Cacao UNDER træning


Night Flash
 Share

Recommended Posts

Nu sad jeg lidt her igår og funderede over, om man ikke burde indtage cacao under sin træning, eller for den sags skyld anden proteinrig drik istedet for normalt vand - eller en kombination mellem vand og proteindrik.

For det forskningsresultat viste jo, at dem der indtog cacao to timer efter træning opnåede 10% styrke mindre end dem som optog det lige efter træning, hvis jeg altså husker rigtigt :) Men hvis ens træning nu varer to timer, så vil der jo i teorien også gå to timer, før netop de trænede muskler i starten af træningen vil få det protein input, så jeg vil da næsten tro, at man ville kunne opnå endnu bedre resultater - 5-10% i forhold til dem som kun tager det lige efter træning. Og altså 15-20% i forhold til dem, som først tager det 2 timer efter... altså reelt 4 timer, for f.eks. ben som bliver trænet i starten af sit program.

Jeg går udfra det ikke er helt forfriskende KUN at drikke cacao under sin træning, men så istedet varierer det med at først drikke cacao, og så drikke lidt vand bagefter. F.eks. tage 1L cacao med under træningen og så ½ L vand, og igen efter træning indtage noget proteinholdig væske, så man er helt proteinholdig ;)

Tror I det har noget på sig med at man kan opnå endnu bedre resultater ved dette?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

- det er den bedste gratis reklame, man kan tænke sig Matilde har fået!!!!

- enten er det dem der står bag forsøget ( og har en mega go pr-afdeling ) eller også er de bare svine heldige....

Hmmm..... Det er også lidt betænksomt at Super Brugsen lige pludselig har det på tilbud.... he he... Ja man skulle jo være en cacao producent disse dage..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nu drak jeg cacao inden forsøget, udelukkende fordi der er protein i, men jeg brugte det bare her, fordi jeg syntes det smager bedre end alt det pulver, men det er jo egentligt underordnet om hvorvidt man bruger cacao eller proteinpulver (hvis det pulver man benytter har samme koncentration af protein), men burde det ikke have en bedre indflydelse på sin træning, når man bare indtager det under træningen, altså mellem øvelserne ved styrketræning?

Edited by Night Flash
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville hellere drikke det inden træning, så man er ude over hvor hurtigt det bliver optaget. Jeg tror ikke kroppen bruger så meget krudt på fordøjelsen mens du er gang med et træningspas.

Var det ikke Cilius, der i går eller forgårs og argumenterede for at drikke protein INDEN træning?

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

Spis et regulært måltid 2-3 timer inden du træner, og en lille snack en halv time før. Det er bl.a de proteiner der bliver brugt til muskelopbygning. Det er ikke kun de proteiner under og efter du træner der er muskelopbyggende. Cacao-mælk ligger bare og skvulper rundt mens det fordøjes i mavesækken. En masse blod samles i mave tarm systemet i stedet for i dine muskler hvor blodet skal bruges. Nærved umuligt at lave mavebøjninger og anstrengende træning i det hele taget.

Hvis du skal svine dig til med cacaomælk så gør det efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Okay, så skal jeg nok lade være med at drikke det under træningen... hehe :)

Men jeg kan ikke spise et stort måltid 2-3 timer før træning, jeg bliver nødt til at gøre det under 1 time før træning, for ellers bliver jeg alt for sulten i slutningen af træningen, og det er ikke fordi jeg ikke spiser nok, men tror det er fordi jeg har et højt stofskifte :angry: Men fuck det... det må man jo leve med :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer at drikke 1L kakao mens jeg træner, og derefter vand. Jeg har normalt ingen problemer med at lave mavebøjninger, eller sågar handstand pushups (eller forsøg på det) efter sådan en liter plus en halv liter vand.

Fordelen ved at indtage kakomælk under træningen er, at du løbende får tilført kulhydrater, således du undgår at dit cortisol niveau (katabolsk hormon) stiger. Dette kan du selvfølgelig også gøre ved at (som Cilius gør og anbefaler) tilføre hurtig optagelige kulhydratter i dit vand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilslutter mig SAS.

Det mad man spiser dagen i forvejen er det der er lagret i musklerne og skal bruges til selve træningen dagen efter. Der skal (bør) ikke indtages kulhydrater 2-3 timer før ens træningspas (ment ens sidste måltid bør ligge der) og slet ikke da cacaomælk. Man kan med succes tilføre 25 gr whey før træning blandet med vand og igen efter træning men her med kulhydrater evt. bananer eller tørret frugt. Men at tilføre kcal. lige før træningen vil alt andet end lige ikke være optimalt, da blodet vil jo være nødvendig i en fordøjelsesproces og det er jo, som sagt, ikke lige der vi ønsker vores blod hen under træningen!!

