Overvejelser omkring HST


incognito
 Share

Recommended Posts

Jeg kan specielt godt følge Quantanamo's lyst til at brænde sig selv af, og det er vel egentlig hellere ikke så svært at kombinere med højfrekvent træning. Her tænker jeg på f.eks. at gøre brug af feederworkouts indtil man rammer den tunge dag igen.

Jeg er hellere ikke helt overbevidst om at progression er den væsentligste faktor for hypertrofi sådan som det tit fremstilles. Jeg synes dog godt om progression af andre grunde, nu mest fordi man får muligheden for at tilvænne led og scener blandt andre til øvelse og til de tungere vægte senere hen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som et par stykker har været inde på, så har det kreative element det lidt svært under HST i mine øjne. Man er tvunget til at stå et program igennem, hvis man vil se resultater. Og det lader de lidt mere frie sjæle lidt i stikken.

Jeg kan godt lide at træne det jeg har lyst til på et givent tidspunkt. Hvis jeg har læst en artikel om x træningsrutine eller y øvelse, så gider jeg ikke have dårlig samvittighed (og over for hvem, kunne man egentlig spørge, men man har det) over ikke at følge det slagne program.

Jeg synes også man skal passe på med at give HST patent på at være fornuftig træning. Fitt har fx altid pointeret at han ikke træner til failure, og det følger jo ikke automatisk med et splitprogram, fx. Jeg har også trænet split i mange år uden failure eller anden cow boy træning. Og føler ABSOLUT ingen trang til at træne hårdere end nødvendigt (slet ikke :lol: )Men selv hvis splittræning automatisk inkluderede failuretræning, er der altså også folk der gror på det. OG på at træne én gang ugentligt. At det ikke er alle der gør det er så en anden ting.

Jeg kan så godt forstå den fascination man kan føle ved HSTs enkelthed. Det er lidt den samme ting som der er over HIT. Få øvelser og simple principper. Det virker logisk, når man læser det igennem. Det er ikke som når man læser det sidste nye 24-ugers-squathelvede-med-komplet-reviderede-programmer-hver-uge program fra Louis Simmons`hånd. Det simple tiltaler én i mange af livets forhold. At skære ind til benet.

At tingene ofte er mere komplekse er så en anden sag.

SD er helvede. Mere er der ikke at sige om det.

Sidst (i denne omgang), men ikke mindst, så gav det mig ikke rigtigt nogle resultater. Havde det gjort det, var jeg nok også mere venligt stemt.

Og jeg køber altså ikke den der med, at så må det nødvendigvist være mig der har gjort det forkert. Implicit at programmet i sig selv er ufejlbarligt.

Det er jo ikke kommet ned fra bjerget, skrevet på stentavler.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Du har tydeligvis IKKE fattet pointen med strategisk dekonditionering... der er en artikel omkring SD på HST siden, derudover så er det omhandlet grundigt i FAQ'en. Værd lige at læse een gang til - eller første gang for den sags skyld

Jeg har skam læst artiklen og hvor svært kan det være at forstå hvad SD går ud på?? Hvad er det du tror at jeg ikke fatter???

Men hvis du har fattet dette, så forstår jeg ikke du samtidigt kan skrive...........

SD er opfundet af Bryan+crewet på HST-forummet!

Ved andre styrke/BB programmer hedder det at "deloade". Ved en deload skærer man bare ned på intensitet + sættene for ikke, at blive for overreached og man kan derfor godt træne videre uden at holde komplet pause fra træningen. Det er for nogle vedkommende (især styrkeløftere som har nået et højt niveau) ikke hensigtsmæssigt at holde SD men bedre at deloade, da man på den måde har større chance for ikke at miste neurale tilpasninger!

Deload og dekonditionering må IKKE sidestilles. Hvis du deloader i et BB-program vil du godt nok dekonditionerer en smule, men slet ikke så meget som hvis laver en egentlig dekonditionering. Deloader man "kun", så er der en ret stor chance for (læs: vil ske), at man ikke kan vokse på submaksimale intensiteter, Og hermed oplæses en grundpillerne i HST'ens parametre for hypertrofi.

