ABS


Russo
 Share

Recommended Posts

Det kommer an på hvad du træner for. Hvis du er interesseret i udholdenhed og at kunne tage så mange situps eller lignende som muligt, så er høje gentagelser ok. Hvis du er interesseret i fremtoning eller styrke, så hold dig ihvertilfælde under 20 reps. Hvis det er nemt for dig at tage 20 reps, så er ekstra belastning løsningen. Generelt ville jeg holde mig omkring 8-15 reps i alle maveøvelser. Folk som tager mange gentagelser, gør det udfra den myte at en masse mavetræning (høje reps udført temmeligt ofte), giver bedre definition af mavemusklerne. Det er noget værre vås, da pletforbrænding ikke er muligt. Kroppen forbrænder fedt forholdsvist jævnt over hele kroppen og ikke centreret til den muskel man arbejder med.

Der er nogen som vil mene at lægmuskler og mavemuskler svarer godt på træning med høje reps, da disse muskler generelt har en større mængde røde fibre end andre muskelgrupper. Jeg mener dog at alle som er interesseret i styrke og muskelfremtoning bør træne alle muskler forholdsvist ens. Det er iorden at man vælger at træne mave med 10-15 reps istedet for de 6-8 reps man måske benytter sig af i træning af bryst, men lad være med at tro at det går ud på at køre så mange mavebøjninger som muligt

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lige en kommentar til Thomas.

Hvis du er nybegynder indenfor mavetræning bør du ikke sætte for meget vægt på da øvelser udført forkert med vægt på kan ikke rygskader o.lign. du skal derfor være sikker på at du udfører en maveøvelse korrekt før du begynder at påføre ekstra vægt til øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Nu nævnte spørgeren vist ikke noget om at han er nybegynder, men jeg er helt enig i at korrekt udførsel af alle øvelser er en vigtig faktor for en begynder. Desuden har mange begyndere heller ikke styrke nok til at kunne bruge vægt i maveøvelser. Det er heller ikke kun i forbindelse med maveøvelser at rådet er relevant. Begynderes nervesystem er ikke "tunet" ind på de mange vigtige frivægts øvelser, og jeg ser tit vægten sveje frem og tilbage i øvelser som bænkpres. Det ville være vanvittigt at anbefale at de skulle begynde at presse sig alt for hårdt inden deres nervesystem har lært øvelsen og de har fået kontrol over vægten.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share