Er cola dårligt efter træning?


michael
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidligere påstået at cola er den perfekte eftertræningsdrik.

Nu har jeg ladet mig fortælle at Bjarne Riis forbyder sine ryttere at bunde coke efter træning/etape. Der skulle være noget i som ikke er så godt lige efter fysisk anstrengelse. Det havde specielt relevans de forgående år, hvor coca-cola var sponsor.

Forklaring ønskes!

Måske har det noget med fosforsyren at gøre?

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke bare at det er pga. koffeinen i colaen og den evt. påvirkning det kan have ? har da læst at hvis man eks. kører kreatin, er coffein ikke så godt igen...men om der er sammenhæng imellem det og vitaminer/minealer ved jeg ikke.

Men okay jeg nægter simpelthen at tro at det skulle være decideret sundt at drikke cola på noget tidspunkt - det er jo sukkervand og tilsætningstoffer...

Link to comment
Share on other sites

typen, klart at cola ikke giver proteiner! Det gode ved cola er de simple kulhydrater, som går lige i musklerne efter action. Glykogendepoterne fyldes ekstra op, hvis man indtager simple kulhydrater lige efter de er blevet tømt.

Man får også ekstra glæde af sit dyre proteinpulver, hvis man indtager det sammen med simple kulhydrater.

Nu kan jeg desværre ikke drikke så mange colaer jeg vil uden at svulme op. Så jeg tænkte, hvornår gør en cola mest gavn? Efter træning. I stedet for at blande 30 g druesukker i min proteindrik, så tager jeg en dåse coke on the side. Jeg sparer herved penge på druesukker, og får dobbelt glæde ved med god samvittighed at kunne drikke cola.

Men så kom Bjarnes teorier ....

Link to comment
Share on other sites

typen, klart at cola ikke giver proteiner! Det gode ved cola er de simple kulhydrater, som går lige i musklerne efter action. Glykogendepoterne fyldes ekstra op, hvis man indtager simple kulhydrater lige efter de er blevet tømt.

I know, men det jeg mente var at man lige så godt kunne tage noget maltodextrin el. dextrose da det er bedre end cola... som så mange andre alternativer.

Det er vel begrænset hvor meget kulhydrat der er i en cola :confused2:

Link to comment
Share on other sites

For det første, så er der lige så meget kulhydrat i alm juice, end der er i cola, og man kan snildt finde juice, der er mere i.

Og når Tour-rytterne er så seriøse, som de er, så virker det også som en bedre drik at indtage.

Jeg mener Klaus Jensen i en gammel tråd nævnte at cola hindrede optagelsen af vitaminer/mineraler.

Men jeg er ikke helt sikker

Jeg mindes også at noget sådan blev nævnt for lang tid siden, men jeg tror pointen var, at hvis en for stor del af ens daglige energiindtag kom fra cola, så fortrængte det andre ting, og man derfor kunne risikere ikke at få nok vitaminer og mineraler og andre gode ting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Klaus Jensen i en gammel tråd nævnte at cola hindrede optagelsen af vitaminer/mineraler.

Men jeg er ikke helt sikker :confused2:

Du er ikke helt galt på den! Den ammonierede karamel - der bruges til at farve levnedsmidler brune, i dette tilfælde cola - hæmmer optagelsen af B-6 vitaminet.

Sådan er DET :)

Link to comment
Share on other sites

For det første, så er der lige så meget kulhydrat i alm juice, end der er i cola, og man kan snildt finde juice, der er mere i.

Og når Tour-rytterne er så seriøse, som de er, så virker det også som en bedre drik at indtage.

Det er jeg nu ikke helt enig i, da juice kan indeholde for meget frugtsukker (fruktose). :)

Fruktose giver en langsommere muskelglykogen syntese sammenlignet med glukose.

Fruktose har også en langsommere optagelse fra tarmen, og skal først omdannes til glukose i leveren, som er en relativ langsom proces.

Dog kan fructose, måske give en bedre gendannelse af glykogen i leveren.

Hvis man indtager nok sukrose (som er sukkerstoffet i cola), burde det ikke betyde det store sammenlignet med en glukosepolymer.

Hvis man da ønsker optimal glykogengensyntese.

Det er dog også nogle andre ting, der skal tages i betragtning så som rehydrering og indholdet af salte og drikkens osmolalitet.

Her ved jeg ikke lige om cola er optimal. :blink:

Rolf Sørensen sagde på et tidspunkt, at man skulle være lidt påpasselig ved valget af det man indtog efter en etape, da man relativt let kan få maveproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Dr Pattøj, hvor har du din viden fra? En google på B6 og E150 gav intet.

typen, Coke er en 11% sukkeropløsning.

typen, maltodextrin el. dextrose er højest marginalt bedre end cola, hvorfor man evt. kan lade smagen bestemme.

Zonked, ja druesukker er væsentlig billigere end cola, men har man et fast forbrug på fx. 0,5 l cola pr. dag, vil man faktisk spare både penge og kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Godt forsøg, Dr. Pattøj, men du tager fejl, mht. B6.

Ifgl. e-nummer.dk er der ingen problemer med E 150d som tilsættes cola og B6.

Derimod kan E 150c, som altså ikke kommer i nærheden af en dåse-cola, påvirke immunforsvaret, hvis man er i underskud med vitamin B6 og hvide blodlegemer.

Gad vide om Bjarne Riis har begået samme fejl ...

Link to comment
Share on other sites

Godt forsøg, Dr. Pattøj, men du tager fejl, mht. B6.

Ifgl. e-nummer.dk er der ingen problemer med E 150d som tilsættes cola og B6.

Derimod kan E 150c, som altså ikke kommer i nærheden af en dåse-cola, påvirke immunforsvaret, hvis man er i underskud med vitamin B6 og hvide blodlegemer.

Gad vide om Bjarne Riis har begået samme fejl ...

NEJ! Jeg tager ikke fejl, ikke ifølge den bog jeg lige nu sidder med, for at bekræfte min påstand.

Der står noget med, at karamellen er under mistanke for at kunne ændre på bakteriers arveegenskaber. Og senere står der så: En anden uønsket effekt er, at det modvirker vitamin B6 i kroppen.... Det står der sgu! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

er det ikke noget med at det er cola er koldt(ligesom så meget andet) og sammen med nogle stoffer i colaen bliver de dårlige af Colaen, et eller andet med at det nærmest pumper væsken ud eller et eller andet :o mystisk, kan ikke lige huske det men mener det er nævnt et sted i Brian holms selvbiografi

Link to comment
Share on other sites

Riis' drenge må ikke drikke cola for bossen, fordi de skal være så pillede som muligt. Det siger kapt. Hamilton i hvert fald i et interview givet for nylig. Under interviewet drak han i øvrigt en cola light B)

Under sidste års TdF blev CSC-rytterne proppet med kolde kartofler efter etaperne, det var også en af bossens ideer :(

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Man ser da tit rytterne bælle en dåsecola under løbene. Nicki Sørensen drak da også en under et interview (men det kan så snildt have været en lightcola, hvilket der vel næppe ville være en pointe i at drikke under et løb ).

I øvrigt synes jeg at kunne huske et Bo Hamburger interview for nogle år siden, hvor han sagde, at nogle gange foretrækker rytterne en cola og en bolle med honning eller marmelade, i stedet for disse sukkerdrikke og sirupagtige substanser - de bliver simpelthen kvalme hvis man får for meget af dem.

Personligt sværger jeg til iskold og halvdoven cola lige efter træning :pint: Mmmmm...

-Clayman

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share