Spørgsmål dødløft


Michael Sorensen
 Share

Recommended Posts

Nu vil jeg, som nok den eneste i mit lille træningscenter, begynde med Guds gave til vægtløftningsfolket, nemlig dødløft.

Når man ser øvelsen beskrevet, ser det jo enkelt nok ud. Men så står man der pludselig selv med

(vægt)stangen i hænderne.

Mine spørgsmål:

1. Skal vægten ned og hvile på gulvet inden hver gentagelse?

2. kører man vægten i samme hastighed som ved alle andre øvelser?

Jeg er en smule lang i det, og jeg føler at mine knæ er lidt i vejen når vægten passerer dem. Jeg regner dog med at dette går over efter lidt tilvænning.

Og nej, jeg gider ikke spørge en instruktør. Jeg har aldrig set dem anbefale dødløft, hvilket vel i sig selv vidner om mangelfuld viden...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer selvfølgelig an på hvad man bruger dødløft til. Hvis man er styrkeløfter, så er det almen praksis at man pauser vægten på gulvet mellem hver rep. Dette medvirker at man udvikler bedre startstyrke og eksplosivitet i bunden af løftet. I styrkeløft startes løftet fra død på gulvet (heraf navnet går jeg ud fra), og det er derfor vigtigt at man har god styrke i starten af løftet. Det får man ikke hvis man kører uden pause. Desuden så er det for mange problematisk at kører uden pause, da der opstår 2 problemer. Enten så kører de langt nok ned, men har det med at ramme med den ene side før den anden. Man kan godt forestille hvad effekt det har på hvirvelsøjlen at blive kastet fra side til side efter hvilken bunke skiver som rammer først. Anden mulighed er at folk stopper 10 cm fra gulvet, hvilket gør løftet til et partial løft, og ikke et full range løft. Dødløft kan sagtens køres uden pause, men jeg synes fordelene ved at kører med pause er bedst.

Hvad angår udførselshastigheden, så kommer det igen an på hvad man bruger dødløft til. For en styrkeløfter er eksplosiv udførsel vital. Hvis man bruger den som muskelopbygger, så behøver man ikke fokusere på eksplosion. Jeg vil dog mene at en hvis form for kraftfuld udførsel er nødvendig. Hvis man kører dødløft korrekt, nemlig ved at starte med stangen død på gulvet, og ikke ved at tage den ud fra et stativ, så er det vitalt at man trækker hårdt og kraftfuldt på stangen, for at få den fra gulvet. Dødløft skal ikke være et superslow løft, det skal være jævnt og kraftfuldt som minimum. Det er ihvertilfælde sådan at jeg ser det ;)

Du kan finde masser af videoklip rundt omkring på netter, hvor du kan se korrekt udførsel Michael, hvis du stadigvæk er i tvivl om hvordan den skal udføres. Se blandt andet det her klip:

http://www.bootydown.com/freaks/images/[email protected]

Thomas

Link to comment
Share on other sites

1. Enkelt løft, også som motionist og specielt som begynder. Langt bedre mulighed for at fokusere på perfekt form end touch n go reps.

2. Når du kommer op i vægt er det sgu stangen og ikke dig der bestemmer tempoet.

Det er farligt at efterligne formen fra et rekordløft som motionist. Tænk på at løfteren bare skal gennemføre koste hvad det koste vil. Det skal du ikke.

Fx synes jeg at Brad Gillingham strækker benene for tidligt i forhold til ryggen. Det er garanteret den måde han får det bedste output på, men derfor er det ikke sikkert at det er sundt at efterligne.

Et andet ex. er PL squats. De udføres med et stort element af good mornings. Det er ikke noget jeg vil anbefale os fitness amøber. Vi bør holde os til varianten med lodret krop og lavere output. (Som også må siges at sparke røv).

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu Gillinghams dødløft forsøg er temmelig clean formmæsigt. Jeg synes ikke hans ben strækker for tidligt ud. Jeg anser ikke dødløft som "en squat med stangen i hænderne". Det er klart at det er benene som skal indlede med det første drive, men ryggen tager meget mere af byrden end den gør i squat.

Men jeg giver dog ret i at en styrkeløftssquat ikke nødvendigvis er den bedste for motionister og bodybuildere. Her må OL squats og front squats være at foretrække. Ikke at man ikke vil få noget ud af at køre styrkeløftssquat, men de biomekaniske fordele som gør at man kan løfte mere i en styrkeløftssquat, er ret ligegyldige for en motionist, som vil bruge squat til at træne ben.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share