Er der nogle der har "mælkeallergi" ?


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Er du bange for at du har det fit? Kun 3% af den danske befolkning har det ( vi er den befolkning i hele verden, der bedst tåler mælk).

Hvis du er laktoseintolerant, vil du have diaré når du drikker mælk. Hvis man ikke kan nedbryde laktose, kommer det bare ud igen, men trækker en masse væske med sig-diaré.

Link to comment
Share on other sites

jsc> vil ikke kalde det "bange" - røg lige i hypokonder mode :) - mere fordi jeg har haft sådan nogle allergisymptomer som jeg bare ikke kan sætte en finger på (har ikke fået lavet den der stiktest) - og i perioder sådan en kløe - uden at der er knopper af nogen art. Derudover oppustetheden.

Og det er kommet her henover sommeren - og så begyndte jeg at kigge lidt på kosten da jeg jo i den periode har kørt diæt...og der ryger en DEL skummetmælk ned på en dag (4-6 liter)- så jeg tænkte om det var synderen ? :unsure:

Checkede nettet - og der synes jeg der var en del checkmarks på mælkeallergi - selvom de fleste patienter der blev beskrevet var spædbørn (og det er jeg ikke).

Hm men...det er så ikke intolerant jeg er.....og 3% af befolkningen - er det noget man er født med, eller kan den udvikles sådan ligepludselig ?

Link to comment
Share on other sites

Mælkeprodukter kan give oppustethed.

Jeg har hørt noget "hokus pokus" engang om, at kroppen kan reagere negativt på kostindtag hvis du "overforbruger" en bestemt fødekilde, i det nævnte tilfælde drejede det sig om avokadoer.

Jeg ved med mig selv, at hvis jeg spiser mere end en dåse tun om dagen, så får jeg mavekneb. Hvad det skyldes ved jeg ikke. :unsure:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved med mig selv, at hvis jeg spiser mere end en dåse tun om dagen, så får jeg mavekneb. Hvad det skyldes ved jeg ikke. :unsure:

Du skal huske at tage det ud af dåsen - der er tungmetaller nok i forvejen. :tongue:

Mere seriøst; så har jeg hørt, at man i Tyskland kan købe en pille mod laktoseintolerans. Den tilfører vist i al sin enkelhed laktase. Andre, der har hørt om dette?

Morten

Link to comment
Share on other sites

Oppustethed kan godt være et tegn på laktoseintolerens. Men det kan jo også bare være fordi du indtager så meget mælk, at din krop ikke kan følge med. Hvis det vel at mærke ER mælk der er årsag til der.

Hvorfor drikker du så meget mælk? Er det fordi det er billigt protein? I så fald, kunne du forestille dig at erstatte noget af det med billigt valleprotein, fx?

Har du haft andre symptomer, såsom diaré? Svar kan godt PMes :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor drikker du så meget mælk? Er det fordi det er billigt protein? I så fald, kunne du forestille dig at erstatte noget af det med billigt valleprotein, fx?

Hm jamen jeg drikker nu mælk fordi jeg elsker mælk :) - selvfølgelig er jeg ikke ked af at der er en god mængde proteiner i - men udover det så har jeg mine pulvre, og spiser ellers ret proteinrigt.

Men ved ikke om det er mælken, det kan jo godt være at det ikke er direkte allergi, men at kroppen måske lige får lidt for meget mælk.

Har kun haft de 3 symptomer som jeg ikke rigtig har kunne finde en forklaring på.

Link to comment
Share on other sites

Har selv laktoseintolerans. Det fandt jeg ud af engang hvor jeg havde drukket en hel liter mælk, for så at tage ud i en skov.. DUMT!!

Har læst på nettet et sted at vi alle faktisk har større eller mindre grad af det, det er bare ikke alle der mærker det (?)

Jeg har nu fundet ud af, hvis jeg spiser lidt først, og så bagefter drikker mælk, bliver hmm... symptomerne ikke så voldsomme..

Endvidere, når jeg har trænet, tyller jeg en halv matilde. Hvis jeg tager en hel, er den gal!!

Hvis jeg holder mig fra mælk et stykke tid, kan jeg tåle større mængder for en stund..

Symptomer: Oppustethed, meget flatulens (det synes jeg nu ikke gør noget :lol: ), tynd mave i let til middel grad.. (Det er dog træls)

Vi kan alle tåle det fra barnsben af (når det er laktoseintolerans vi taler om.) At man fraråder spædbørn at få det, skyldes andre ting. (De får jo tit deres mælk ved moderen, og kan altså godt spalte mælksukkeret)

Den slimede fornemmelse i halsen som en beskriver, tror jeg de fleste kender. Den er en af grundene til at man ikke bør give småbørn mælk når de er forkølede..

Link to comment
Share on other sites

FittSmoker - Kan man/du ellers ikke prøve at finde et proteinrigt alternativ til mælken og så indtage det istedet for mælken i en periode og så se om symptommerne forsvinder?? Så ved du da om det er mælken der er oversagen til problemet.

Edited by Zonked
Link to comment
Share on other sites

Mere seriøst; så har jeg hørt, at man i Tyskland kan købe en pille mod laktoseintolerans. Den tilfører vist i al sin enkelhed laktase. Andre, der har hørt om dette?

Ja, den er god nok. Har haft en kollega med laktoseintolerans, som skaffede det i udlandet - bl. a. i Finland. Man kan vistnok stadig ikke købe præparatet i DK.

Link to comment
Share on other sites

FittSmoker - Kan man/du ellers ikke prøve at finde et proteinrigt alternativ til mælken og så indtage det istedet for mælken i en periode og så se om symptommerne forsvinder?? Så ved du da om det er mælken der er oversagen til problemet.

Yepper, er igang fra idag af :) - så må vi se om det bliver bedre....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share