Variation – er det en myte


AGV
 Share

Recommended Posts

Der er jo utrolig mange myter og fordomme indenfor styrketræning. At dødløft ødelægger ryggen, at en muskel kan rammes fra flere vinkler, at høje gentagelser toner og ripper osv.

Men er det rigtigt nok, at man bør variere sine øvelser for at vokse mest muligt, eller er dette også bare en myte/fordom. Efterhånden er jeg begyndt at tro det.

Hvad siger i? Hvilke argumenter er der for, og hvilke er der imod?

Håber på svar

AGV

(Anders)

Link to comment
Share on other sites

Det drejer sig jo bare om, hvorvidt man ved hvad det er man laver. Har man styr på træningen, træningsteori og kroppens fysiologi (lyder voldsomt - det er det såmen ikke) ja så ved man også hvilke variationer der fremmer respons og hvilke der ikke gør. F.eks. hvis man tager HST som eksempel.

Systematisk variation i HST = fastlagt progression fra træning til træning, der bygger på kroppens responsmekanismer på ændret stimuli

Tilfældig variation i "tåbeligt" program = træningsintensitet i hvert træningssæt på 50, 75, 60, 60, 60, 90, 80, 60, 90 osv.

Variation i sig selv er ikke noget mirakelmiddel. Variation på baggrud af træningsplan byggende på kroppens responsmekanismer er derimod ren guf. :)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan forstå er det ang variation i øvelsesvalget der spørges efter.

Jeg mener ikke det direkte har nogen speciel effekt på kroppen af man skifter øvelse, MEN hvis man har trænet et stykke tid og visse muskelgrupper måske er kommet længere end andre, så var det nok en ide at tilpasse øvelsesvalget derefter.

Hvis man har ramt et plateau i f.eks. bænkpres enten mht størrelse eller vægt tror jeg ikke det hjælper noget blot at skifte til incline bænk, bænk med håndvægte eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen og tak for svarene.

Jeg kan se det ikke er helt så simpelt som jeg håbede :)

Konkluderende, kan man så sige, at det nok er ok at skifte lidt mellem de forskellige øvelser hvis man vil have muskelvækst, men har man ramt et plateau hjælper det ikke noget blot at skifte til andre øvelser!

Så vil jeg blive ved med at skifte mellem de forskellige øvelser, frem for blot at køre mine 10-12 favorit øvelser. (som ellers er nogle gode basisøvelser) :)

Det var så altså ikke blot en myte, at det er vigtigt at skifte mellem øvelserne. Så det bliver jeg ved med.

Hilsen

Anders :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo f.eks. se Bill Pearls 20 måneders program her

Der er stor variation i øvelsesvalget hver måned. Dog vil jeg ikke anbefale dig at følge programmet, da der køres over 50 sæt pr. træningspas nogen af månederne :retard:

Edited by ZooLander
Link to comment
Share on other sites

Lidt variation i øvelserne skader nok ikke, men det ville da være rart hvis det kunne bakkes op af en undersøgelse eller to. (desværre er jeg aldrig stødt på en sådan)

Så længe der ikke er undersøgelser bag udtagelserne, kan der jo blot være tale om at videreformidle en gammel myte. Synes stadig det står lidt uvist.

Link to comment
Share on other sites

Lidt variation i øvelserne skader nok ikke, men det ville da være rart hvis det kunne bakkes op af en undersøgelse eller to. (desværre er jeg aldrig stødt på en sådan)

Så længe der ikke er undersøgelser bag udtagelserne, kan der jo blot være tale om at videreformidle en gammel myte. Synes stadig det står lidt uvist.

Men selvom der ikke er lavet undersøgelser kan det jo godt være variation er en god ting hvis man vil have mere masse på skroget ;)

Link to comment
Share on other sites

Altså vi har da allesammen oplevet at skifte fra fx dumbbell biceps curls til barbell biceps curls og så oplevet en uventet DOMS. Ud fra dette kunne man da godt konkludere, at hypertrofien har godt af en sådan variation fra tid til anden. Variation og progression er, som jarvig13 også skriver, fundamentet bag fx HST.

Link to comment
Share on other sites

Men selvom der ikke er lavet undersøgelser kan det jo godt være variation er en god ting hvis man vil have mere masse på skroget   ;)  
Ja, måske forholder det sig sådan – men måske gør det ikke. Det er her undersøgelserne kommer ind i billedet.
Altså vi har da allesammen oplevet at skifte fra fx dumbbell biceps curls til barbell biceps curls og så oplevet en uventet DOMS. Ud fra dette kunne man da godt konkludere, at hypertrofien har godt af en sådan variation fra tid til anden.

Siden hvornår er DOMS blevet ensbetydende med hypertrofi?

Lad mig slå fast, at jeg IKKE siger at i tager fejl. Men jeg kan udmærket følge AGV´s logik. Jeg har ligeledes tit tænkt, når jeg skifter mellem de forskellige øvelser, om dette virkelig er nødvendigt.

