Hvordan får jeg en bedre holdning?


ayaaya
 Share

Recommended Posts

Til SAS :TAK !!! :)

Til Maxpower:

øh jeg ved ikke hvad alle de øvelser jeg laver hedder (?) - det er også forskelligt - men bl.a. den nederste på SAS´s billede (BackHyperextension/lænd) og Vertical traction (træk til nakke) og Delta (skulder).

Jeg laver ikke særlig meget for brystmusklerne (jeg har hørt at hvis man laver mange brystmuskeløvelser, er der chance for at man taber sig mere over barmen - der taber jeg mig altid meget i forvejen - og jeg har altså ikke særlig meget barm)

Venlig hilsen AYA

Link to comment
Share on other sites

I og med at brystmusklerne ligger inden under dine fedtdepoter :boobs: vil brystøvelserne muligvis kunne give din barm et løft. Du taber dig ikke mere på brysterne af at køre brystøvelser end hvad du gør ved at træne ryg: du taber dig nemlig overhovedet ikke ved styrketræning - der skal konditionstræning til.

Brystøvelserne vil dog være med til at forværre det med at dine skuldre runder.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig i at man ikke taber sig ved styrketræning - der er rent faktisk en ganske god effekt.. Samtidigt giver mere muskelmasse højere hvileforbrænding.. :)

Til at forbedre holdningen, vil jeg anbefale "strakt arms nedtræk": Du står ved kabeltårnet, sætter LAV vægt på, trækker grebet ned fra brysthøjde til lårene, og samler så skulderbladene på ryggen.. Stå med let spredte ben, og svaj i ryggen. 3 x 30 gentagelser indtil øvelsen sidder! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Du taber dig ikke mere på brysterne af at køre brystøvelser end hvad du gør ved at træne ryg: du taber dig nemlig overhovedet ikke ved styrketræning - der skal konditionstræning til.

Igen én af de dersens generaliseringer som ikke hører nogen steder hjemme :(. Jeg tror (jeg ved)det er almen viden for de fleste herinde, men for denne tråds skyld, tager vi den lige alligevel: Når de fleste siger "at tabe sig", snakker de i virkeligheden om tab af fedt (og ikke som sådan tab af den samlede kropsvægt - den er jo for de fleste ligegyldig). Vi taber fedt, når kroppen tvinges til at tære på energi-depoterne i kroppen (det være sig fedt eller kulhydrat). Tæringen sker ved at vi forbrænder mere end vi indtager af energi gennem føden. Størrelsen af forbrændingen afgøres på baggrund af 2 ting - hvileforbrændingen + det fysiske arbejde vi ligger for dagen. Størrelsen af muskelmassen spiller i høj grad ind på hvileforbrændingen. Ergo - jo vi "taber" os af styrketræning. Dels p.gr. af det arbejde styrketræningen indbærer, og dels p.gr af den øgning af muskelmassen der finder sted. Tingene sker som bekendt ikke på samme tid - men over en given tid, idet vi ikke kan øge muskelmassen OG tabe fedt samtidig.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

I og med at brystmusklerne ligger inden under dine fedtdepoter :boobs: vil brystøvelserne muligvis kunne give din barm et løft. Du taber dig ikke mere på brysterne af at køre brystøvelser end hvad du gør ved at træne ryg: du taber dig nemlig overhovedet ikke ved styrketræning - der skal konditionstræning til.

Brystøvelserne vil dog være med til at forværre det med at dine skuldre runder.

Forstår jeg det rigtigt:

Hvis jeg laver brystøvelser, er det "negativt" idet mine skuldre så vil "blive fremme"? :blink:

Til Watts: er dødløft ikke for mere seriøse bodybuildere ? Jeg er en tøs på ca 50-55 kg, jeg kan måske løfte 5 max 10 kg - er dødløft ikke lidt voldsomt til mig ?? :unsure:

Venlig hilsen AYA

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig i at man ikke taber sig ved styrketræning - der er rent faktisk en ganske god effekt.. Samtidigt giver mere muskelmasse højere hvileforbrænding.. :)

Til at forbedre holdningen, vil jeg anbefale "strakt arms nedtræk": Du står ved kabeltårnet, sætter LAV vægt på, trækker grebet ned fra brysthøjde til lårene, og samler så skulderbladene på ryggen.. Stå med let spredte ben, og svaj i ryggen. 3 x 30 gentagelser indtil øvelsen sidder! :rolleyes:

Hov jeg glemte lige at spørge:

Er kabeltårnet det samme som Ercolina/poliercolina ???

