livet er fedt


Hippo
 Share

Recommended Posts

TV2 har "skabt" de mennesker vi følger, har de ikke et ansvar for at hjælpe dem, når de ikke står foran et kamera?

'Pyt

TV2's eneste interesse er at skabe seertal.

Dit spørgsmål kan vi komme i kassen "etik & moral" - desværre ikke et begreb der i medieverdenen vejer alt for tungt - det gør begrebet "underholding" derimod.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er en af de nemmeste sætninger at kaste ud i luften. De er bare interesseret i at skabe seertal. ja de er interresseret i at skabe seere, men journalisten der står bag programmet har da iallerhøjeste grad en interesse i at belyse den verden og de problemer som HAN ser. Det samme er ham der har lavet dokumentaren på DR1 om de unge på institutinen. Der er ikke sort og hvid i den sag.

Link to comment
Share on other sites

D> mit indlæg var en angreb på den overordnede misforståelse, at svær fedme ikke er et symptom på en dysfunktionalitet. At budskabet blev simplificeret lidt rigeligt undervejs var udelukkende af pædagogiske årsager. Kald det blot banal, men så har du i det mindste forstået det.

Link to comment
Share on other sites

Hey Basket, jeg forstod dit budskab 100%, og det var RENT tilfældigt at jeg brugte det eksempel, ikke rettet mod dit indlæg - overhovedet.

Jeg kunne såmænd ligeså godt ha brugt eksemplet med drengen der altid bliver valgt sidst til sport i skolen, og udvikler ubevidst en "forklaring på det" elerl han kunne gå til fodbold og være bange for bolden og udvikle et ubevidst forsvar mod fodbold med fedme etc etc etc...

Link to comment
Share on other sites

--->Basket

mit indlæg var en angreb på den overordnede misforståelse, at svær fedme ikke er et symptom på en dysfunktionalitet
Hvem har påstået, at ikke kan være det ?
At budskabet blev simplificeret lidt rigeligt undervejs var udelukkende af pædagogiske årsager. Kald det blot banal, men så har du i det mindste forstået det.

Jamen det er da fint at du kan simplificere dine budskaber i en sådan grad at selv Diddley kan forstå det :retard:

Bryder mig generelt ikke om at blive talt ned til <_<

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kigger på min omgangskreds, er der en del personer som er overvægtige. Langt de fleste er i velfungerende familier, sidder i sikre jobs, er ellers sunde og raske, mao. er der absolut intet der tyder på psykologiske problemer.

Det har du så absolut INTET belæg for at bedømme.

Jeg tror meget på, at vi alle har "et eller andet" kors, som vi må bære rundt på. Men hvorledes det udmønter sig hos den enkelte, er vidt forskelligt. Man kunne fx stille sig selv spørsmålet, hvorfor der er en flok mennesker, for hvem det er så vigtigt at have en perfekt krop, at de bruger mange timer hver dag i et debatforum på nettet, træner mange timer i et vægtcenter, spiser efter et klokkeslet og tæller deres kcal, går i solarie osv hvad er det for en form for narcissisme, der bliver dyrket her, og hvad er det et udslag for. Forskellen er bare, at den form for monomanisme ikke umiddelbart er så selvskadende som overvægt og så har samfundet vedtaget, at det ikke er så slemt at være kropsfeticist, som det er at være overvægtig - uanset om man er enig eller ej.

Voldsom fedme er et symptom på en lidelse ikke en lidelse i sig selv.

basket> den diskussion har vi haft før....

tillod mig engang at postulere at en enkelt bekendt eller to var fede, ik pga psykiske problemer, men simpelthen fordi de er dovne...

og strax blev man tilsvinet af folk som mente at kende mine venner bedre end mig,

for selvfølgelig kunne deres overvægt KUN skyldes psykiske problemer....

synes nu nok jeg er istand til at bedømme folk jeg har kendt i 16 år....

og hva angår de "kors" folk på MOl bærer rundt på, vil jeg for diskussionens skyld godt påstå at der er en del herinde som - bevidst eller ej - har en eller anden form for spiseforstyrrelse

der gør at de træner og tæller kalorier og i den grad forsøger at kontrollere deres krop...

så blev der åbnet for den debat....

