WSB


Søren W
 Share

Recommended Posts

Yderligere et spørgsmål der egentlig har samme overskrift. Når jeg læser om WSB synes jeg det er lidt forskelligt om der står man skal lave en ME og en RM øvelse samme dag, eller om det kun er den ene slags. På elitefts.com står der "The dumbbell bench press can be used as a max effort exercise using the repetition method", og det samme om flere andre øvelser. Vil det sige at en ME øvelse godt kan være f.eks. DB bænk for 5 reps? Sådan opfatter jeg det nemlig. I TJs artikel på getbig står der at man kører en ME og en RM, det står desuden flere andre steder. Hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg læser om WSB synes jeg det er lidt forskelligt om der står man skal lave en ME og en RM øvelse samme dag, eller om det kun er den ene slags.
Det klassiske wsb-plan er:

Man: ME sq/dl + RM-øvelser

Ons: ME BP + RM-øvelser

Fre: DE sq/dl + RM-øvelser

Søn: DE BP + RM-øvelser

RM-øvelserne køres altså på alle dagene, efter ME eller DE øvelsen.

På elitefts.com står der "The dumbbell bench press can be used as a max effort exercise using the repetition method", og det samme om flere andre øvelser.

Der er så en undtagelse for det ovenstående!. I bænkpres udskifter WSB´erne hver 1 til 2 måneder deres ME-øvelse med en RM øvelse. Det kan være dumbell presses eller illegal wide grip bp. Dumbell presses bliver kørt til failure helt op til 20-25 rep i første sæt, der kører 3 sæt med den samme vægt. Illegal wides bliver kørt i reprangen 3-6, for ikke at kvæste ens skulder.

Grunden til at de udskifter deres ME-øvelse med navnlig db presses skal jeg ikke kunne sige. De snakker, så vidt jeg husker, om at der er for at øge udholdenheden. Men hvorfor de lige vil bruge deres ME-dag på det har jeg ikke luret.

Men normalt så kører man op til en 1rep maks på ME-dagen. Og først derefter RM-øvelser. (Her har jeg så ikke taget eventuelle SE-øvelser ind i regnsskabet).

/Torben

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share