restitution


ABS
 Share

Recommended Posts

Jeg ville lige høre om man på nogen måde kan se hvor godt ens krop restituere andet end at mærke kroppens signaler træthed,ømhed osv. grunden til at jeg stiller dette sprøgsmål er at jeg her i sommerens løb har haft et slags eksperiment igang, og har faktisk trænet biceps op til 6-7 gange om ugen. Og dette har givet sindssyge hurtige resultater! :bigsmile: Men man læser jo så meget om overtræning, og derfor passer jeg selvfølgelig også på at få tilstrækkelig hvile. jeg ved godt at biceps er en lille muskel gruppe og derfor kan trænes mere end f.eks bryst/ben, men der er virkelig sket fremskridt. Tror i at man ville kunne holde til at træne nogle muskelgruppen hverdag f.eks biceps og så selvfølgelig efter en periode tage en "slapper". Jeg har f.eks gjort det at jeg den ene dag om morgenen kørte tungt for biceps for så næste dag at køre letter, så tungt igen osv.......men kan man holde til det i længden???Det har jo selvfølgelig også noget med ens gener at gøre. Men alt dette er jo fordi jeg elsker at træne og vil helst træne så meget som muligt, og så tit som muligt! :)

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville lige høre om man på nogen måde kan se hvor godt ens krop restituere andet end at mærke kroppens signaler træthed,ømhed osv.

Det tror jeg ikke er muligt uden alt muligt teknisk udstyr.

grunden til at jeg stiller dette sprøgsmål er at jeg her i sommerens løb har haft et slags eksperiment igang, og har faktisk trænet biceps op til 6-7 gange om ugen. Og dette har givet sindssyge hurtige resultater!
6-7 gange om ugen er aaaalt for meget. Over korte perioder kan uden problemer kører med en proteindegeneration der er større end restitutionen er. Men på længere sigt er dette ikke muligt.
jeg ved godt at biceps er en lille muskel gruppe og derfor kan trænes mere end f.eks bryst/ben, men der er virkelig sket fremskridt.

Alle muskler er basalt set ens. Således er der ikke der ikke nogen segnifikant forskel på hvor meget dine enkelte muskelgrupper skal bruge på restitution.

Tror i at man ville kunne holde til at træne nogle muskelgruppen hverdag f.eks biceps og så selvfølgelig efter en periode tage en "slapper".
Det er muligt. Men på langt sigt er det ikke ønkeligt eller optimalt.
Jeg har f.eks gjort det at jeg den ene dag om morgenen kørte tungt for biceps for så næste dag at køre letter, så tungt igen osv.......men kan man holde til det i længden???

Med mindre dine lette træningsdage er MEGET lette, så er svaret simpelt: Nej, man kan ikke holde til det i længden.

Det har jo selvfølgelig også noget med ens gener at gøre.

Det har selvfølgelig noget med gener at gøre. Men ikke så meget.

Konklusion: Træn alle musklergrupper i din krop maks 3-4 gange om ugen. Sørg så vidt muligt for at holde minimum en dags træningsfri mellem hvert træningspas.

;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Dengang jeg trænede med hovedet under armen og trænede til absolut failure, erfarede jeg ihvertfald at det var muligt at træne mine ben til DOMS i en sådan grad at det tit kunne vare i næsten to uger. Dette oplevede jeg aldrig på samme måde med en lille muskel som f.eks biceps hvilket var til stor frustration for mig dengang.

Ser vi lidt mere videnskabeligt på det er der det at sige at fibertypesammensætning (røde/hvide) er forskellig fra muskel til muskel. Jeg er tilbøjelig til at tro at f.eks læg muskelen er en af de muskler der restituerer hurtigst. Derimod restituerer baglåret en anelse langsommere grundet de styrkeprægede fibre... det er jeg ihvertfald tilbøjelig til at tro.

Jeg har det ihvertfald sådan at mine ben ikke er til at slide op, kontra mine skuldre hvor jeg klart synes jeg opnår de bedste resultater når jeg holder lidt igen med presseriet for ikke at løbe ind i stagnation eller tilbagegang.

men 6-7 gange i ugen er nok lige i overkanten :blink: hvis du fortsætter på den måde tror jeg ikke du skal regne med at væksten fortsætter.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share