Cacaomælk er mælkeprotein og sukker - ikke lige den bedste måde at få sin protein og kulhydrater på. Er det fordi det smager så godt at folk gøre alt for overbevise, specielt sig selv, om at det skal være så godt at benytte - hmmm :unsure:

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

Cacaomælk er mælkeprotein og sukker - ikke lige den bedste måde at få sin protein og kulhydrater på. Er det fordi det smager så godt at folk gøre alt for overbevise, specielt sig selv, om at det skal være så godt at benytte - hmmm 

Helt enig. Jeg har også undret mig meget over, at cacaomælk er så utroligt populært i denne forbindelse ;)

Link to comment
Share on other sites

Der skal (bør) ikke indtages kulhydrater 2-3 timer før ens træningspas (ment ens sidste måltid bør ligge der) og slet ikke da cacaomælk.

Hvorfor ikke det? Og hvorfor er det præcis kulhydrater man ikke bør indtage 2-3 timer før ens træningspas?

Cacaomælk er mælkeprotein og sukker - ikke lige den bedste måde at få sin protein og kulhydrater på.

Er mælkeprotein en dårlig form for protein?

Jeg er fuldstændig enig med dig i at sukker ikke er den bedste form for kulhydrat man kan indtage, men i form af kakaomælk er det hurtigt, nemt, billigt, smager godt og så er det en fordelagtig blanding med protein.

Hvis man ikke er særlig god til at få dækket sit kaloriebehov, så er det en rigtig nem måde at få en del af det dækket på. Man bør selvfølgelig erstatte kakaomælken med mere lødige kalorier, men kakaomælk er ikke direkte dårligt, og MEGET bedre end ingenting overhovedet.

Er det fordi det smager så godt at folk gøre alt for overbevise, specielt sig selv, om at det skal være så godt at benytte - hmmm :unsure:

Det ER godt at benytte. En protein shake og en flok kulhydrater gennem frugt er helt sikkert BEDRE, det er der vel aldrig nogen der har anfægtet???

Edited by plexus
Link to comment
Share on other sites

Plexus - hvis du nærlæser de øvrige indlæg så får du faktisk svar på dine spørgsmål.

Men selvfølgelig er det bedre at få cacaomælk end intet overhovedet, men det er jo også bedre at spise vingummi'er i forhold til ikke at få kcal overhovedet så.....

Men kort sagt; cacaomælk er junk og bør kun bruges som selvsamme. Det bør ikke være en del af en gennemtænkt diæt men kun bruges på junkdage. Det gør jeg selv men jeg tænker da virkelig ikke - hurra nu får jeg en masse gode proteiner hver gang drikker en halv liter :sneaky:

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

DSB Harry:

Jeg kan ikke finde svar på hvorfor man ikke bør indtage kulhydrater 2-3 timer før ens træningspas. Generelt siges der at man ikke bør spise senere end 2 timer inden sit træningspas, men det har jeg nu aldrig haft problemer med, og har aldrig set nogen undersøgelser der skulle vise at det er en dårlig idé. Sas skrev at der samles en masse blod i mave-tarm systemet, men hvor meget er det rent faktisk? Er det virkelig noget der vil forringe ens præstation voldsomt?

Jeg kan ikke finde svar på hvorfor mælkeprotein skulle være dårligt (er dog heller ikke sikker på du mener dette, kan godt være du bare mener sukkeret??). Jeg får selv en masse af mit protein gennem mælkeprodukter, så det ville da være rart at vide hvis det er en dårlig kilde.

Link to comment
Share on other sites

Du må skam gerne indtage kulhydrater 2 timer før træning, men hvis du følger en ordentlig diæt så burde dine lagre være fyldte og klar fra kosten dagen i forvejen, så hvorfor begynde at hælde på så tæt på træningen med risiko for evt. forstyrrelser til følge. Hvis du mangler kulh. og tror at du lige kan nå at fylde op 2-3 timer før et pas, så vil du ikke holde længe den dag. Og hvis du følger en god diæt ja så kommer de kulh. du spiser til at ligge i mave/tarm og lever med igen forstyrrelser til følge.

Mælkeprodukter er skam udmærket, såsom Cheasy ost, A38, skummetmælk og nok et par stykker mere - meeeen cacaomælk er ikke en af dem og som du skriver, nemlig pga af den store sukkermængde. Kød er også godt såsom kylling, fisk, svinemørbrad - meeeen fed flæskesteg er jo heller ikke det bedste selvom den også indeholder proteiner :o

Link to comment
Share on other sites

--->DSB

Du mangler stadig at argumentere for hvorfor Cacao-mælk skulle være en dårlig fødevare. At sammenligne det med flæskesteg er ikke argument nok.

