Max løft


multisport
 Share

Recommended Posts

Er der nogen retninglinier for hvad man kan løfte i maxtest iforhold til kropsvægt. Hvis man udnytter sit genetiskepotentiale fuldt ud (har trænet tungt i mange år). Ex hvis en gut løfter 160 kg i squat og han vejer 80 kg. Ja så har han løftet sin egen vægt med en faktor 2. Hvorlangt kan man nå i de 3 storeløft iforhold til kropsvægt :o

Link to comment
Share on other sites

Et godt sted at starte:

http://www.styrke.dk

Rekordindehavernes total ligger i omegnen af 7-9 gange kropsvægt. Det virker også som om mindre løftere kan løfte flere gange deres kropsvægt end de store drenge kan.

Det samme gør sig også gældende i vægtløftning.

Verdens bedste i de mindste klasser for herrer kan støde op mod 3 gange kropsvægt, mens de tunge støder omkring 2 gange kropsvægt.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

det er meget tæt på umuligt at sætte nogen entydig sammenhæng op for det. Eller der kommer ihvertfald en stor afvigelse på. Meget stor.

Jeg synes at jeg kan huske at der er lavet sådan nogle maxløft-vægt grafer i supertraining, men jeg har den ikke selv, så jeg skal ikke kunne sige mere om det.

Link to comment
Share on other sites

Det virker også som om mindre løftere kan løfte flere gange deres kropsvægt end de store drenge kan.

Det er da også meget naturligt da vægten øges i tredje potens mens styrken kun øges i anden.

multisport -> mht til dit benbøjningseksempel så tror jeg ikke der er nogen "retningslinier". men jeg kan jo lige hive Andrzej Stanaszek frem, han er en af de specielle. Til EM vejede han 51,2 kg og bøjede 300 kg :)

Men han er jo heller ikke af standardbygning.

post-3-1057239092.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at jeg kan huske at der er lavet sådan nogle maxløft-vægt grafer i supertraining, men jeg har den ikke selv, så jeg skal ikke kunne sige mere om det.

Så er det heldigt at jeg sidder med den lige her! :)

Der er en formel beregnet ud fra top-10 løfterne i historien, der ser således ud:

T = a b.B-c ( R )

B er kropsvægt (bodymass), mens a,b og c er konstanter der ser således ud:

Styrkeløft total: a = 1270.4, b = 172970, c = 1.3925 (R = 0.996)

Styrkeløft squat: a = 638.01, b = 9517.7, c = 0.7911 (R = 0.998)

Styrkeløft bænk: a = 408.15, b = 11047, c = 0.9371 (R = 0.998)

Styrkeløft dødløft: a = 433.14, b = 493825, c = 1.9712 (R = 0.997)

Så med min kropsvægt - ca. 95 kg - burde det ypperste være en 965,6kg styrkeløft total!

(der findes tilsvarende formler for højde, alder og køn).

Den mest interesante i det område her - synes jeg personligt - er relativ styrke i forhold til kropsvægt! En kurve viser interesant nok at den største relative styrke findes med en vægt mellem 60 og 67kg!!!

Edited by anyone
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share