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig i at man ikke taber sig ved styrketræning - der er rent faktisk en ganske god effekt.. Samtidigt giver mere muskelmasse højere hvileforbrænding.. :)

Jamen ser man det, det var noget af en påstand jørgen, jeg har da taget 40 kg på siden jeg startede med at vægttræne :o ;)

Kære venner, nu var udgangspunktet for ayaaya's spørgsmål jo at hun frygtede for sine bryster hvis hun begyndte at styrketræne med brystøvelser. Fakta er at hun overhovedet ikke har grund til at frygte at miste sine bryster når hun tilægger sig lidt muskler under de velsiddende fedtdepoter, :boobs:

Men det mener du ikke Bellini? eller hvad? Skal hun ikke styrketræne brystmuskulaturen det er nemlig det man får ud af at læse dit indlæg :)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

SAS :lol: OK, vi taler forbi hinanden.. Det er vel forhåbentlig ikke 40kg. fedt du har taget på?? B)

"Fakta er at hun overhovedet ikke har grund til at frygte at miste sine bryster når hun tilægger sig lidt muskler under de velsiddende fedtdepoter "

Enig!! :)

Yderligere er det jo selvf. vigtigt at udspænde brystmusklen, for at modvirke dens træk i skuldrene..

AYA: Det er det tårn, hvor du kan sætte forskellige håndtag i en karabinhage, nogen gange er der to tårne, så man kan stå imellem dem og trække med begge arme samtidigt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Til Watts: er dødløft ikke for mere seriøse bodybuildere ? Jeg er en tøs på ca 50-55 kg, jeg kan måske løfte 5 max 10 kg - er dødløft ikke lidt voldsomt til mig ?? 

Her på forumet laver de kvindelige løftere Hoosier, angel, supertoria etc. Det er ikke kun en øvelse for bodybuildere, men derimod en flerleddet øvelse som udover muskelvækst også medfører en høj grad af funktionel styrke.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig men Bellini.

ayaaya ->

Til Watts: er dødløft ikke for mere seriøse bodybuildere ? Jeg er en tøs på ca 50-55 kg, jeg kan måske løfte 5 max 10 kg - er dødløft ikke lidt voldsomt til mig ??

Dødløft er godt for ALLE (der ikke har en fysisk defekt på området). Man kan jo selv tilrettelægge sine dødløftsudførelse og -program alt efter hvad man ønsker.

Selvfølgelig skal du starte på det niveau du er på. Men du vil hurtigt opdage, at du kan tage meget mere end du tror. :)

Link to comment
Share on other sites

Til Watts: er dødløft ikke for mere seriøse bodybuildere ? Jeg er en tøs på ca 50-55 kg, jeg kan måske løfte 5 max 10 kg - er dødløft ikke lidt voldsomt til mig ?? 

Her på forumet laver de kvindelige løftere Hoosier, angel, supertoria etc. Det er ikke kun en øvelse for bodybuildere, men derimod en flerleddet øvelse som udover muskelvækst også medfører en høj grad af funktionel styrke.

Det er kongeøvelser !! (bare ærgerligt at jeg selv fandt på at glemme dem i 2 år :blink::4whip::4whip: ) og er ikke kun for BB'ere. Jeg kender faktisk 2 gamle damer der (ok....gamle og gamle de er hhv 55 og 58 år) der har fået program lagt af en af mine bedre bekendte, de laver døløft, og de squat den ene af den endda en stivbenet - og de siger bagge at de aldrig har haft det så godt i ben og ryg :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13/bellini: Det holder ikke at sige at vægttab er underforstået fedttab, jeg har efterhånden mødt en del piger der efter at have dyrket intensiv sport, har haft et ønske om at fremstå mere feminine og mindre muskuløse ved at tabe BÅDE fedt OG muskler!

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jarvig13/bellini: Det holder ikke at sige at vægttab er underforstået fedttab, jeg har efterhånden mødt en del piger der efter at have dyrket intensiv sport, har haft et ønske om at fremstå mere feminine og mindre muskuløse ved at tabe BÅDE fedt OG muskler!

...ikke for at blande mig, men er det ikke her forskellen ligger. Jeg tror i taler om 2 forskellige grupper af mennesker. Jarvig og Bellini taler om hr. og fru motionscenter-2-gange-om-ugen. Og der har tøserne jo sjældent en muskelvægt der er værd at tale om

Edited by Dumb&Dumber
Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar - desværre forstår jeg altså ikke alle jeres fine ord for øvelserne.

Der er noget jeg ikke helt har fået fat i, er der nogen der vil skære det ud i pap for mig ?:

1)Hvilke muskelgruppe skal jeg primært træne for at få skuldrene "tilbage og ned" ? (altså udover den i tårnet og så de øvelser SAS sendte)

2)Hvilke muskelgrupper skal jeg UNDGÅ at træne for at udgå skuldrenes "trækken fremad" ??

og så lige tillægsspørgsmålet, som I måske også kan svare på, når nu I er her ;)

3) hvordan undgår jeg at hofter og lår bliver firkantede at se på ? jeg dyrker en del aerobic - for det elsker jeg - men jeg har hørt (jeg høre så meget) at det kan være derfor at jeg er blevet så firkantet at se på omkring hofterne

Venligst Aya

Link to comment
Share on other sites

1) Det er primært mm. Rhomboideii og de vandrette fibre af trapezius som trækker skulderbladene tilbage.. Nedaf er det de nederste fibre af trapezius og la. dorsi som virker..

