1 rep


multisport
 Share

Recommended Posts

Jeg tester aldrig min max styrke ved 1 rep. Så jeg ved ikke helt hvor den ligger i de forskellige øvelser.

Mit spørgsmål lyder på om man øger sin styrke ved 1 rep i samme takt som man øger sin evne til at tage 20 rep.

Ex. hvis man i en periode har kunne tage 20 rep med 80 kg og så en dag kan tage 20 rep med 85 kg. Har man så også øget sin 1 rep med 5 kg :o

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Ex. hvis man i en periode har kunne tage 20 rep med 80 kg og så en dag kan tage 20 rep med 85 kg. Har man så også øget sin 1 rep med 5 kg 

Det skal du ikke regne med. 1RM afhænger af to ting. Nemlig 1) hvor store dine muskler er, og 2) hvor god du er til at få musklerne til at yde deres bedste på meget kort tid. Nu er 20 reps et lidt dårligt eksempel, da det er så mange reps, at du sandsynligvis ikke engang vil få nogen nævneværdig forøgelse af muskelmassen ud af træningen. Men generelt giver mange reps (8-12) en forøgelse af musklernes størrelse, men ikke af musklernes evne til at fyre alt deres krudt af på få sekunder. Og det sidste er nødvendigt for at få en optimal 1RM.

Link to comment
Share on other sites

THE LAW OF TRAINING SPECIFICITY.

Hvis du vil være god til at løfte noget 1 gang, så skal du træne med lave gentagelser. Typisk har reps mellem 1-5, den største effekt på ens 1RM. Jo flere gentagelser man tager herover, jo mindre bliver effekten på ens 1RM. Du kan faktisk være ude for at du øger din 15RM med 10 kg, uden at et har den mindste effekt på din 1RM.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share