:confused2:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Hvis du deloader i et BB-program vil du godt nok dekonditionerer en smule, men slet ikke så meget som hvis laver en egentlig dekonditionering.
Nej...og? Hvis man har opnået et virkeligt højt styrkenivau (hvis man træner for styrke) så tror jeg ikke at en egentlig dekonditionering er hensigtsmæssigt. Dertil vil en deload være bedre!
Deloader man "kun", så er der en ret stor chance for (læs: vil ske), at man ikke kan vokse på submaksimale intensiteter, Og hermed oplæses en grundpillerne i HST'ens parametre for hypertrofi.

Ja, intet nyt der! Men nu skrev jeg jo også;

-- Det er for nogle vedkommende (især styrkeløftere som har nået et højt niveau) ikke hensigtsmæssigt at holde SD men bedre at deloade, da man på den måde har større chance for ikke at miste neurale tilpasninger! --

Hele denne diskussion går på, at du startede med at sige, at SD også blev brugt i andre sammenhænge end HST og det har du ret i. Jeg siger dernæst, at HVIS man er en styrkeløfter, så vil en deload være mere hensigtsmæssigt end SD. Jeg forstår skam udmærket principperne bag HST, men jeg tror, at i har misforstået mig, da i hele tiden troede, at jeg snakkede om HST!

Edited by typen
Link to comment
Share on other sites

BTW... hvordan kan du være en så varm fortaler for HST når du aldrig har trænet andet?

Måske lidt små-provokerende spørgsmål, men ikke desto mindre er det meget relevant. For man kan vel reelt ikke udtale sig om at noget er "bedst", hvis ikke man har prøvet 117 forskellige programmer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

BTW... hvordan kan du være en så varm fortaler for HST når du aldrig har trænet andet?

Måske lidt små-provokerende spørgsmål, men ikke desto mindre er det meget relevant. For man kan vel reelt ikke udtale sig om at noget er "bedst", hvis ikke man har prøvet 117 forskellige programmer.

Thomas

Det kan du for så vidt godt have ret i, og så alligevel ikke. Man kan vel altid beskrive, hvad der er bedst ud fra en solid empiri, ellers kan et vidensamfund ikke eksistere. En læge kan jo også udtale sig om, hvad der er den bedste medicin på trods af, at han ikke har prøvet den selv.

Man kan så altid diskutere, hvorvidt der foreligger empiri for, at HST er det bedste - der foreligger i hvert fald empiri for at det virker ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo, selvfølgelig virker HST. Ingen tvivl om dette. Problemet opstår når man siger det er det bedste. Og problemet er endnu mere udtalt, hvis personen som ytre dette, ikke har trænet andet end HST og lidt andet småtteri.

Og jeg mener ikke at empiri kan beskrive hvad der bedst. For der findes folk som har fået ekstremt gode resultater med HIT, og som synes det er det bedste. Der findes folk som har fået ekstremt gode resultater med MAX-OT, og som synes det er det bedste osv. osv. Dette gør jo grundlæggende ALLE programmer til de bedste i verden. Og problemet forstærkes yderligere ved at man ikke kan være sikker på at folk har fulgt programmerne korrekt.

Når man anbefaler programmer, så mener jeg kun man kan tage udgangspunkt i 2 ting.

1. Om programmet er videnskabeligt funderet og overholder træningsfysiologiske grundregler. Og det er/gør HST immervæk, hvilket vejer tungt på vægtskålen.

2. Hvor tungt programmet vejer resultatmæssigt, sammenlignet med andre programmer man PERSONLIGT har prøvet. Anvender man denne argumentation, så kræver det at man har prøvet en pæn portioner programmer, da argumentet ellers falder lidt til jorden.

Med udgangspunkt i ovenstående, så kan man argumentere for at Jarvig godt kan anbefale HST som værende et solidt program, fordi det er baseret på en god portion videnskabelighed. Men det er lidt forkert at påstå at HST er det bedste program man kan træne, når målet er hypertrofi, hvis det praktisk talt er det eneste program man har fulgt. Så i den henseende er spørgsmålet reelt nok.

Dog siger jeg ikke at man ikke kan fortælle at et program har givet resultater hos mange personer, men det fungerer ikke rigtigt som et solidt argument, da det gør sig gældende for stort set alle eksisterende programmer. Hvis det ikke var tilfældet, så ville de ikke eksistere.

Thomas

Thomas

Link to comment
Share on other sites

typen, ang SD og deload.

Denne diskution handler primært om programmer for maksimal muskelvækst.

Du bliver ved med at sige SD ikke er godt for folk på styrke-programmer, og det er der vist ingen som modsiger.

