SPLIT -> HST, pause først!?


xtr
 Share

Recommended Posts

Du kan sagtens starte med det samme, hvis du ved hvad du laver. Men jeg vil anbefale dig lige som cilius at lige tage en pause og bruge lidt tid på at sætte dig ind i sagerne. Kig på HST siden og gå ind i forum og check deres FAQ, der er jeg sikker på at du vil få besvaret alle dine spørgsmål.

P.S. Velkommen på MOL :bigsmile:

Edited by Mr.Freeze
Link to comment
Share on other sites

Incog:

Det må menes omvendt.. hvis du ikke har så godt styr på det - så undlad pausen!

Hvis der var styr på tingene, ville man opdage at pausen er alfa-omega for succes med HST programmet... (noget at tænke over til Freeze)

Link to comment
Share on other sites

9 dage...

hey, nu er jeg efterhånden inde i HST!

Jeg er også ved at være der, men der er stadig mange små detaljer der jævnligt dukker op...

Dagens pop-quiz:

1. Hvad er de 3 vigtigste principper i HST?

2. Hvad er RBE?

3. Hvor mange gentagelser skal der udføres i de efterfølgende sæt efter det første?

4. Hvad er formålet med strategisk dekonditionering?

5. Er den eccentriske fase nødvendig, og hvorfor er den med?

6. Er strategisk dekonditionering nødvendig når man prøver HST første gang?

Svar på spørgsmålene... jeg har lavet facitlisten :)

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

Resultatet af HST afhænger i høj grad af den baggrundsviden udøveren har - så egentlig vil det mere have karakter af en bjørnetjeneste lynhurtigt at diske op med svarene. Alle er da velkomne til at quizze med :D

Lige i øjet Thomas J ;)

Link to comment
Share on other sites

hey champ, okay jeg prøver, men grin ikke hvis jeg er fucked :tongue:

1. Hvad er de 3 vigtigste principper i HST?

progression, nye stimuli hver 48-time & dekonditionering?

2. Hvad er RBE?

Repeated Bout Effect?

3. Hvor mange gentagelser skal der udføres i de efterfølgende sæt efter det første?

Samme antal igen?

4. Hvad er formålet med strategisk dekonditionering?

fordi man ikke kan blive ved med at være progressiv, og kroppen så har brug for en pause, som er beregnet bedst til efter 4x14 dage?

5. Er den eccentriske fase nødvendig, og hvorfor er den med?

Nej, men den giver den sidste cyclus en ekstra dimension med en extra gang progression, hvor det er muligt, lige før SD?

6. Er strategisk dekonditionering nødvendig når man prøver HST første gang?

Ja, hvis man har trænet et hårdt program før, skal man vel tage pausen (er det ik det jeg lige har fået anbefalet i denne tråd)

Link to comment
Share on other sites

Svarene:

1. Hvad er de 3 vigtigste principper i HST?

Det bygger på følgende 3 principper:

a. progression i den mekaniske belastning

b. træning af musklen igen indenfor 48 timer

c. strategisk dekonditionering

2. Hvad er RBE?

I HST regi tænkes på hærdningen af musklen, så mængden af mikrotrauma bliver mindre og mindre ved træning medsamme belastning (princip 1a). Haycock selv forklarede det smukt og præcist som følgende:

This whole repeated bout effect acts to decrease the anabolic response of each succeeding workout. What is left after the anabolic stimulus no longer occurs, is an anticatabolic response made up primarily of short term protein synthesis (prostaglandins, EIFs, etc) within the cell, but without the oh so important extracellular participation of satellite cells.

Derudover er der forskellige teoretiseringer at RBE effekten skyldes neurologiske fænomener mv. Sandheden ligger formentlig i en blanding af det hele.

3. Hvor mange gentagelser skal der udføres i de efterfølgende sæt efter det første?

Hele grund ideen med HST er kigge udover antal af gentagelser. Det er samtidig grunden til, at diskussionen om 12,8,4 er bedre end 15,10,5 er langsommelig og komplet ligegyldig. Det som er vigtigt er belastningen i forhold hvad musklen er konditioneret til (se svar til spørgsmål 2) - men samtidig akkumuleres der en mængde træningstræthed (bemærk MZ - jeg brugte ikke begrebet CNS udmattelse), som skal holdes kontrolleret i forhold til træningstolerancen.

Det er derfor uhensigtsmæssigt at presse sig selv helt ud i de efterfølgende sæt, men i stedet bør der stoppes 2-3 gentagelser fra failure. Det er cirka når farten på vægten begynder at sænke sig signifikant.

4. Hvad er formålet med strategisk dekonditionering?

For at kunne lave progression gennem cyklussen (princip 1a), bliver vi nødt til at starte på submaksimale vægte (vægte under vores maks). Men eftersom musklerne vænner sig til en given belastning (spg. 2), skal de ”afvænnes” eller dekonditioneres til en lavere tolerance tærskel. På samme måde som muskler konditioneres ved træning, så dekonditioneres de ved træningspauser.

Med det i baghovedet får man hurtigt et hint om, at trænings pausen er ALFA OMEGA for successen med HST programmet.

5. Er den eccentriske fase nødvendig, og hvorfor er den med?

Den er ikke nødvendig, men en mulighed den trænende har for at forlænge progressionen. Derudover så viser undersøgelser at eccentrisk træning er op til 9 gange mere effektiv muskelvækstmæssigt end almindelig koncentrisk træning.

6. Er strategisk dekonditionering nødvendig når man prøver HST første gang?

Som der blev nævnt i svaret til spørgsmål 4, så er dekonditioneringen med for at ”afvænne” musklerne fra træningen, så der sker mikrotrauma på submaksimale vægte. Det er der STADIG alfa omega at holde SD, selvom du skifter fra et andet program.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share