Spørgsmål om attitude


cilius
 Share

Recommended Posts

Kender I det, at man bliver spurgt om man dyrker styrketræning, og man konsekvent svarer - nej jeg dyrker bodybuilding!

....retur kommer den, jamen er det ikke det samme....

Efter min mening er der dimentrale forskelle på træningsmetoden, men i endnu større grad mentaliteten bag.

Kender I det?              

                    :thefinger_red: :thefinger_red: :thefinger_red: :thefinger_red: :thefinger_red: :thefinger_red: :thefinger_red: :thefinger_red: :thefinger_red: :thefinger_red:

Meeegeeeet konstruktivt ikke  :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg synes snarere det er modsat. Du har ret i at folk ikke har en skid begreb om hvad det går ud på.

Som jeg ser det, så træner alle dem som tror de træner styrketræning egentlig en "mild" form for bodybuilding. De bruger nemlig sæt/reps kombinationer som minder mere om bodybuilding, end træning for styrke. Man skulle synes at navnet styrketræning indebar at træningen hovedsageligt gik ud på at optimere styrkeudviklingen. Dette er dog meget tvivlsomt med de sædvanelige "guidelines" på 3 sæt x 10-12 reps. Dette kunne godt være bodybuilding, men forskellen ligger i tilgangen til det. Bodybuildere spiser for at tage på i muskelmasse, de prøver generelt på at vælge øvelser som stimulere stor hypertrofi og deres psykiske indstilling er anderledes end "styrketræningsklientellet". Styrketræningsklientellet vælger normalt isolationsøvelser, fravælger ofte bentræning, går efter øvelser som de føler de kan mærke "giver" noget. Hvad de så end mener med det ??

Hvis folk som tror de træner styrketræning, virkelig trænede for styrke, så ville de ikke splitte deres program op i muskelgrupper, men i basisløft. De ville overvejende koncentrere sig om vægtstangsøvelser, og gentagelserne ville ligge mellem 1-6 reps. Kort sagt de burde træne som styrkeløftere, vægtløftere, atletik folk osv. gør. Men istedet træner de på et særdeles ineffektivt bodybuilding program uden at vide det. Man kan sagtens opnå respektabel styrke og muskelmasse på sådanne programmer, men de optimere hverken det ene eller det andet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jep...Det kender jeg godt.

Hvis folk spørger mig om hvad jeg laver, svarer jeg vægttræning...

I mine øjne har Bodybuilding en uheldig betydning...Får et billede af folk, som træner tonsvis af isolationsøvelser med kabel og håndvægte, og generelt aldrig træner ben.

Ved styrketræning forstår jeg det som det som en typisk nybegynder starter med, nemlig maskiner og kabel øvelser...

På en eller anden måde synes jeg at vægttræning lyder bedre...Derfor bruger jeg dette ord, når folk spørger mig.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rørende enig.

Hvis man siger STYRKETRÆNING, tænker folk:

"Okay, det er ligesom alle de andre nede i motionscentret."

Hvis man siger BODYBUILDING, tænker folk: "Mærkeligt, du ligner da ikke gutterne uden på de amerikanske bodybuildingblade. Desuden er du jo en flink fyr."

Folk med forstand på sagen bruger ikke de samme definitioner som "lægmand". Derfor er BODYBUILDING og STYRKETRÆNING ikke gode termer (i dette tilfælde).

Link to comment
Share on other sites

Til jer alle sammen der har svaret på denne tråd

Det I siger er sådan set; folk bruger for meget tid på håndvægte, kabel masiker, og andre maskiner, istedet for at bruge tid på de "rigtige" øvelser som, squat, bænkpres, dødløft m.m.? Har jeg forstået jer rigtigt?

Jeg startede i et træningscenter for ca. 2 uger siden, og jeg træner sammen med en der har trænet i ca. 2½ år, så man kan godt sige at jeg har en god instruktør.

Jeg synes bare nogle gange vi laver for mange øvelser med en masse "moderne" maskiner.

lige et eksempel

for et par dage siden trænede vi bryst og triceps. det foregik således:

bænkpres

skrå bænkpres

dips (som jeg ikke kunne tage en skid af, fordi mine arme blev smadret efter en god omgang bænkpres)

derefter gik vi over til "kabeltårnet" for at køre nogle flyers(tror jeg nok de hedder). Efter det stillede vi bænken i skrå, fo derefter at køre det igen.

Da vi var færdige med det, kørte vi mindst 5 forskellige triceps øvelser. En masse mærkelige øvelser, som jeg synes var lidt for mange.