Protein-profilen i mælk er så vidt jeg husker 20% Valle og 80% Kassein, hvilket faktisk er en noget nær optimal blanding. Vallen bliver optaget hurtigt, mens Kasseinen bliver optaget langsomt. Det ekstra sukker kan jeg heller ikke se noget problem i, det er trods alt blot simple kulhydrater.

Personligt drikker jeg det aldrig, men derfor kan det godt være en udemærket kilde.

Generelt set tror jeg det er vigtigt at man får tilstrækkeligt med kulhydrater og protein FØR man starter på træningen, så det er tilstede mens man træner. 2-3 timer før lyder fornuftigt. Evt. kan man drikke en smule sukkervand undervejs, men hvis man holder sig til træningspas på under en time, så skulle vand egentlig være tilstrækkeligt.

Efter træning vil jeg også foreslå et proteinshake, gerne med simple kulhydrater for at få fyldt depoterne op igen.

hehe, indlæg nummer 500 :w00t::w00t::w00t:

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

der har været en del artikler på T_mag der har argumenteret for at det at indtage protein lige før og under træning skulle være med til at bremse de catabolske proceser. Af personlig erfaring ved jeg at en L cacao eller en proteinshake med kulhydrater midt i et Sheiko pass virkelig kan redde ens dag. Cilius har også argumenteret for at præ workout protein måske i virkeligheden er lige så vigtigt som post workout (som vi jo alle er enige om)

Om der så er for mange kulhydrater i cacaomælk..måske for nogen (afhængig af vægt og træningsstil) og for tiden er jeg da selv mere til en whey shake, hvor jeg så selv bestemmer protein/kulhydrat forholdet.

Link to comment
Share on other sites

Nåå jeg nu synes den sammeliging var udmærket, da begge fødekilder indeholder unødige kcal. Ok for at slå den del fast - mælkeprotein er - mener jeg - den næstbedste proteinkilde efter vallen. Og ja det er en rigtig god ide at indtage et måltid, f.eks havregryn ca. 3 timer før træning og evt. 25 gr valleprotein lige før. Efter træning kan man, hvis man er en bøf af ren muskelmasse på 125 kg, indtage 1 l. cacaomælk hvori der er 25 gr. valleprotein. Men hvis du er under de 125 kg (hvad nok 98 % af os er) vil de 100 gr hurtige kulh. ikke være optagelige med der til følge at nogle ryger ud som fedt. Efter træning og kun efter træning er de hurtige kulh. tilladte, resten af dagen bør ens kulh. komme fra komplekse kilder såsom kartofler, brune ris, grov pasta, grovbrød og gryn.

Hvis man træner over de 1,5 time er det altid en god ide at tilføre ekstra kulh. under træning eks en banan kan gøre meget ved den sag men også div. energidrikke er fine.

Men ellers er de hurtige kulh såsom cacaomælken ikke ideel på noget tidspunkt what so ever, da kroppen kan ikke optage så mange kulh. så hurtigt og igen med fedt på sidebenene til følge.

Og nej man skal ikke have med tilstrækkelig kulh. lige før træningen - hvorfor skulle man dog det. Ens glucogenlagre skulle da gerne være fyldte og klar til take off. :)

Link to comment
Share on other sites

--->DSB,

Arrh hva, der er nogle ting vi nok ikke kan blive helt enige om.

Ok for at slå den del fast - mælkeprotein er - mener jeg - den næstbedste proteinkilde efter vallen
Det ene er ikke bedre end det andet, de er blot forskellige. Som protein-indtag før natten, er kassein at foretrække fordi det optages langsommere, mens valle er bedre lige efter træningen. Det gør ikke det ene bedre end det andet.
Og ja det er en rigtig god ide at indtage et måltid, f.eks havregryn ca. 3 timer før træning og evt. 25 gr valleprotein lige før

Hvorfor netop havregryn ? Hvis det er protein man er ude efter, ville det så ikke være mere relevant med fisk, kød eller lignende ?

Men hvis du er under de 125 kg (hvad nok 98 % af os er) vil de 100 gr hurtige kulh. ikke være optagelige med der til følge at nogle ryger ud som fedt. Efter træning og kun efter træning er de hurtige kulh. tilladte, resten af dagen bør ens kulh. komme fra komplekse kilder såsom kartofler, brune ris, grov pasta, grovbrød og gryn.
Hvor skal man være over 125kg ? Det forstå jeg slet ikke.

Derimod tager du fejl i din kommentar om kulhydrater og fedt. Det er det samlede energi-indtag over HELE DAGEN der er interessant, ikke det efter træning.

