hvorfor øm?


oskar
 Share

Recommended Posts

Hej Alle,

Det er en interessant diskussion der vist berører os alle der bare en gang imellem begiver os af med at træne vore muskler. Angående DOMS, så er det vist stadig temmelig usikkert hvad det skyldes. Jeg mindes at min gamle fysiologi-guru mente at DOMS skyldes et øget intramuskulært væske-tryk altså en opsvulmning af muskulaturen. Dette skulle være forårsaget af ikke nærmere definerede affaldsstoffer (ikke laktat). Efter at have været en tur over MedLine (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed/) kan jeg bidrage med følgende:

Hvad forårsager DOMS ?

Crenshaw et al (1994) beskriver at DOMS er ledsaget af en betydelig opsvulmning af muskelcellerne samt et øget intramuskulært væske-tryk. Dette kan forklare hvorfor moderat aktivitet efter hård træning kan have en lindrende effekt på ømheden idet en øget blodgennemstrømning af den ømme muskulatur vil fjerne noget af den ophobede væske.

Senere studier af MacIntyre et al (1996) beskriver at DOMS er ledsaget af et øget antal hvide blodlegemer, hvilket de tilskriver en øget betændelsestilstand i den trænede muskel. Dette bliver yderligere underbygget i et nyt studie (MacIntyre et al, 2001), hvor de ser en forbindelse mellem ødelæggelse af de kontraktile elementer i musklen og betændelse. Konklusionen er at DOMS er forbundet med betændelse og ikke med selve muskelødelæggelsen i sig selv.

Hvad kan man gøre?

Der har være flere bud på hvad man kan gøre for at komme denne DOMS til livs. Og jeg må som Hr. Bandholm tilslutte mig at der mangler en del dokumentation på at is, massage, strækøvelser eller kreatin skulle have en effekt. To svenske studier fra slutningen af 90erne (Lund et al., 1998, Johansson PH et al 1999) viste at passiv stræk af musklen før og efter eccentrisk arbejde samt i de følgende 7 dage IKKE havde nogen indflydelse på muskelsmerter og ændret styrke. Massage efter eccentrisk arbejde er muligvis en mulighed for at afhjælpe lidt af ømheden (samme effekt som let arbejde) men det er svært klare konklusioner i literaturen (for eksempel: Ernst E, 1998, Rodenburg et al 1994).

I en oversigts-artikel i Sports Medicine foreslås at DOMS kan begrænses ved at benytte anti-inflamatorisk medicin (nonsteroid anti-inflammatory drugs; NSAIDs). Dette er i tråd med observationerne beskrevet ovenfor – men spørgsmålet er om man skal gå så langt så det er nødvendigt at tage medicin. Kroppen bør vel selv klare restitutionen.

Sluttelig er der et helt nyt studie (Kraemer et al 2001) der viser at efterfølgende kompres-forbinding omkring de muskler der var udsat for hårdt arbejde nedsatte DOMS og opsvulmning samt forhindrede tab af bevægelighed og muskelstyrke. Så her er måske muligheden for at skabe en ny trend for sportsbeklædning?

Andet!

Til Micah; jeg kunne tænke mig at vide hvorfra du har det der med hydroxyprolin og dybereliggende nervefibre, jeg har ikke haft mulighed for at finde noget literatur på det. Som hovedreget siger man at der ikke findes smertereceptorer i muskulaturen men kun i huden. Det er sandsynligvis disse (smertereceptorerne i de dybere hudlag) der påvirkes når der sker en opsvulmning af musklen i forbindelse med DOMS. En britisk studie (Barlas et al 2000) har vist at DOMS ledsaget af en ændring i tærsklen for følelsen af smerte. Således at smertetærsklen ved mekanisk påvirkning var øget. Det vil sige en mindre følsomhed over for udefra kommende påvirkninger.

Hvad der yderligere sker af påvirkninger af nerverne ved DOMS er svært at sige (fordi det er så forb.. svært at lave sikre undersøgelser) men det ser ud til hele styringen af muskulaturen bliver påvirket når forholdene i musklen ændres. Nerve-impulser fra huden indgår blandt mange også i styring af vore bevægemønstre.

Nå men det er jo bare at klø på. Om man så kan lide at strække ud eller ej. Jeg tror ikke på det!

Rodenburg et al: Int J Sports Med 1994:15(7):414-9

Crenshaw et al: Acta Physiol Scand 1994;152(3):265-77

MacIntyre et al: J Appl Physiol 1996;80(3):1006-13

Lund et al: Scand J Med Sci Sports 1998;8(4):216-21

Ernst E: Br J Sports Med 1998;32(3):212-4

Johansson et al: Scand J Med Sci Sports 1999;9(4):219-25

Almekinders LC: Sports Med 1999;28(6):383-8

Barlas et al: Pain 2000;87(2):221-5

MacIntyre et al: Eur J Appl Physiol 2001;84(3):180-6

Kraemer et al: J Orthop Sports Phys Ther 2001;31(6):282-90

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere udtalt mig om noget JEG lærte for et par år siden.  Men da viden ændrer sig hurtigt kan det godt være jeg er lidt bagud, jeg bruger derfor lige lidt tid til at sætte mig ind i tingene igen, indtil da kan jeg ikke sige hvad der er rigtigt eller forkert.

<b> Jens Andersen </b>

Link to comment
Share on other sites

Okay

Jensemand har lige været hjemme og studere lidt og jeg

har fundet frem til at der stadig er stor tvivl vedr. DOMS. De fleste er dog hoppet på aminosyre vognen. Der er dog stadig folk (deriblandt mig) der mener at mælkesyre også har sin del af skylden, deriblandt:

- Folkeskolens/de gymnasielle uddanelsers lærebøger (også de helt nye)

- Diverse anatomiske leksika

Udover det er der også folk der stadig forsvarer mælkesyrens rolle i DOMS heriblandt Carsten Juel (jf. evt.  <b> http://www.nat.ku.dk/information/presse/%C...%20muskler.html </b>

Desuden er de artikler der forsvarer DOMS mht. til aminosyre teorien halv gamle deriblandt er:

<b> http://www.uoregon.edu/~iishp/Vannat.html

og

http://www.physsportsmed.com/issues/1999/01_99/muscle.htm

</b>

Anyway - den der kommentar med "Ikke den anderkendte teori" trækker jeg tilbage da der åbenbart ikke er nogen anderkendt teori.

Med yderst Venlig Hilsen

<b> Jens Aamann Andersen </b>

(Redigeret af Jens Andersen ved 12:00 pm på Juni 24, 2001)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hejsa allesammen! God nok har dette ikke noget med overtræning at gøre...men jeg har brug for jeres hjælp!

Er det kun mig som ikke forstå alle de forskellige trænings-udtryk på engelsk og hvordan de udføres?

Findes der ikke et sted på nettet, hvor jeg kan se, hvad og hvordan de forskelllige udtryk udføres...?

På forhånd tak! - Dianabol...

Link to comment
Share on other sites

Hejsa allesammen! God nok har dette ikke noget med overtræning at gøre...men jeg har brug for jeres hjælp!

Er det kun mig som ikke forstå alle de forskellige trænings-udtryk på engelsk og hvordan de udføres?

Findes der ikke et sted på nettet, hvor jeg kan se, hvad og hvordan de forskelllige udtryk udføres...?

På forhånd tak! - Dianabol...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share