Jeg kan ikke tabe mig


marie
 Share

Recommended Posts

Hej med jer!  (jeg har haft dette indlæg i et andet sted i dette forum, men vil høre om jeres bud også..)

Jeg er en pige på 24, der jævnligt (2-3 gange) træner styrketræning og konditionstræning i et fitnesscenter (og har gjort det i ca. 1 1/2 år).

Jeg er ca. 165 høj og vejer ca. 57 kilo. Jeg er absolut klar over, at jeg ikke er overvægtig, men jeg ønsker alligevel at smide 3-4 kilo, som sidder primært på min mave og arme.

Men selv om jeg spiser sundt, magert og varieret synes jeg ikke der sker noget som helst med mit udseende. Hvad kan jeg gøre? Jeg er klar over kodeordet 'forbrænd mere end du indtager', men hvordan skal jeg efterleve det i praksis? Jeg er ikke meget for at tælle kalorier m.m. Jeg var egentlig af den antagelse, at det var godt nok blot at spise fedtfattigt..

Der er også nogle der siger, man skal spise 5-6 måltider om dagen. Men gør man da ikke netop det , at man indtager mere end man kan nå at forbrænde, i kraft af, at man spiser flere måltider??

Hjælp! Det er ganske irriterende at (synes jeg selv) arbejde så meget for det, uden jeg når mit mål.

Tak på forhånd for svar

marie

Link to comment
Share on other sites

Hej Marie

Der er mange gode måder at tabe sig på og mange af måderne er nævnt herinde, læs under "Konditionstræning" og evt. også de artikler Morten har lavet om at tabe sig.

Der er imidlertid også andre måder at tabe sig på, en af dem går ud på at hæmme fedtoptagelsen fra tyndtarmen. Dette kan gøres ved forskellige ting.

For det første kan du spise en masse fibre, dissse gør at kroppen optager mindre fedt. Fibre får du bl.a. fra frugt og grønt samt fuldkornsprodukter. Fibre er i øvrigt også godt for selve mavetarmkanalen generelt.

Der findes også rene fiberprodukter et af dem af produktet "Husk" der fåes i håndkøb.

Det kan også lade sig gøre at hæmme de fedtspaltende enzymer i tyndtarmen medicinsk, dette kan fx gøres ved indtagelse af det receptpligtige stof Xenical, der indeholder proteiner med antigener der binder sig til de fedtspaltende enzymer. Men da du, som du selv pointerer, absolut ikke er overvægtig skal du nok ikke regne med Xenical.

Jeg kan som et sidste råd anbefale dig at træne om morgenen, da kroppen om morgenen indeholder udskildt væksthormon der øger stofskiftet.

Denne hypotese er blevet kraftigt kritiseret af Lars Nielsen der mener at energiforbrændningen reduceres på trods af de forhøjede kortisol/væksthormon niveauer. Denne diskussion kan læses i posten "Tabe sig i vaegt!" under "Generelt"

Med Venlig Hilsen

Link to comment
Share on other sites

Hej Marie

Hvor fedtfattigt spiser du? Det er faktisk muligt at spise for lidt fedt!

Hvis fedt erstattes af kulhydrater med et højt glykæmisk indeks kommer man let til at indtage flere kalorier end nødvending.

Højglykæmiske kulhydrater resulterer i et hormonelt respons der forhindrer fedtforbrænding og som giver en dårlig mæthedsfølelse, hvilket kan medføre overindtag af kalorier.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg havde også engang problemer med at tabe mig men så fandt jeg ud af at jeg spiste helt forkert. Jeg spiste nemlig også ekstremt fedtfattigt men fandt ud af at det var forkert. Man skal nemlig ikke udelukke fedt men blot sørge for at spise det rigtige fedt som også kan være med til at fjerne noget af det fedt, der allerede sidder i dine fedtdepoter. Her tænkes specielt på fisk.

Desuden er det meget vigtigt at du deler dine måltider op i omkring 6, da dette hjælper med at få en høj forbrænding. Hvis du holder dig til 3 måltider pr. dag vil din forbrænding være meget lav hvilket ikke er ønskværdigt hvis du vil tabe dig.

Hvis du har flere spørgsmål kan du bare skrive

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share