Skadesheling ved kalorie-underskud


MadMan
 Share

Recommended Posts

Det har jo været postet mange gange, at muskeltilvækst kun kan foregå ved kalorieoverskud.

Og da muskeltilvækst (til dels) igangsættes som følge af mikro-overrivninger så kunne man måske godt sammenligne dette med en form for helingsproces.

Fortsætter man så tanken så kunne det være interessant at vide om andre helingsprocesser påvirkes af ens aktuelle kaloriebalance ?

Link to comment
Share on other sites

Det er da en meget interresant tanke ? - hvis jeg kører galt i min bil og kommer slemt til skade, stiger mit energibehov dramatisk mons tro ?

Det er bare så HULENS ærgeligt at vi ikke ved noget om det og aldrig får svar på det :(

Hmmmm - baggrunden for mit spørgsmål var nu mere af få en afklaring på om det var en dårlig idé f.eks at cutte mens man var under opheling for f.eks en discus prolaps :unsure:

Mere teoretisk var den ikke ... <_<

Link to comment
Share on other sites

Interessant spørgsmål! Men jeg tror ikke umiddelbart der er et entydigt svar. Det er klart, at ved direkte fejlernæring (Mangel på vitaminer eller andre essentielle "byggesten") vil man kunne se forringet heling.. Men med en kost, hvor man trods alt både kan træne og til en vis grad bevare sin muskel masse (som jo også skal "heles" efter hver træning), tror jeg ikke det vil volde problemer..

Her er der et par artikler som berører emnet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...9&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...1&dopt=Abstract

Link to comment
Share on other sites

Meget meget spændende debat!!

Da jeg styrtede på min cykel for efterhånden et par måneder siden, sad jeg selv med de samme overvejelser.

Jeg turde ikke andet end at være i overskud, fordi det var ikke så vigtigt for mig at være ekstremt rippet, når jeg i forvejen havde smidt meget muskelmasse, og knap kunne gå i netto og handle :lol:

Jeg havde den tilgang, at når kroppen skulle restituere fra beskadiget væv, manglende milt og brækkede knogler, så skulle kroppen i hvert fald ikke på noget tidspunkt mangle energi, vitaminer, fedtsyrer osv til formålet. Jeg øgede mit energiindtag kraftigt, men kunne ikke tage på til trods. Det var først efter en månedstid, at kg langsomt begyndte at komme på igen.

Jeg synes, at jeg er kommet forholdsvist hurtigt på benene igen, men jeg kan jo ikke sige om kosten har haft en afgørende betydning, men "better safe than sorry", og jeg vidste at et par ekstra kg fedt på sidebenene hurtigt kunne smides igen, hvis det skulle vise sig at give bagslag.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo HELT klart, at ved alvorlige traumer skal der helt andre boller på suppen.. Her er kroppen i en tilstand af "krise" og al energi skal bruges på heling.. Og det viser links'ne også: Ved hospitalisering er det vigtigt med rigeligt af den rigtige energi!

Når jeg træner med lungepatienter, hvis fysik sammenlignes med marathonløberes, er en af målene muskelopbygning. Derfor drikker de en energidrik indeholdende bla. store mængder protein, lige efter træning, for at være i energioverskud..

Men ved en lokal skade af den karakter som Madman har, tror jeg som sagt ikke at det er nødvendigt at "bulke" :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share