Achillessenebetændelse


Armoured female
 Share

Recommended Posts

Ærede forum!

Jeg har nu i +6 måneder døjet med irritation i begge achillessener. Indtil for to mdr siden har jeg været "tvunget" til at løbe, og de har derfor ikke fået ro nok.

Men nu, selvom jeg selv synes jeg behandler dem pænt, vil irritationen ikke slippe sit greb.

Jeg vil nu forsøge at holde mig fra alt, hvad der gør ondt (hvilket i dag inkluderede at stå ud af sengen og bevæge sig rundt, gr. en lille løbetur i forgårs)...

Men ellers kunne jeg godt tænke mig tips til heling og genoptræning.

Fx kunne et lægtræningsprogram med tung eccentrisk træning beregnet til achillestendinit være lige i øjet :)

Input om fodtøj og anden træning (vil jo gerne dyrke 45 min-1 times cardio hver 2. dag) mv. er også velkomne!

I øvrigt vil jeg ud og skaffe mig noget Felden gel og en sportsorienteret fysioterapeut i Odense. Nogen, der kender nogen?

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Hej AF.

Surt med akillessenerne - en træls skade..

Først - behandlingen afhænger af hvor skaden sidder.. Og derfor ville jeg nok se mig om efter en fys i Odense.. Prøv at kigge i telefonbogen - fysser reklamerer ofte med hvad de anser som deres speciale (Selvom det er ulovligt B) )

Men nu, selvom jeg selv synes jeg behandler dem pænt, vil irritationen ikke slippe sit greb.

Jeg vil nu forsøge at holde mig fra alt, hvad der gør ondt (hvilket i dag inkluderede at stå ud af sengen og bevæge sig rundt, gr. en lille løbetur i forgårs

Du ved det sikkert nok: Ro! ;)

Er din smerte periodisk? Kan du gå uden at halte?

Du skriver at du behandler dem pænt, men måske skulle du have droppet løbeturen, og istedet gået i svømmehallen? Cykling (uden smerte) og løb i vand, svømning osv. er selvf. OK Desværre ses bristning af senerne ind imellem, når man træner videre på en inflammation :( Vær OBS på forskelle i tykkelsen af senerne. Ved akut forværring kan hælindlæg evt aflaste senen.

Vær OBS på inflammationstegnene, og køl med is når de viser sig.. Speed processen op med varme/massage når de er væk.

Udspænd flere gange dagligt såvel gastrocnemius som soleus - uden smerte.

Og så skal du igang med vippebrættet (Ja, det er rigtigt, den gode gamle fys-kæphest) Styrketræning når det kan gøres uden smerte..

Mht indlæg: SuperSole, som nogle klinikker er uddannet i, skulle være fortrinligt.

(Indlæg som støbes efter din fod)

Og ellers er der jo også denne side, som du sikkert allerede kender:

http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm

Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive igen :)

Link to comment
Share on other sites

Jørgen L.: Jeg vidste jeg kunne regne med dig ;)

Vedr. halten: Min gangart er mærkelig i disse dage og må betegnes som halten på begge ben. Det hænger nøje sammen med løbeturen i forgårs, og det er værst om morgenen og når jeg er kold. Jeg går ret forsigtigt for tiden, da truslen om bristning sidder i baghovedet :unsure:

Periodisk? Næ, ikke ud over at det forværres ved løb og især sprint. En kort sprintetur kan få det til at bryde op - ret upraktisk med mit arbejde :jehon:

Jeg har brugt hælindlæg i hø. sko, da mine ben ikke er lige lange (hø. SI-led sidder skævt - skal have rettet det op ved lejlighed) - hvilket hjalp lidt på højre achillessene, som ellers havde det værre end venstre. Nu er det det samme i begge sener.

Er dog ikke så flittig til at bruge hælindlæg i disse dage gr varmen (de er lidt svære at få til at sidde fast i et par sandaler :tongue: ). Men skal jeg vælge mellem achillesseneruptur og fodsvamp, så tager jeg sidstnævnte :(

Link to comment
Share on other sites

Jørgen L kan man altid regne med i spørgsmål som disse. Han er jo MOL ekspert mht. skader. :)

Nej, det er Ripper, det løftende felthospital. Men JørgenL er champ på at behandle lortet! :D

Ripper har klart en værdig konkurrent i undertegnede - det løftende universitetshospital :hehe:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Vandpyt: Dit spørgsmål er skam ikke dumt, da betændelse ofte kommer på grund af en bakterieinfektion, som kan antibiotikabehandles.

Men betændelse (inflammation) som følge af overbelastning af en sene forårsages ikke af bakterier, og der er heller ingen af dem til stede. Det skyldes et uhensigtsmæssigt kraftigt immunforsvar som reaktion på vævsødelæggelsen efter overbelastning. Så antibiotika virker ikke her :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sad og bladrede igennem en lidt ældre udagve af Morgenfascisten Jyllandspesten, men studsede over et meget interessant læser-spørgsmål i idrætsbrevkassen. En mand havde skrevet ind og spurgt om at det var rigtigt at 3 tsk knust bukkehornsfrø dagligt ville afhjælpe senebetændelser. Så vidt jeg husker er det en kvindlig elite-ror(Mette et eller andet), der styrer brevkassen og hun bekræftede at bukkehornsfrø kunne afhjælpe senebetændelser.

Synes selv at det godt kunne lyde som lidt af en myte, men jeg vil meget gerne høre jeres mening om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share