Manglende kondition pga. ungdomssløvsind


allerup
 Share

Recommended Posts

Hej Allerup!

Jeg ved ikke om der er forsket i det, men det er klart at man - alt andet lige - skal gøre en stor indsats for at komme på omgangshøjde med dem med en længere træningshistorie.

Hvis det handler om udholdenhedsidræt som cykling (det antager jeg det gør), så tager det mange års træning at komme i nærheden af at udnytte sit potentiale fuldt ud. Styrke, udholdenhed, VO2max, tolerancetærskel, evnen til at få pedalarmene hurtigt rundt, styrke-udholdenhed m.m. tager år at udvikle optimalt.

Det er vist kun de mest seriøse A-ryttere og proffer, der nogensinde når dertil. Det kræver en indsats, disciplin og offervilje, som kun de færreste er klar til at yde.

Men man kan sagtens gøre sig gældende på lavere niveau uden at have udviklet sit potentiale maksimalt. Og man kan også starte sent og alligevel nå et pænt stykke vej. Er man fra naturens side ikke udstyret med et indlysende talent for udholdenhedsidræt, så må man i hvert fald det første år eller to væbne sig med tålmodighed, udføre sin træning og tage de tæsk man får, så skal det nok begynde at flaske sig :)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

skal vi tage os nævneværdigt af overskriften "ungdomssløvsind", eller...?

...der er gevaldigt forskel på "bare" at slappe af i sin ungdom og så at have skizofreni

JEg er godt klar over ordets egentlige betydning, det fandt jeg ud af til en optagelsesprøve hos forsvaret, hvor jeg havde brugt det til at beskrive mig på et tidligere tidspunkt i mit liv... Psykologen gjorde mig opmærksom på ordets egentlige betydning :( , men det er vel lige så anvendt i den brede befolkning til at beskrive dovne teenagere...

Jeg blev iøvrigt ansat :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

hæderlig kan man vel sagtens.

jeg havde aldrig dyrket sport før jeg blev 24 og havde på det tidspunkt opbygget en vægt på 92 kg og sidste år (26. af slagsen), var jeg med Arne inde hos Morten Z og fik målt konditallet til 50 (nåja, 49,5...men altså).

Det er jo ikke til at falde ned af stolen over, men går ind under hæderligt.

Resten er vel op til mor og far og deres fine små gener :smileysex5: + indsatsen fra din side.

Sløvt sind i barndommen eller ej

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fjernet en række - i øvrigt sympatiske indlæg (kan læses et stykke tid i garbage) som var off-topic. Aallerup rejser et interessant spørgsmål som jeg håber nogen har et bud på: Kan man blive god til udholdenhedsidræt selv om man styarter sent?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share