Du spurgte om muskelgruppe, ved ikke om dette var det rigtige svar??

2) Du skal som hovedregel ikke undgå nogen øvelser, men sørge for at der er balance i styrken af musklerne på begge sider af kroppen.. Men det er brystmusklerne som trækker skuldrene frem.

3) Den eneste måde du kan undgå "kantede" muskler, er ved at have et fedtlag udenpå.. B)

Link to comment
Share on other sites

1) Det er primært mm. Rhomboideii og de vandrette fibre af trapezius som trækker skulderbladene tilbage.. Nedaf er det de nederste fibre af trapezius og la. dorsi som virker..

Du spurgte om muskelgruppe, ved ikke om dette var det rigtige svar??

2) Du skal som hovedregel ikke undgå nogen øvelser, men sørge for at der er balance i styrken af musklerne på begge sider af kroppen.. Men det er brystmusklerne som trækker skuldrene frem.

3) Den eneste måde du kan undgå "kantede" muskler, er ved at have et fedtlag udenpå.. B)

Som jeg skrev: jeg forstår ikke alle de fine ord I bruge - kan du ikke oversætte til noget mere forståeligt for os (mig) der ikke kommer i bodybuilderkredse ?? (undskyld besværligheden).

Hvilke muskler er de modsatte til brystmusklerne ? skudrene ? skuldrebladene? (hjææælp jeg føler mig dum)

Det med det firkantede, har jeg så ikke forklaret rigtigt: Os kvinder der ikke er spinkelt bygget, kan få et firkantet hofteparti ved at bruge musklerne på een bestemt måde og modvirke det ved at bruge dem på en anden måde (det har ikke noget med fedt at gøre - jeg har masser af fedt der dækker mine muskler, min fedtprocent er nemlig usædvanlig høj, taget i betragtning af at jeg er så tynd). Step skulle modvirke det (men jeg HADER step - og tænkte om der ikke var nogle øvelser istedet) og aerobic og alm. joggin skulle forværre det. Undskyld at jeg ikke kan forklare det bedre, måske andre ved hvad jeg mener ?

AYA

Link to comment
Share on other sites

De modsatte muskler af brystmusklerne var dem som jeg skrev, og de sidder på ryggen, mellem skulderbladene. (De fleste ihvertfald) Skulderbladene er to flade knogler..

Så - lav øvelser som beskrevet ovenfor, så går du ikke helt galt i byen.. Du kunne også gå ind på exrx.net og studere lidt anatomi, for lettere at forstå kroppens funktion.

Den nemmeste vej er her: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

De modsatte muskler af brystmusklerne var dem som jeg skrev, og de sidder på ryggen, mellem skulderbladene. (De fleste ihvertfald) Skulderbladene er to flade knogler..

Så - lav øvelser som beskrevet ovenfor, så går du ikke helt galt i byen.. Du kunne også gå ind på exrc.net og studere lidt anatomi, for lettere at forstå kroppens funktion.

1000 tak for det!! :) :)

Link to comment
Share on other sites

De modsatte muskler af brystmusklerne var dem som jeg skrev, og de sidder på ryggen, mellem skulderbladene. (De fleste ihvertfald) Skulderbladene er to flade knogler..

Så - lav øvelser som beskrevet ovenfor, så går du ikke helt galt i byen.. Du kunne også gå ind på exrc.net og studere lidt anatomi, for lettere at forstå kroppens funktion.

øhh er det bare www. exrx.net ??? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Du taber dig ikke mere på brysterne af at køre brystøvelser end hvad du gør ved at træne ryg: du taber dig nemlig overhovedet ikke ved styrketræning - der skal konditionstræning til.
Jarvig13/bellini: Det holder ikke at sige at vægttab er underforstået fedttab, jeg har efterhånden mødt en del piger der efter at have dyrket intensiv sport, har haft et ønske om at fremstå mere feminine og mindre muskuløse ved at tabe BÅDE fedt OG muskler!

Jeg har slet ikke kommenteret den konkrete sag/forspørgsel, ej heller andre konkrete menneskers ønsker - det var din udtalelse nr. 1 jeg ikke var enig i. That's it.

Ang. det med at tabe sig - de fleste (med mindre man skal overholde vægtklasser) er jo ligeglad med hvad de vejer - der kunne stå 7 ton på vægten,. og de kunne/ville stadig være tilfredse - it's all apperance. Det de ønsker at en "korrekt" (hvad det så måtte være) sammensætning af kroppens dele, ben/krop, fedt/muskler osv. At vi så kalder det at tabe sig, og at vi overhovedet bruger en vægt til det er jo tåbeligt. Kiloangivelsen fortæller jo intet.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share