Grunden til, at jeg trods alt vælger at skifte mellem øvelserne med jævne mellemrum er, at vi alle har hørt, at det bør man gøre. Ligesom vi sikkert også alle har hørt, at en muskel kan rammes fra flere vinkler, at en muskel skal være restitueret før den kan trænes igen, at man skal holde træning under en time, eller at man kun kan optage så og så meget protein osv. osv. ;)

At man skal variere sin træning er ligeledes noget alle ved, men ingen ved, hvor de ved det fra. Det betyder ikke, at det er forkert, men naturligvis heller ikke at det er rigtigt. Personligt ville det være rart med en videnskabelig artikel der kunne enten be- eller afkræfte denne problematik.

Det er således ikke nok for mig, at fem personer siger (endda i lidt tøve vendinger) at det bør man nok gøre.

Findes undersøgelserne ikke, så findes de ikke. Men da kan vi heller intet konkludere.

Edited by panser
Link to comment
Share on other sites

Siden hvornår er DOMS blevet ensbetydende med hypertrofi?

- Det er da gamle nyheder ;) .. musklerne bliver ømme når de bliver udsat for en belastning som de ikke er vant til, hypertrofi indtræder når musklerne udsættes for en belastning den ikke er vant til / konditioneret til ... de to ting går hånd i hånd som jeg ser det, tommelfingerreglen må dog være at det højest må være en mild doms .. ellers har man vist haft en _lidt_ for stor progression.....

Men i sidste ende må der da være en sammenhæng mellem de to hva' ?

Link to comment
Share on other sites

Brainroid > Det skulle forstås sådan, at Doms ikke er en nødvendighed for hypertrofi.

Men angående variation af sine øvelser, betegner jeg det mere og mere som en myte at variation er nødvendigt.

Bygger man sit program op på f.eks. 8-10 basisøvelser, de tre styrkeløftsøvelser kombineret med andre gode basisøvelser såsom military, fransk pres osv., og samtidig har progression i sin træning, mener jeg alle vil blive både stærke og større – variation eller ej.

Men jeg er naturligvis godt klar over, at så længe ingen kan finde undersøgelser der understøtter den ene af de to påstande, er det blot ord mod ord. (sådanne undersøgelser må da for f***** være lavet) :angry:

Link to comment
Share on other sites

At man skal variere sin træning er ligeledes noget alle ved, men ingen ved, hvor de ved det fra

Jeg ved godt hvor jeg har det fra! F.eks. Bill Pearl, der var bodybuilder før de anabolske steroider kom på banen. Han varierede meget i sine øvelser for at skabe hypertrofi. Dermed er det ikke sagt jeg mener det er absolut nødvendigt at variere så meget, bare at det sikkert virker, undersøgelser eller ej.

Link to comment
Share on other sites

- ja, og jeg siger at det (DOMS red.  :) ) er en nødvendighed, i _et_ eller andet omfang... ;o)
NEJ!

I HST har jeg stort set aldrig haft DOMS, måske kun de aller første træninger med 15 reps. Og jeg skulle da mene jeg er vokset alligevel.

Fandt lige et quote af TJ på getbig:

Ekstrem DOMS er et tydeligt tegn på at man har lavet for meget. Det skyldes at muskelprotein degradationen har været ALT for voldsom. Ømhed er ikke en forudsætning for vækst. Jeg kender mange der som Nymand aldrig bliver ømme, men de stiger i både styrke og muskelmasse til trods for dette. Lidt ømhed i musklerne dagen efter er vel hverken godt eller skidt, men ekstrem muskelømhed er et dårligt tegn. Derfor bør DOMS heller ikke være noget man efterstræber.

Kilde: http://www.getbig.dk/vis_emne.asp?id=3481

Jeg fandt også lige en tråd her hvor det diskuteres: link

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

 Jeg ved godt hvor jeg har det fra! F.eks. Bill Pearl

Men hvor har han det fra?

Jeg ved også, at man konstant skal køre tungt.

Det gjorde Arnold!

Det jeg mener er blot, at vi alle er forskellige. Fint at Bill Pearl fandt noget der virkede for ham, tillykke med det, men jeg er ikke Bill Pearl, og du er ikke Bill Pearl. Derfor mener jeg ikke, det er noget særlig godt argument, i stedet ville det være rart med en anatomisk/fysiologisk forklaring på hvorfor det forholder sig således.

At en eller anden kendt bodybuilder, træner på en bestemt måde, betyder ikke, at den er den rigtige, det er der simpelhed alt for mange faktorer der spiller ind på. Tror faktisk, at mange af de myter der florere i træningscentrene er opstået på netop denne måde!

Edited by panser
Link to comment
Share on other sites

NEJ!

I HST har jeg stort set aldrig haft DOMS, måske kun de aller første træninger med 15 reps. Og jeg skulle da mene jeg er vokset alligevel.

- Vi er selvf. alle forskellige, og måske definerer vi doms forskelligt.. når du er i slutningen på 10rep og 5 rep perioderne, så kan du slet ikke mærke at du har trænet dagen efter ???? Det kan jeg, det gør ikke ondt eller noget, men der sidder _lidt_ (som det skal) ...

Jeg siger også bare at doms og hypetrofi sker på baggrund af det samme fænomen.. så derfra er det vel naturligt at antage at de følges ad til en grænse...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share