80% af 1RM


Henrik C
 Share

Recommended Posts

Uden at gå ind i de forskellige formler for tommelfinger-regler om den slags, så synes jeg egentlig bare du skal prøve. Måske er 80% af 1RM for dig lig 5RM eller 15RM - det kommer meget an på, hvordan du har trænet og hvilken type muskelfibre du har flest af.

Ok, men jeg ville helst undgå at teste min 1RM...

Link to comment
Share on other sites

MortenBR>> Langsomme muskelfibre er mere udholdende og omvendt er hurtige muskelfibre mindre udholdende.

Ud af det konkluderer jeg så, at det alt andet lige må betyde, at folk med overvejende hurtige muskelfibre, må have et større spring mellem 1RM og 5RM end en med overvejende langsomme muskelfibre.

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det. Måske nogen med mere indsigt kan bekræfte eller afkræfte? :)

Link to comment
Share on other sites

Der findes en artikel på Dr. Squats hjemmeside hvor man netop kan bestemme om man er fast gainer (dvs. en som skal træne ofte for at få muskelvækst) eller det modsatte (kan ikke huske hvad det hedder).

Her er tommelfingerreglen (eller testen om du vil) at du finder din 1 RM. Herefter tager du 80% af 1 RM (Jeg er ikke 100% sikker på om det lige var 80%!) og pumper løs.

  • Hvis du kun kan tage 5 reps, så vil du have nemt ved at øge muskelmasse og/eller styrke (kan faktisk heller ikke huske dét).
  • Hvis du kantage 5-8 reps, så er du normal (Whatever that is :) )
  • Hvis du kan tage over 8 reps, så er du hardgainer, og skal/kan træne oftere end normalt for at øge muskelmasse/styrke.

Talene er klart nok ikke eksakte, og den vigtigste pointe er derfor at det er meget individuelt hvordan sammenhængen er mellem f.eks. 1 RM og 8 RM.

Håber det hjalp lidt...

Her er artiklen - mine tal er ikke korrekte :4oops: (orker ikke at rette), men pointen er god nok (tror jeg :) )

Dr. Squat artiklen

Link to comment
Share on other sites

KlausJensen-> Det giver ihvertfald god mening at det forholder sig sådan :)

Men efter at have læste artiklen af Hatfield på Dr.Squat, kan man se at den drager den konklusion at man kan træne efter fibertype? :blink: altså 15-20 for hardgainere og 4-8 fastgainers

Edited by mortenbr
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke rigtig på dr. squat artiklen.

Ifølge den skulle jeg være fastgainer, og det har aldrig været min opfattelse af mig selv.

Omkring 5 reps for 80 %, det lyder rigtigt for mig, men jeg kan da forsøge at køre 10X80 % næste gang og se, om det lader sig gøre.

Hvis der er nogen, som kan bekræfte dr. squat artiklen, så må jeg til at æde noget mere protein, for så må det vel være det, der mangler.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har forstået det, handler antal reps på 80% intensitet om, hvor veltrænet man er. Jo mere veltrænet man er, jo færre reps kan man lave på en given intensitet.

En begynder kan lave en frygtelig masse reps på 80% af sit 1RM, men det skyldes, at hans 1RM kun udgør en forholdsvis lille del af, hvad hans fysik giver ham mulighed for at udvikle. Det understreges også af, at begyndere nemt hæver deres 1RM med nogle meget høje procenter i starten af deres løfterkarriere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share