Medmindre du er overvægtig eller har problemer med store udsving i dit blodsukker, så kan du sagtens indtage hurtige kulhydrater hen over dagen. Til din orientering, så er kulhydraterne i kartofler ikke komplekse.

Generelt er GI interessant for folk der vil have mest mulig mæthed pr. kalorie, for os andre er det ikke så afgørende.

Hvis man træner over de 1,5 time er det altid en god ide at tilføre ekstra kulh. under træning eks en banan kan gøre meget ved den sag men også div. energidrikke er fine.

Det er korrekt, men som tommelfingerregel er det en god idé at holde sin træning på under én time.

Men ellers er de hurtige kulh såsom cacaomælken ikke ideel på noget tidspunkt what so ever, da kroppen kan ikke optage så mange kulh. så hurtigt og igen med fedt på sidebenene til følge.
Nej, se ovenstående. Det er indtager OVER HELE DAGEN der har betydning.
Og nej man skal ikke have med tilstrækkelig kulh. lige før træningen - hvorfor skulle man dog det. Ens glucogenlagre skulle da gerne være fyldte og klar til take off. 

Men, det er de jo kun fordi man netop HAR fået tilstrækkelig med kulhydrater ;)

Link to comment
Share on other sites

Diddley - Det eneste tidspunkt mælkeprotein er på sin plads er lige før sengetid ellers kan man med succes tilføre valle dagen igennem da den - som du netop siger er noget hurtigere i blodbanen - og jeg går netop udfra at vi snakker måltider hver 3. time og så er vallen optaget fra måltid til måltid.

Havregryn var bare et eks på komplekse kulh 3 timer inden træningen og der vil proteinerne ikke være de vigtigste hvis du vel og mærket napper 25 gr lige inden.

Og ok karfofler er mellemkomplekse men stadig en god kulh.kilde. Og så glemte jeg faktisk at alle grøntsager samt æbler og appelsiner er ok dagen igennem :rolleyes:

Ok du kan da godt nappe 10-20 gram simple med et komplekst måltid (nu kører vi vist på flueknepperiet) uden at det vil give det helt store betydning. Men snakken gik jo på fra start om hvorvidt cacaomælk bør indgå i ens diæt og stadig er mit svar; nej!

Selvfølgelig kan du godt træne mere end en time. Det kommer jo an på om du træner 6 x om uge á 1,5 time og det ville ikke være mit råd at gøre, men derimod en tre split á 1,5 timer pr gang i ugen er da helt ok. De frie testoteroner er også først nedbrudt/brugt efter 1,5 time så..... bare klø på. Men en fridag dagen efter ville nok være på sin plads. B)

Link to comment
Share on other sites

--->DSB,

Det er ikke for at være på nakken af dig, men jeg synes det flyver om ørerne på mig med påstande uden bagvedliggende argumenter.

1) Cacaomælk bør ikke indgå i kosten, fordi der er unødvendige kalorier.

Jamen, hvis man skal bruge proteinen til at opbygge muskler og kulhydraterne til at opfylde glykogen-depoterne, så er de jo netop ikke overflødige. Kalorier er kalorier, uanset om de kommer fra havregryn eller cacaomælk.

2) Det er bedre med komplekse kulhydrater end simple,

Ja, hvis man er overvægtig. Hvis man er ude på at fylde depoterne op før træning, så er det da ulige lettere at nuppe en cola en halv time før end at skulle planlægge havregryn tre timer før ;)

3) Kassein kan kun bruges lige før natlampen slukkes.

Hvorfor dog det. I stedet for at skulle slås med at time sit indtag af valle dagen, så er Kassein da en udemærket mulighed.

Derudover vil jeg stadig fastholde at Cortisol-udskillelsen gør at det er formålstjenstligt at holde træningspasene på omkring en time. Man kan naturligvis træne dagen igennem, hvis man vil det - men det er nok ikke optimalt

Nu vil jeg slet ikke anbefale at træne split, jeg troede efterhånden at den træningsform var ved at være afgået ved døden :)

Link to comment
Share on other sites

Harry... hvis du ser rent muskelopbyggende er cacaomælken som post workout supplement bestemt ikke dårlig. 35 gram protein af hæderlig kvalitet og 100 gram kulhydrater hvor ca. 75 gram er af den hurtigt optagelige slags.... det er ikke specielt forskelligt fra de post workout shakes der anbefales, bortset fra at man der bruger ren valle og ikke valle/Kassein som det er i mælk.

Hvis man er i en masseopbyggende fase er letoptagelige kulhydrater da helt perfekt post workout!

Og så er det ikke specielt dyrt og smager lækkert :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share