swiss ball


The Bear
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg for første gang prøvet at lave mavebøjnigner på en swiss ball, men jeg syntes det virkede ret akavet :( Min makker falt ligefrem ned fra den :thumb_down:

Så jeg tænkte på er der en bestemt teknik, laver man bare almindelige mavebøjninger på den eller hva ???

Håber der er nogle "swiss - eksperter" der kan hjælpe :)

Link to comment
Share on other sites

Øvelse gør mester :)

Pointen ved en swissball er netop, at man træner stabilitet og balance i stil med frivægtsøvelserne - og det kan være svært at holde balancen mens man arbejder i begyndelsen.

Men hvis du fx laver crunches på den, så kan du variere sværhedsgraden mht balancen ved at samle/sprede fødderne, eller sætte fødderne i gulvet tæt på eller langt fra.

Link to comment
Share on other sites

Kræver lidt tilvænning at finde balancepunktet. Giv det en chance et par gange. Det er nemmest at holde balancen når benene spredes en del ala et styrkeløfter squat. Det kan også have noget at gøre med at f.eks bolden er for stor. Brug noget tid på at ligge på bolden og rul gradvist en anelse tilbage, det er myggeknepperi der afgør om øvelsen bliver god, altså om man kan holde balancen og om at man kommer langt nok tilbage til at gøre øvelsen tilpas svær.

Den øvelse kan give mig rigtigt ondt i maven - på den goe måde :lol:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Når man giver sig til at træne på en swiss-ball, er det vigtigt at man kan aktivere sin "Core". Der findes nogle forskellige metoder: Test 1 - Diaphragmisk(en stor flad muskel i mellemgulvet) vejrtrækning - at trække vejret gennem maven UDEN brystkassen bevæger sig.

Test 2 - Træk maven ind mod rygsøjlen mens man ligger på ryggen. At man trækker maven ned mod rygsøjlen uden at bruge andre muskler.

Hvis det er muligt er det bare at komme op på bolden og komme i gang. Det gælder hele tiden om at man har sine mavemuskler spændte.

Når man først begynder at finde ud af det, så går der ikke længe før man kan stå på bolden. :bigsmile:

Et par øvelser er at man lægger sig med skulderbladene på bolden, spredte ben, hænder udstrakte og samlet forrest på kroppen. Så kører man ellers fra side til side. Ellers er der hvor du har fødderne på hver side af bolden for at holde balancen og armene som ved en armbøjning. Her skal du så tviste dine ben fra side til side. (Rotere hoften)

Der er en bunke af øvelser. Fantasien sætter grænser. Men der er et link til at vise nogle flere øvelser.

Ellers søg under "Core training"

http://www.ast-ss.dk/Artikler/artikel002.html

Link to comment
Share on other sites

Burde træning med swiss ball ikke ligge under "Funktionel styrke"? ;)

For funktionaliteten er jo netop essensen ved træning med swiss ball.

Jeg kan ikke få linket i ovenstående til at virke???

Som CaliforniaP skriver er det nærmest kun fantasien som sætter grænser for hvordan i kan bruge boldene i jeres træning. I mange øvelser kan man med fordel skifte den normale bænk ud med en swiss ball og derved øge balenceelementet i øvelserne.

En medecinbold eller to giver også ekstra muligheder. (har en svømmer som i øjeblikket arbejder på at kunne lave pushups med fusserne på en swissball og en medecinbold under hver hånd... :bigsmile: )

Får et videobånd lavet af en wide reciver fra NFL (en eller anden hvid gut som skulle kunne løbe MEGET stærkt) imorgen.

Alt hans træning skulle være bygget op omkring swiss ball. Vender tilbage med input derfra...

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

MadsSVØM --> Hvordan har du fået fat i den video?

Får den imorgen (hvis han husker den...) af en amerikansk svømmer på mit hold, som har den med hjemmefra (I HVS-format)

Skulle lige prøve at stå på bolden... :unsure: Varer lidt før jeg kommer til at lave noget som helst der kan kaldes squat på bold... B)

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share