Lænden er brændt af :(


Krea
 Share

Recommended Posts

Jeg har døjet med en lændeskade et stykke tid nu, som kommer og går. Der kan gå uger uden jeg mærker noget til den, men så pludselig dukker smerten op et par dage hvorefter den så gradvist fotager sig igen. Da jeg squattede i tirsdags gav en et lille knæk da jeg var i bundpositionen, og gjorde meget ondt i en 5 minutters tid og her 4 dage efter mærker jeg næsten ingenting til den. Mit spørgsmål er nu: hvorfor sker det og hvad kan jeg gøre for at det ikke sker. Mit eget bud er at mine hasemuskler er for korte (strækker ikke ud) og det gør at jeg "ligger æg" når jeg squatter dvs. at lænden bøjer lidt indad når jeg kommer helt ned. Smerten sidder lige under halebenet og det gør ondt hvis jeg sidder oprejst på en stol og strækker benene (der er derfor jeg har mistænkt hasermusklerne for at have en del af skylden) og hvis jeg skal løfte en genstand der er langt væk fra kroppen (ikke længere væk end jeg kan nå den selvfølgelig :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Kreabassen > If its any consolation.... jeg brænde også lænden af i mandag ved 210 kg i dødløft

Det gjorde ikke ondt lige til at begynde med. Men efter et par timer kunne jeg hverken gå eller stå uden at det gjorde ondt... det var først sådan nogenlunde OK efter 2-3 dage.

Jeg har prøvet det før og det sidder ikke lige i korsryggen men lidt til højre.

Min plan er ikke at max'e mere og max at køre ned til 4 reps i store øvelser.

God bedring !!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke direkte haft smæld eller lign. i min lænd, men jeg er stoppet med dødløft pga. at jeg får ubehageligt ondt i lænden ved træning af dødløft (min mistanke er dårlig udførelse af øvelsen) Og jeg har ikke lyst til få er rygskade, for der er sku næsten ikke noget værre end sådan en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv bøvlet en del med lændesmerter og "lændehold" og det kan være temmelig ubehageligt.

For at forebygge det lidt plejer jeg at varme op med en masse hyperextensions + en masse hvor jeg ligger omvendt med benene ud over kanten og løfter dem op og ned. Specielt den sidste kan give lidt "pump" helt nede i lænden så man er bedre forberedt på de tunge øvelser.

Derefter står den på træk-benbøjninger eller "overhead-squat" som det hedder herinde.

Til sidst blir der strukket og bøjet lidt i de gamle led (haserne er vigtige) og så er man ved at være klar.

Vægten øges med måde gennem opvarmningssættene.

Når træningen er afsluttet er det en god ide lige at hænde lidt i en ribbe. Det er som om det kan løsne lidt op efter at rygsøjlen har været trykket sammen af de tunge øvelser.

Det er ubehageligt med lændesmerter at man ikke selv kan bedømme hvor alvorligt det egentlig er. Det kan jo både være muskler, diskos og nerver der driller.

Link to comment
Share on other sites

Angående haserne - Jørgen du skulle vel ikke kende til nogle gode udstrækningsøvelser hertil?

Jeg ville vælge siddende statisk udspænding (Hvis det er for korte haser der er problemet):

Sid på kanten af stolen, stræk det ene ben frem og bøj det andet. Læn dig med STRAKT ryg ud over det strakte ben.. :)

Bagoverbøjningerne som er beskrevet i linket, kan laves præventivt, for at minimere risikoen for discus problemer..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share