Alle øvelserne blev kørt med tre sæt.

kan det virkelig passe at man skal i gennem så mange forskellige øvelser for at træne triceps??? Jeg kan ikke engang huske dem alle sammen!

kan man ikke bare nøjse med kun at bruge halvt så mange øvelser, og så bare køre dem lidt hårdere?

Skulle det ikke give større styrke og større muskler, istedet for alt det udholdenhedstræning vi kørte??

Kan i ikke give nogle gode råd, til hvilke øvelser man skal køre, for at det virkelig "giver" noget? Jeg synes der er for mange isolationsøvelser og for mange af de samme øvelser?

Hvad siger eksperterne (jer)?

Jeg træner med det mål for øje, at få en flot markeret krop, som kan tåle at blive vist frem, og så træner jeg også for at blive "stærk". Stærk på den måde, at hvis nogen man kender skal have flyttet noget tungt, så ved de hvem de skal ringe efter!. og stærk på den måde, at hvis folk vi slås eller tumle lidt rundt for sjov, så er jeg den sidste person de ønsker at gøre det med! Folk må gerne tænke "respekt"!

For jer lyder det jo nok meget latterligt, men det er det jeg godt kunne tænke mig! :smile2:

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med nogle gode råd!

Link to comment
Share on other sites

Det er efter min mening helt klart et eksempel på et program hvor halvdelen er spild af tid. Det bliver sikkert svært for dig at påpege det for din træningsmakker, da folk har den opfattelse at det de laver er det mest rigtige. Specielt også når man tænker på at han er mere erfaren end dig. Bryst kunne sagtens trænes effektivt, med så lidt træning som det her:

Bænkpres  5 sæt x 5 reps

Incline bænkpres m. håndvægte  3 sæt x 8-10 reps

Triceps er en lille og simpel muskel at træne. Den har stort set kun 2 funktioner. Ekstension i albueleddet, og det lange hoved bidrager til ekstension i skulderleddet (som ved f.eks pullovers). Man kunne sagtens træne triceps effektivt ved:

Dips  3 sæt x 6-8 reps

Pushdowns  2 sæt x 8-10 reps

Man kunne faktisk nøjes med dips, da den træner triceps musklen forholdsvist komplet.

Ligegyldig om ens træningsmål er muskelmasse eller styrke, eller en hård markeret krop, så er maskiner, kabler og andet sjovt generelt spild af tid. Man bør bruge hovedparten af ens tid på grundlæggende vægtstangsøvelser, suppleret med håndvægtsøvelser.

Koncentrere man sig om at blive stærkere i disse øvelser, så kan man næsten ikke gøre andet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for hjælpen Thomas!

Det var netop sådan et program jeg havde håbet på at køre! Et program uden alle de der gejlede øvelser, som går ud på nøjagtigt det samme!

Så er man også fri for at stå ude i centeret i mindst 2 timer hver gang.

Hvis du har tid, så ville jeg blive meget glad, hvis du også kunne komme med et program magen til, det skal bare henvende sig til Biceps-ryg og ben-skulder

Er det noget som du måske vil give dit bud på?

Med hensyn til de Incline bænkpres m. håndvægte  du nævner, kan det ikke i stedet gøres med en stang???

Link to comment
Share on other sites

Well min personlige træningsfilosofi er:

Isolationsøvelser er spild af tid...

Rent faktisk greb jeg mig selv i at smågrine diskret lidt over folk her forleden da jeg kørte dødløft, samtidig med at der stod 6-8 andre guttere i lokalet med små ben, og kørte 5-10 sæt af div. biceps/triceps øvelser... Frygtelig arrogant af mig, men jeg kunne ikke lade være! :)

Nu har jeg efterhånden trænet udelukkende med basisøvelser i snart en måned...og well, selvom det er ret kort tid, føler jeg ikke at biceps/triceps på nogen måde bliver mindre eller svagere, tværtimod...

Link to comment
Share on other sites

De herrer..

Nielsens problemstilling (og den der bliver nævnt af Xax) er desværre alt for udbredt.

Som Thomas siger, så er det pisse svært at overbevise nogen om, at halvdelen af deres aktivitet er spild af tid... sjovt nok.