Pointen jarvig prøver at få frem (så vidt jeg kan læse) er at til programmer for maksimal muskelvækst, der er deload bare ikke godt nok, fordi musklerne ikke bliver "afvænnet" belastningen.

Som du forhåbentlig har læst på Hst-forumet ang sammenligningen mellem SD og deload, så er både formål og effekt forskellig på de to ting.

Link to comment
Share on other sites

fordi musklerne ikke bliver "afvænnet" belastningen.

Det passer nu ikke helt. For er man vant til at træne med intensiteter omkring 80-100 % i en intens loading cycle, så vil et par uger med 50-70 % fjerne konditioneringen til de tunge vægte. Det behøver man ikke 100 % hvile for at opnå. Det vil bare ikke virke i et program som HST, da cyklusserne starter med submaksimalt. Derfor vil man i en deload periode træne med vægte som ligger omkring eller sågar højere end det man køre med i starten af en cyklus. Så spørgsmålet er ikke om deload dekonditionere kroppen, for det gør den. Spørgsmålet er nærmere om man dekonditionere NOK til at få noget ud af de submaksimale vægte man anvender i HST. Og det gør man med sikkerhed ikke ved deload. Derfor er dekonditionering at foretrække. Specielt ved HST.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Uden at gøre et stort nummer ud af det, for det er ikke hovedessensen i denn tråd, så er jeg ikke enig med dig.

Jeg er helt enig i, at ingen empiri viser, at HST er det endegyldige bedste program. Men det viser, at det er et godt og solidt program.

Og jeg mener ikke at empiri kan beskrive hvad der bedst. For der findes folk som har fået ekstremt gode resultater med HIT, og som synes det er det bedste. Der findes folk som har fået ekstremt gode resultater med MAX-OT, og som synes det er det bedste osv. osv. Dette gør jo grundlæggende ALLE programmer til de bedste i verden. Og problemet forstærkes yderligere ved at man ikke kan være sikker på at folk har fulgt programmerne korrekt.

Med solid empiri mener jeg ikke, at en enkelt person har fået et kanon resultat med et givent program, men derimod at en stor gruppe har fået et godt resultat.

Empiri kan ikke give et endegyldigt svar om, hvad der er bedst, helt enig! Men en god og solid empiri er blandt andet det, der ligger til grund for dit punkt 1), det skal overholde nogle træningsfysiologiske principper. Empirien giver os et fingepeg om hvad det bedste program bør indeholde. Dermed ikke sagt at empirien ikke overser nogle helt væsentlige punkter, der gør at andre typer programmer er bedre. Vi ved ikke alt om alting, men vi er nødt til at arbejde ud fra at de basale ting er reelle (medmindre man er total social konstruktivist :w00t: )

Hvis man ikke kan vurdere effekten af et program ud fra empiri, så kan man jo heller ikke være sikker på, at de fysiologiske grundprincipper holder, før man har testet dem på sig selv.

Summasumarum: Jeg er helt enig i, at empirien ikke kan fortælle os, hvilket program der er bedst, men jeg mener at empirien tillader os at sige, at det ene program er bedre end det andet ud fra givne forudsætninger. (og ja så kan vi diskutere om de forudsætninger er de rigtige)

Jeg håber ikke denne indsigelse hiver debatten helt af sporet, for den indledende intention med tråden er spændende.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg sådan set også med på, TJ.

Min mening var sådan set bare at sige SD og deload ikke er ens og at de bruges i forskellige sammenhænge, selvom man godt kan sige deload dekonditionere lidt og SD dekonditionere meget ;)

Når du skriver intensiteter på 80-100%, er det så underforstået primært programmer for styrke?

Link to comment
Share on other sites

Med udgangspunkt i ovenstående, så kan man argumentere for at Jarvig godt kan anbefale HST som værende et solidt program, fordi det er baseret på en god portion videnskabelighed. Men det er lidt forkert at påstå at HST er det bedste program man kan træne, når målet er hypertrofi, hvis det praktisk talt er det eneste program man har fulgt. Så i den henseende er spørgsmålet reelt nok.

Æhhhhh, øhhhhh - hvordan er jeg havnet som 3. person i en tråd, hvor jeg slet ikke har sagt det folk udtaler sig om, at jeg skulle have sagt? :confused2: :confused2: :confused2:

Jeg har da intet sted skrevet at HST er bedst. :unsure:

Jeg har bare redegjort for nogen enkelte misforståelser tidligere i tråden rejst af incognito og typen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share