Military press


Vetö
 Share

Recommended Posts

Efter at jeg læste i Klaus Jensens log forleden, fik jeg selv lyst til at tage pulsmåler på under træningen i dag.

Ved den lejlighed holdte jeg løbende øje med min puls lige efter adskillige sæt squat og andre øvelser. Men til trods for at squat er en enorm hård øvelse, var min puls ikke vildt høj sammenlignet med den puls jeg fik da jeg kørte et sæt military press.

Mit spørgsmål lyder derfor: "Hvordan kan det være at military press giver en vildt høj puls"???

Jeg fik min puls helt op på 207, og jeg har aldrig haft den højere oppe end 199.

Vetö

Link to comment
Share on other sites

Godt spørgsmål.

Jeg har ikke selv chekket pulsen, mens jeg lavede military press, men for nogle måneder siden var jeg ved at få et black-out, mens jeg lavede den øvelse. Det er aldrig før sket i andre øvelser. Ikke engang i en omgang 5 x 5 x 85% dødløft har jeg oplevet noget lignende.

Måske har det noget at gøre med den måde man står på i Military Press? Måske skaber de løftede arme med en tung vægtstang et tryk på halspulsårene, som hæver blodtrykket? Det er et rent gæt. Jeg har ingen anelse om, hvad der skaber problemerne.

Men det bliver spændende at høre, om nogle af de mange medicinstuderende, fysioterapeuter, kiropraktorer m.v. her på siden har et bud.

Link to comment
Share on other sites

Det samme fænomen kan observeres ved alle mulige ting, der foregår med en eller flere poter over hovedet. F.eks. at skifte en pære eller skrue en skrue i loftet

Jeg har også prøvet at rasle omkuld efter powerclean and press engang.

Jeg kunne osse godt tænke mig en forklaring. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøvet at rasle omkuld efter powerclean and press engang.

Mener at det var squatson2(?!), der havde oplevet det samme og lavet en tråd om dette. Det var vidst fordi at stangen lå på en eller anden pulsåre oppe ved halsen...

Link to comment
Share on other sites

Generelt kæver det jo en del flere slag i minuttet at hæve blodet helt derop altså når man har de øverste ekstremiteter - osse kaldet poter - oppe over hovedet. Dertil så langt. Dertil kan man måske lægge en valsalva manøvre KJ ?

Jeg synes iøvrig 207 var meget...

Link to comment
Share on other sites

Den høje puls generelt har ikke noget at gøre med at blodet skal flyttes højere eller lavere, for når man løfter flytter blodet sig jo næsten slet ikke. Når man laver valsalva manøvren reduceres det venøse tilbageløb drastisk og så forsøger hjertet at kompensere ved ast presse/pumpe hårdere og hurtigere.

De vigtigste receptorer for denne regulering sidder på siderne af halsen, nemlig carotid sinuserne. Jeg tror at det skyldes at deres relative placering til hjertet (i forhold til dødløft f.eks.) og den mængde blod der er "optaget" i armene, med lavere oplevet blodtryk til følge, der resulterer i den højere puls...

men det er bare et gæt

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share