At tælle eller ikke at tælle???


Musclehead
 Share

Recommended Posts

Jeg har et træningstip der har virket godt for mig. Dog skal det lige siges at det er nødvendigt at have en træningsmakker.....

De fleste der træner lader deres hjerne være en begrænsning for hvor hårdt deres muskler kan arbejde:

Som eksempel tager vi bænkpres. Man ligger på en bænk og repper, 1, 2, 3, 4 osv. På et tidspunkt når man det antal gentagelser som man har sat sig for at gennemføre og de fleste "mister pusten". Når vi tæller vores gentagelser, stiller vi en psykologisk barriere op for hvor mange vi er istand til at udføre. Ubevidst. Altså: Lad være med at tælle! Eller det vil sige: Tæl, men gør det på følgende måde: 1, 2, 3.....1, 2, 3......1, 2....1, 2......1.....1....1.....1.....1. Jeg ved godt at det umiddelbart lyder lidt fjollet at det her skulle kunne give et resultat, men prøv det! I vil finde ud af, efter jeres sæt, at i rent faktisk har taget langt flere gentagelser end i plejer( det faktiske antal gentagelser har jeres makker selvfølgelig talt for jer! Lydløst, vel at mærke...). Det der er pointen i dette fif er, at man sørger for at hjernen ikke registrerer antallet af gentagelser og derved kan man træne med lidt højere intensitet.

Håber det var fyldestgørende...............

Link to comment
Share on other sites

Hej musclehead,

Jeg giver dig fuldstændig ret i at vores hjerne stiller flere barriere op i vores træning end man umiddelbart regner med. Hvis man har en "hold kæft den vægt ser tung ud" tilgang til sin træning, så vil vægtene også føles tungere. Det er det samme med de træningsprogrammer vi vælger at følge. Succesen afhænger ikke kun af om programmet er stykket ordentligt sammen, men også om man virkelig tror på programmet. Er man vildt begejstret for et givent program, og tror man fuldt og fast på at det er PROGRAMMET, så vil det med sikkerhed give bedre resultater end "det perfekte program" man bare ikke har tiltro til.

Hvad angår dit tip om ikke at tælle gentagelser, så gælder det jo kun bodybuildere som træner til max hver gang. Folk som på den ene eller anden måde periodisere sin træning, skal følge den plan de har sat op. Specielt i træning for styrke er det ikke unormalt at man sætter sin træning i system efter procenter og sæt/rep kombinationer, for så at toppe efter f.eks 8 uger. I sådanne tilfælde vil det være katastrofalt hvis man i første uge laver 10 gentagelser med en vægt hvor man ifølge planen skulle have lavet 6 gentagelser. Nu er træningscykluser heller ikke kun noget man bruger i styrkeløft, men det bruges også i bodybuilding. Bodybuilding skribenten Stuart McRobert anbefaler også at man sætter sin træning i system efter cykluser. Så dit råd gælder selvfølgelig mere dem som kører sig selv helt ud hver gang de træner.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Jeg giver dig helt ret! Selvfølgelig er dette tip kun brugbart når man træner til failure.

Og jeg vil også til dels give dig ret i at man er nødt til at cycle sin træning. Når jeg skriver til dels, så er det fordi at mange har en grim tendens til at lægge deres træning i helt faste rammer. eks. ser jeg mange der kører 3 uger tungt og 1 uge let. Istedet for at forsøge at "mærke" hvad det er kroppen har brug for rent træningsmæssigt. Selvfølgelig kræver det erfaring at træne efter sine instinkter og det er heller ikke tilrådeligt for begyndere. Men jeg mener helt klart at det er denne approach der giver de bedste resultater. Hvis man en dag har misset et par måltider eller generelt føler sig træt/svag, er der jo ingen mening i at gå ind i studiet og forsøge et max-løft selvom det måske står i træningsmanualen at man skal? Og omvendt er det jo heller ikke særlig genialt at holde sig tilbage når man måske virkelig har mulighed for at flytte nogle grænser? Som styrkeløfter giver du mig vel ret?

Link to comment
Share on other sites

Det kom nok også an på om man ligger i træning op til et stævne. Hvis man skal toppe på en bestemt dag, så er det dumt at prøve ny max 2 uger før et stævne, fordi man føler sig stærk. Men ellers giver jeg dig ret. Hvis man virkelig føler sig stærk en dag, så vil det være dumt ikke at flytte nogen grænser og udnytte at man har ramt en god dag.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Har du lagt mærke til at du poster i forum der hedder "Maximal muskeltilvækst" ?

Al ære og respekt for at du er styrkeløfter, men det er ikke styrke der er det overordnede mål, i et forum der hedder "Maximal muskeltilvækst"

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tak for din smarte påmindelse Jan. Jo jeg er klar over at jeg poster i et forum der drejer som om maksimal muskeltilvækst, men hvem har nogensinde sagt at periodisering ikke bliver brugt i bodybuilding. Har man bygget sit program op efter en plan, altså efter en form for periodosering, så er rådet jo ikke relevant. Når man periodisere sin træning (og det bliver altså også benyttet af bodybuildere og ikke kun styrkeløftere, se evt. denne artikel for et godt bud hvordan en bodybuilder kan periodisere sin træning: http://www.drsquat.com/articles/peri.htm ), så er formålet ødelagt hvis man kører til failure på en dag af lav intensitet. Jeg nævnte jo også Stuart McRobert, som benytter sig af en simpel form for periodisering i hans bodybuilding programmer, så fænomenet er ikke ukendt. Med al respekt for din person, og uden at virke fornærmende, så udviser du bare muskelbladenes "no pain - no gain" propaganda opfattelse. Jeg gider ikke diskuttere optimale træningsmetoder, for der er ligeså mange meninger som der er mennesker, men periodisering og planlagt træning er altså mere videnskabelig og gennemtænkt end bare at gå ind i centreret og tæske sig igennem en masse øvelser (ikke at jeg påstår at du og andre ikke ved hvad de laver når de træner, men 90 % af programmerne i bb blade er bare kastet sammen for at kunne skrive en artikel). Det centrale i mit indlæg er bare at din bemærkning ikke var gennemtænkt, for manipulation af intensitet og volumen bruges altså også i bodybuilding. Styrkeløft og bodybuilding er ikke så forskellig fra hinanden når alt kommer til alt. Og jeg har selv trænet bodybuilding i flere år inden jeg startede på styrkeløft, så det er ikke ukendt område for mig

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share