XAX har ret, det er enormt sjovt, når man kører dødløft (mine sjukker og jeg er de eneste der kører den i centeret), og resten af centeret står og kører en lille latterlig triceps øvelse i kabeltrækket... Det er humor :tongue2:

Link to comment
Share on other sites

Hej Nielsen,

Du skal huske at der er mange måder at sætte sit program sammen på, med hensyn til intensitet, volumen, frekvens, sæt/rep kombinationer osv. Det er noget der kræver at du eksperimenterer lidt. Jeg kan ikke svare dig på hvilke sæt/reps kombinationer som virker for dig, og jeg kan heller ikke svare dig på hvad den optimale træningsfrekvens er for lige netop dig. Jeg kan dog godt give dig en ide om hvordan øvelsesvalget kunne se ud, hvis man vil alt spildet til livs ;)

Ben:

Squat  5 sæt x 5 reps

Front squat  3 sæt x 6-8 reps  

Stiff legged dødløft el. Rumænsk dødløft  3 sæt x 6-8 reps

Ryg:

Dødløft  5 sæt x 5 reps

Bent over barbell rows  3 sæt x 6-8 reps

Pulldowns el. chinups  3 sæt x 8-10 reps

Skulder:

Military presses el. Dumbell presses  3 sæt x 6-8 reps

(plus lidt laterals for det mediale hoved, lidt for det bageste hoved og lidt rotatormanchet arbejde. Alt sammen for at balancere den store mængde stress det frontale hoved får ved presseøvelser).

Biceps:

Barbell el. Dumbell curls  3 sæt x 6-8 reps

I det store hele, så vil flere øvelser end ovennævnte være spild af tid. Brug hellere din tid på at øge styrken i de store øvelser jeg har nævnt. Der er ingen grund til at spilde flere timer i centret på ligegyldige kabeløvelser. Der er heller ikke nogen grund til at spilde tid på at lave 3-4 øvelser for små muskler som biceps og triceps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Mange tak for det meget fine program! Det vil jeg starte på hurtigst muligt. Så får vi se se om det er noget for mig.

Men jeg har lige et par spørgsmål til dit anbefalede program.

Hvad er:

Military presses?

Bent over barbell rows?

Dumbell presses?

Jeg kan ikke finde dem i øvelsesbiblioteket her på siden?

Med hensyn til squat, kan det så ikke lade sig gøre, at lave dem i 45 grader maskinen i stedet?

Jeg tror ikke jeg kan balancere rundt med så mange kg endnu!

Og det der dødløft, er det ikke riemlig svært for en nybegyner? Er der ikke en anden øvelse, som dækker ca. det samme, men som er noget lettere at udføre mht. teknik?

Og så lige et sidste spørgsmål: Hvis man nu ligger og kører lidt bænkpres, hvad skal man så gøre, hvis man lige har presset den op sidste gang, og man trækker den ned til brystet igen? skal man bare holde et kort øjebliks hvil, inden man sætter stangen op i stativet igen? Jeg tænker her på hvis man træner alene.

Link to comment
Share on other sites

Her et par links til de øvelser du ikke kunne finde:

Bent over barbell rows:

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGe...entOverRow.html

Military presses:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Deltoi...itaryPress.html

Dumbell presses el. dumbell shoulder presses:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Deltoi...ulderPress.html

Med hensyn til squat, så kan den sagtens erstattes af benpres, men de 2 øvelser står ikke til sammenligning. I længden vil du få meget mere ud af squat. Hvis du vælger at kører squat, så få en god instruktion i hvordan man gør. Og hvis det i starten indebærer at du kun kører med stangen indtil du får lært øvelsen, så er det også OK. Der kommer hurtigt nogen kilo på stangen, og så vil du mærke at styrken stiger i alle de store muskelgrupper. Check eventuelt det her link for at se squat udført:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadri...BFullSquat.html

Hvad angår dødløft, så er der ikke rigtig nogen effektiv erstatning for den. Det er klart at det samme gælder her. Man løfter ikke tunge vægte før formen er på plads. Det er dog ikke særlig svært at lære korrekt form, hvis man har en som kan vise dig det.

Det sidste spørgsmål er jeg ikke helt klar over hvad du spørger om. Kan du ikke prøve at omformulere det, så skal jeg prøve at svare.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hejsa....

Jeg tillader mig lige at svare på nogle af spørgsmålene, selvom det var Thomas du ville spørge..

Du kan se animerede billeder af de øvelser du spurgte efter på: Mht'>http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Mht

. squat og dødløft. Hvis det er muligt, så få fat i en kompetent instruktør, som kan vise dig disse øvelser.

Du kan bare starte med vægtstangen kun... I starten handler det mest om at få teknikken på plads, så fokusér på korrekt teknik fremfor hurtig at sætte mange kg på. Rent faktisk er det overraskende let at holde balancen når man squatter, så det skal du ikke være bange for...

Håber det hjalp lidt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share