Link to comment
Share on other sites

ALTID 

QUOTE (Litopsi @ 18. Sep 2003 @  11:27)

)

red: stort set ALTID

jeg har ikke brug for at blive redigeret tak.

og hva angår de "kors" folk på MOl bærer rundt på, vil jeg for diskussionens skyld godt påstå at der er en del herinde som - bevidst eller ej - har en eller anden form for spiseforstyrrelse

der gør at de træner og tæller kalorier og i den grad forsøger at kontrollere deres krop...

enig

Men, jeg tror man skal være forsigtig med at inddrage vores tendens til at invalidere os selv i debatten. Set i lyset af hvor udbredt eks. rygning er i DK, så har jeg ikke den store tiltro til at vi er voldsomt gode til at inddrage det i vores overvejelser.

i det omfang den lungekræftramte bruger ½ time på at stable alskens maskiner på benene for at okse sig vej ned i rygerrummet på afdelingen mener jeg at det er udtryk for nogenlunde det samme som invaliderende overvægt. De mennesker findes også, men de har helt klart også andre problemer end deres rygning. Alle almindelige rygere er (i denne sammenhæng) at sammenligne med "almindeligt" overvægtige.

Edited by Litopsi
Link to comment
Share on other sites

men journalisten der står bag programmet har da iallerhøjeste grad en interesse i at belyse den verden og de problemer som HAN ser.

Det må være en kæmpe fordel at vide hvad andre folk tænker og dermed kende deres motiver. :blink:

Er du med i klarsyn? ;)

'Pyt

- Jeg vil gerne skildre de medvirkende som hele personer, og ikke kun som nogle mennesker i en stor krop. Jeg er faktisk ikke særlig interesseret i deres vægt, men jeg er meget optaget af at undersøge årsagerne til deres overvægt

- Ole Kolster - (journalisten bag "Livet er fedt")

Så jaaaa jeg ved i hvert fald hvad han SIGER at han tænker :lol:

Link to comment
Share on other sites

- Jeg vil gerne skildre de medvirkende som hele personer, og ikke kun som nogle mennesker i en stor krop. Jeg er faktisk ikke særlig interesseret i deres vægt, men jeg er meget optaget af at undersøge årsagerne til deres overvægt

- Ole Kolster - (journalisten bag "Livet er fedt")

Så jaaaa jeg ved i hvert fald hvad han SIGER at han tænker :lol:

Hvorfor så fokusere så meget på deres vægt og om de har taget på eller tabt sig, hvis han ikke er interesseret i det? ;)

Jeg ville være overrasket hvis "produceren" havde udtalt "Jeg laver tv om fede mennesker, fordi der er seertal i det". :blink:

Er det korrekt forstået, at du ikke mener, at TV2 har udnyttet de omtalte mennesker i programmet, og at de ikke har en form ansvar for at prøve at hjælpe dem?

og så til problemer massive i en grad at der skal en psykopater til at grave dem frem

Når du skriver "grave frem", mener du det så bogstaveligt? ;)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

D&D ->

og så til problemer massive i en grad at der skal en psykopater til at grave dem frem
Håber det psykriatere der skal finde dem frem - og ikke psykopater. Det sidste er faktisk en skræmmende tanke. :lol:

Litopsi ->

ALTID

red: stort set ALTID

jeg har ikke brug for at blive redigeret tak.

Nej - sikkert ikke. :)

Men det syntes jeg var passende. :D

Link to comment
Share on other sites

Er det korrekt forstået, at du ikke mener, at TV2 har udnyttet de omtalte mennesker i programmet, og at de ikke har en form ansvar for at prøve at hjælpe dem?
Det er korrekt fortået at jeg ikke mener de er udnyttet. Det er dog ikke korrekt forstået at jeg ikke mener de har et ansvar. Og det har jeg jo ikke udtalt på noget tidspunkt.

Hvad jeg derimod synes er at det er letkøbt og ikke særlig indsigtsfuldt i mediernes virkemåde at komme kommentarer om KUN Seertal. Der er rent faktisk journalisme bag, og det er faktisk de færreste journalister der er til salg for ussel mommon og seertal. Dermed ikke sagt at tv2 ikke investererr i projektet fordi det er en god historie med mange seere.

Når du skriver "grave frem", mener du det så bogstaveligt?

Nej ikke bogstaveligt ;)

Link to comment
Share on other sites

>Dumb&Dumber

Hvad jeg derimod synes er at det er letkøbt og ikke særlig indsigtsfuldt i mediernes virkemåde at komme kommentarer om KUN Seertal.
Så er det jo dejligt at have dig med i tråden, så du kan berige os med din indsigt i emnet. :)
Dermed ikke sagt at tv2 ikke investererr i projektet fordi det er en god historie med mange seere.

