5 km.


Iglo
 Share

Recommended Posts

Din vægt spiller også en rolle. Hvis du er den kompakte bulldog type, vil jeg give jarvig13 ret i at det er en supertid.

Hvis du derimod er almindelig/slank er det kun en kanontid, med plads til forbedring.

Der er mange motionsløbere, der går under 40 på en 10 km, så supergodt er det altså ikke. Der skal du under 18.

Næste gang du får lyst til at pine dig selv, så se hvor langt du når på 12 min. Så kan du estimere dit kondital vha. MOL regneren og sammenligne dig med normalbefolkningen. Det skal nok få dig i godt humør.

http://www.motion-online.dk/vo2/coopertest.htm

http://www.motion-online.dk/vo2/konditalstabel.htm

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er mand og 31 år:

Kategorien "Men: Advanced competitor (Som statistisk set udgør 65 procent af løberne) Her skal man løbe under 19:57 min.

Kategorien "Men Local champion" (Som statistisk set udgør 75 procent af løberne). Her skal man løbe under 17:17 min.

Med andre ord så befinder du dig mellem 65 og 75 procent af alle løberne! Dette har man regnet ud ved at regne tiderne sammen i nogle store repræsentative undersøgelser.

Ved semi-elite skal man f.eks. løbe under 15:15 for din alder 20-34! Denne gruppe udgør 85 procent!

Man kan sige at du er bedre en den gennemsnitlige løber for din alder og køn! Den gennemsnitlige mand mellem 20-34 år løber en 5 kilometer på 25:56

Link to comment
Share on other sites

Glemte forresten at sige at det er en god tid selvom der selvfølgelig skal lidt flere parameter på banen for at man endeligt kan vurdere din præstation.

Jeg mangler følgende:

Hvad er din træningserfaring?

Hvor meget vejer du?

Og hvad er din primære sport?

Link to comment
Share on other sites

Ved semi-elite skal man f.eks. løbe under 15:15 for din alder 20-34! Denne gruppe udgør 85 procent!

Det forstår jeg ikke helt. Det kan da ikke passe at 85 procent af alle løbere mellem 20-34 år løber 5 km på 15:15. please sig at jeg læser dit indlæg forkert ellers ser det sgu sort ud :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hehe... UPS!!! The Bear der var jeg lige lidt for hurtig. De 85 procent vil sige at der statistisk så kun er 25 procent løbere som løber hurtigere end dig. (Omvendt af hvad jeg har skrevet.) 90 procent er elite og resten er så kategoriseret som "world class"!

Håber det hjalp?

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Hehe... UPS!!! The Bear der var jeg lige lidt for hurtig. De 85 procent vil sige at der statistisk så kun er 25 procent løbere som løber hurtigere end dig. (Omvendt af hvad jeg har skrevet.) 90 procent er elite og resten er så kategoriseret som "world class"!

Hvor fandt du de 25% henne :unsure::tongue: .

Jeg synes i øvrigt (helt uvidenskabeligt) at det er en ret god tid :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg løb engang 13 km. på 50 min. men det var også på asfaltvej og jeg havde i lang tid trænet i skoven hvor jeg løb i ca 70 min hver gang. Jeg vejede ca. 78 kg, var ca. 173 cm. høj og 15 år gammel. Jeg lavede samtidig en del styrketræning dog kun med egen kropsvægt. I dag er jeg langt fra i samme form. :(

Link to comment
Share on other sites

It's turbo time :tongue: god tid der...

Hessel kan du lige slynge en tid ud til mig så jeg har lidt at gå efter.....?

Her er mine stats:

Højde 1,97

Vægt ca. 105+- nok mest plus :)

str. 47 i sko :blink::tongue: så er der jo ik så langt til målstregen, he he

Styrketræning siden Februar 2000

God step maskine kondi ;)

mine skinneben er desværre ret skod, det er sikkert bare vanesag eller dårlige sko, men er lidt hysterisk nervøs for betændelse i tændstikkerne...Se læg billede i log'en s.3 :blink::tongue:

så jeg foretrækker løbebånd frem for the hard road <_<

Her lige min opstart på mit løbe træning fra d.31.7 og jeg ved den er ringe :lol:

løbebånd 3km:

1min gang 5 km/h

1min gang 7 km/h

12 min ville næsten være syndt at kalde det løb 9 km/h

8min 10 km/h

Devito

Link to comment
Share on other sites

devito, start med at gå efter 30 min. på en 5er, svarende til 10km/t eller 6 min. pr. km. 25 min vil være et flot resultat med din størrelse.

Et råd, gå en tur i en rigtig løbeforretning, hvor du kan få kvalificeret betjening. Du skal bruge et par sko i 1000 kr. klassen (gerne på tilbud), som kan holde til en sværvægter. Der kan de også filme dig på løbebånd, så du kan få sko som passer til din løbestil.

Link to comment
Share on other sites

Hej Devito

Hvis du ikke er vant til at løbe (og hér tæller løbebånd ikke) så start ud langsomt. Langsomt som i laaaaaangsomt. Løb er rigtig hårdt for bentøjet hvis man ikke er vant til det, og det uanset om du kan squatte ½ ton eller ej.

De første par måneder skal du slet ikke spekulere i tider. Kun om dine ben har det godt med belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Devito

Hvis du ikke er vant til at løbe (og hér tæller løbebånd ikke) så start ud langsomt. Langsomt som i laaaaaangsomt. Løb er rigtig hårdt for bentøjet hvis man ikke er vant til det, og det uanset om du kan squatte ½ ton eller ej.

De første par måneder skal du slet ikke spekulere i tider. Kun om dine ben har det godt med belastningen.

Jep distancen er vigtigst i første omgang :)

Jer er lidt i tvivl hvornår jeg skal foretage mig de tur og hvor tit?

2 gange om ugen er minimum.

Jeg træner 2split hvor jeg har squat 4-4-2-2rep+læg15-15-15rep ene dag, og så 12-12-12 hase-curl.

Her en typisk træningsuge:

Mandag

split 1 (squat)

Tirsdag

Split 2

Onsdags

split 1 (squat)

Torsdag

Pause

Fredag

Split 2

Lørdag

split 1 (squat)

Søndag

Split 2

Hvor skal mand placere løbetræningen hvis den ska være 2-3 om ugen?

jeg vil selv mene efter split 1 dagene men der er mand dælme wasted. men på den anden side er det jo åndsvagt at løbe dagen inden man squatter <_<

Devito

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er vant til at løbe (og hér tæller løbebånd ikke

Min egen logik siger selvfølgelig også at løb på løbebånd ikke er lige så godt som i det fri, men hvor skidt er det egt. det er vel ikke spil af tid på løbebåndet hvis mit ønske er kondi og fedttab ved siden af mit styrke?

Devito

Link to comment
Share on other sites

Nej nej, det er absolut ikke spild af tid, men løb i det fri er meget hårdere end på løbebånd.

Fysisk hårdere that is.

Jeg synes at have hørt nogle gange om løbere der ikke er vant til løbebånd der synes det er meget hårdere. Nok Fordi det er lidt mere ensformigt og monotont.

Iøvrigt kan man da mere eller mindre kompensere for det ved at øge stigningen et par grader på løbebåndet, men helt det samme bliver det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg skal være jogger istedet ;)

"LøB" 15min med puls(165) styret tempo (8-10km/t jeg havde sat distancen til 5km. men maskinen begyndte at drille <_<

så jeg stoppede og løb 10min. nåede 1.66km. (9min. på 10 og 1min. på 12)

så det går da fremad :) kun 4gang jeg løber... jagter 30min. tiden for de 5km ;)

Devito

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share