forskel er da fuldstændig ens, hvadenten man anvender enheden kg eller lbs!

Link to comment
Share on other sites

Thomas B>> Ja, har måske formuleret mig lidt forkert i den sammenhæng... :4oops:

Det jeg mente var blot, at hvis programmet var angivet i lbs, ville et max på eksempelvis 400 lbs medføre at man i 12. uge skulle køre 10x3 med 355, hvorimod man ved et max på 100 KG sku køre 10x3 med netop samme 100. Så forskellen fra max til 12. uge i cyklussen kommer først til udtryk ved relativt høje værdier, hvorfor jeg antog at det ikke kunne være angivet i kg, da dette ville medføre lave værdier..

Link to comment
Share on other sites

Det ser for let ud! Kan det virkelig passe? 5 sæt x 3 reps med 90kg kan jeg nok allerede lave uge 1  Skal der smides mere end 5 kg på hver af de sidste 4 uger? Eller skal jeg bare starte 5 kg højere alle uger?

Jeg synes nu ellers at den ser meget fornuftig ud den cyklus. Du behøver jo ikke at køre på grænsen af hvad du kan hver gang for at det virker, less is more plejer TJ vist at sige. Prøv at køre den, som den er og se om ikke det virker.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik succes med Smolov Jr., som du måske allerede er stødt på. Gik fra 102,5 til 110 på 11 uger.

Hvordan kørte du det? Det er jo et 3 ugers program. Troede virkelig ikke at det gav noget at køre sådan et program flere gange i træk :unsure:

Det er et 3 MÅNEDERS (12 uger) program ;)

Link to comment
Share on other sites

Bænkpres cyklusen kan ses her.

Hvis jeg skulle køre den ville det se sådan ud:

Tung dag:

Uge 1: 5 sæt x 5 reps med 75kg

Uge 2: 5 sæt x 3 reps med 80kg

Uge 3: 5 sæt x 5 reps med 70kg

Uge 4: 5 sæt x 3 reps med 85kg

Uge 5: 5 sæt x 5 reps med 80kg

Uge 6: 5 sæt x 3 reps med 85kg

Uge 7: 5 sæt x 5 reps med 75kg

Uge 8: 5 sæt x 3 reps med 90kg

Det ser for let ud! Kan det virkelig passe? 5 sæt x 3 reps med 90kg kan jeg nok allerede lave uge 1  :blink:  Skal der smides mere end 5 kg på hver af de sidste 4 uger? Eller skal jeg bare starte 5 kg højere alle uger?

For det første beregner Brad så vidt jeg kan se hans procenter ud fra et forventet ny max, og ikke hans nuværende max, har du taget højde for det i din beregning?

For det andet anbefaler han at man kun lægger 5 pounds (=2.3 kg) til i de sidste 4 uger hvis ens max ligger under 300 pounds (136 pounds).

Det kunne tænkes at det ændrer de beregnede vægte lidt :)

Link to comment
Share on other sites

Bænkpres cyklusen kan ses her.

Hvis jeg skulle køre den ville det se sådan ud:

Tung dag:

Uge 1: 5 sæt x 5 reps med 75kg

Uge 2: 5 sæt x 3 reps med 80kg

Uge 3: 5 sæt x 5 reps med 70kg

Uge 4: 5 sæt x 3 reps med 85kg

Uge 5: 5 sæt x 5 reps med 80kg

Uge 6: 5 sæt x 3 reps med 85kg

Uge 7: 5 sæt x 5 reps med 75kg

Uge 8: 5 sæt x 3 reps med 90kg

Det ser for let ud! Kan det virkelig passe? 5 sæt x 3 reps med 90kg kan jeg nok allerede lave uge 1  :blink:  Skal der smides mere end 5 kg på hver af de sidste 4 uger? Eller skal jeg bare starte 5 kg højere alle uger?

For det første beregner Brad så vidt jeg kan se hans procenter ud fra et forventet ny max, og ikke hans nuværende max, har du taget højde for det i din beregning?

For det andet anbefaler han at man kun lægger 5 pounds (=2.3 kg) til i de sidste 4 uger hvis ens max ligger under 300 pounds (136 pounds).

Det kunne tænkes at det ændrer de beregnede vægte lidt :)

Nej det havde jeg ikke taget højde for i min beregning.

Og ja, jeg skulle kun øge med 2,5 kg (2,3 kan jo ikke lade sig gøre) de sidste 4 uger.

:4oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er et 3 MÅNEDERS (12 uger) program 

Så er jeg hardcore, for jeg kørte de 12 workouts på 3 uger med 4 gange træning om ugen :devil:

Hmmm

Nu jeg kigger på Smolov Jr i mit excel ark, ser jeg der bare står "workout" 1-2-3 osv. Så jeg er ikke sikker på om der menes 12 uger. Men synes det virker rimeligt voldsomt at gennemføre på 3 uger??

Link to comment
Share on other sites

For det første beregner Brad så vidt jeg kan se hans procenter ud fra et forventet ny max, og ikke hans nuværende max

Hvor ser du det?

Gillingham siger selv, at han brugte cyklussen (angivet i det indledende link) til at nå op på 600 pounds. Hvis du regner baglæns i cyklussen, kan du se, at procentsatserne er brugt på 600 pounds - altså forventet max.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Guest PlayboY
Denne version tager højde for alt det Valdemar har forklaret :)

Okay.. Hvad så med det max man skriver ind?.. Skal det være det forventede max, eller ens nuværende max i din version?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share