Ehhh - nu er jeg forvirret ?! Den må der vist redegøres for ... ;)

Kim S

Link to comment
Share on other sites

og hva angår de "kors" folk på MOl bærer rundt på, vil jeg for diskussionens skyld godt påstå at der er en del herinde som - bevidst eller ej - har en eller anden form for spiseforstyrrelse

der gør at de træner og tæller kalorier og i den grad forsøger at kontrollere deres krop...

enig

tak....

synes det ville være passende med nogle kommentarer fra de folk der ellers er hurtige nok

til at demonstrere en ret udviklet sans for politisk korrekthed når det drejer sig om overvægtige....

men det er måske kun overvægtige I vil diskutere eller hva....

Link to comment
Share on other sites

Til de folk der mener at overvægt for det meste er p.g.a. psykiske problemer:

Måske har de i USA en anden definition på psykiske problemer, og de derfor tillade sig at spise på baggrund af den mindste psykiske ujævnhed, eller måske er næsten alle amerikanere dovne.

Nu er der nok nogle der bliver sure men jeg vil mene at vi alle har et eller andet psykisk problem på en eller anden måde, vi har i hvert et fald allesammen et godt motiv for at blive fede.

HVor jeg vil hen er at fede mennesker altid har en undskyldning for det, for man kan jo ikke bedømme hvornår andre har psykiske problemer.

Link to comment
Share on other sites

Til de folk der mener at overvægt for det meste er p.g.a. psykiske problemer:

Måske har de i USA en anden definition på psykiske problemer, og de derfor tillade sig at spise på baggrund af den mindste psykiske ujævnhed, eller måske er næsten alle amerikanere dovne.

Nu er der nok nogle der bliver sure men jeg vil mene at vi alle har et eller andet psykisk problem på en eller anden måde, vi har i hvert et fald allesammen et godt motiv for at blive fede.

HVor jeg vil hen er at fede mennesker altid har en undskyldning for det, for man kan jo ikke bedømme hvornår andre har psykiske problemer.

Lige hvad jeg mener!

Link to comment
Share on other sites

Det er svært fede invaliderede normbrydende mennesker i den vestlige verden, vi snakker om og ikke en gennemsnitlig halvfed amerikaner. Det er de mennesker, vi snakker om, der er bundulykkelige over deres krop, situation og for dem håbløse liv. Det er de mennesker, der på trods af talrige slankekure og adskillige gode hensigter igen og igen falder tilbage i det gamle forudsigelige adfærdsmønster - overeating. Det er dem, som har problemer, der strækker sig langt ud over energirigt mad, ingen motion og alt for meget fedt på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Til de folk der mener at overvægt for det meste er p.g.a. psykiske problemer:

Måske har de i USA en anden definition på psykiske problemer, og de derfor tillade sig at spise på baggrund af den mindste psykiske ujævnhed, eller måske er næsten alle amerikanere dovne.

Nu er der nok nogle der bliver sure men jeg vil mene at vi alle har et eller andet psykisk problem på en eller anden måde, vi har i hvert et fald allesammen et godt motiv for at blive fede.

HVor jeg vil hen er at fede mennesker altid har en undskyldning for det, for man kan jo ikke bedømme hvornår andre har psykiske problemer.

Hvis man lider under sin overvægt, og gerne vil tabe sig, men ikke gør det; hvis man får at vide, at man ikke kan overleve med vægten, men ikke taber sig, så ER DER SGU noget, der er galt psykisk!

Og ja, vi har alle vores problemer, og dermed burde folk også udvise empati istedet for foragt.

Link to comment
Share on other sites

Og ja, vi har alle vores problemer, og dermed burde folk også udvise empati istedet for foragt.

Meget enig i dette synspunkt.

Folk der i den grad bærer rundt på sådanne problemer og udviser mod til at prøve at gøre noget ved det har min fulde respekt !

Det er er sikkert at det lykkes, men man kan ikke tage fra dem at de har prøvet !

Det må da være uendeligt meget sværere end at bænkpresse 150 kg !

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Okay nu går det HELT galt i "Livet er fedt"

Nu skal vi sq ha pseudo-videnskabelige behandlinger i den bedste sendetid. Healing gud fri mig vel. :retard: Og det til behandling af fuldkommen fysisk og fuldt vidensabeligt beskrevet problem, overvægt. De er syge i roen at vise alternative behandlinger der er totalt virkningsløse, til løsning af dette problem. :devil:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Okay, nu brækker jeg mig. :puke2: :puke2: :puke2: :puke2:

Det der HealingsLORT, hvor en totalt uvidende og uuddannet åndsamøbe prøver at lege psykolog det kan sq bringe mit pis i kog. :devil::devil::devil::devil::devil::devil:

Der burde være kæmpe bøder til den slags mennesker, der uden indsigt manipulerer med andre folks problemer. :devil:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share