Vægttab på mere end de 0,5-1,0 kg om ugen...


MadsSWIM
 Share

Recommended Posts

Lige en tråd mere om de gyldne 0,5-1,0 kg om ugen...

Ved godt at "det er bedst ikke at smide for meget vægt pr uge, da man derved risikerer at en del af vægttabet er muskelmasse"

Det jeg så sidder og tænker over er: Hvis man nu som mig egentlig ikke har vildt meget muskelmasse, men tilgengæld forholdsvis hurtigt opbygger masse. Kan man så ikke træne i håb om at vedligeholde lidt masse og så forøvrigt være ligeglad med om der skulle ryge lidt masse med i købet?

Og indstille sig på at bygge mere op når man har tabt hvad man vil.

Er der risiko for at kroppen sætter forbrændingen ned ved for stort underskud?

Og kan dette ændres ved refeed dage?

Vil vægtabet på et tidspunkt gå i stå hvis man ikke kan vedligeholde masse?

Er der nogle langtidseffekter jeg ikke har tænkt over?

Ville en pulverkur med meget lavt energi (f.eks Nupo) have nogen positiv effekt?

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man nu som mig egentlig ikke har vildt meget muskelmasse, men tilgengæld forholdsvis hurtigt opbygger masse. Kan man så ikke træne i håb om at vedligeholde lidt masse og så forøvrigt være ligeglad med om der skulle ryge lidt masse med i købet?

Og indstille sig på at bygge mere op når man har tabt hvad man vil.

Set ud fra et muskelmassesynspunkt er denne hypotetiske situation en mulighed. Men det er ikke kun muskelmassemæssigt man skal se på det. Sundhedsmæssigt er det nemlig ikke så godt at ryger over 1 kgs vægttab om ugen. Det er fantastisk stressende for kroppen at være på hård diæt - der er jo underskud på kroppens vigtigste overlevelseskonto, energibalancen.

Jo hårdere diæten er, desto mere vil kroppen svarer igen med "at skrue ned" for sine aktiviteter. Ikke kun stofskiftet men også en masse andre ting vil blive sænket. Langt de fleste af disse ting er restitution/forbedringer af alle mulige systemer og subsystemer. Over en kortere tidsperiode er det ikke i sig selv katastrofalt - men over længere perioder kan det have voldsomme følger.

Ved "nær-faste-diæter" over længere sigt ses bla.:

- muselmassetab

- knogle svækkes (herunder marvens vigtige funktioner)

- Immumforsvar svækkes alvorligt

- Hormonbalance kommer i ubalance

- Ofte forøger pres på hjertet og blodomløbet

osv.

Jo mildere diæt desto mindre alvorlige er effeterne fra kroppen af.

Er der risiko for at kroppen sætter forbrændingen ned ved for stort underskud?

Ja, bestemt.

Det er supert vigtigt at indtage mange prots og komplekste kulhydrater (det er det altid - men specielt da under diæter). Disse holder fordøjelsen igang = tvinger kroppen til at holde fordøjelsen op .

Endvidere vil det absolut være en fordel at bevæge sig så ofte som overhovedet muligt. Fire gåture på ½ timer hver fordelt over dagen er så absolut at foretrække frem for en gåtur på 2 timer.

Men i "sultemode" går kroppen stort set altid, når vi kommer under henved 90 % af ligevægtsenergiindtaget. Og jo hårdere diæt desto voldsommere sultemode (alt andet lige)

Og kan dette ændres ved refeed dage?
Refeed dage er helt sikkert en mulighed, der holder stofskiftet lidt oppe. Vær dog opmærksom på, at en refeeddag ikke skal være fyldt med simple kulhydrater og fedt. Det der helt primært er bedst at sætte op for er indtaget af komplekse kulhydrater.
Vil vægtabet på et tidspunkt gå i stå hvis man ikke kan vedligeholde masse?

Jo mere muskelmasse der ryger desto mere vil dit hvilestofskifte falde (og også stofsiftet ved maksintensitet vil falde - men eftersom du er på diæt er dette sikkert ikke relevant)

Men det der bestemmer om du taber dig eller ej er alene din energibalance. Energiunderskud = vægttab

Er der nogle langtidseffekter jeg ikke har tænkt over?
Ubalence ved hormonstyringen, svækkelse af led, muskler og sener er bestemt ikke noget man skal spøge med.
Ville en pulverkur med meget lavt energi (f.eks Nupo) have nogen positiv effekt?

Nej.

Link to comment
Share on other sites

Nu er "ikke så meget" jo relativt...

Jeg er faktisk nået et punkt hvor jeg bestemt ikke er interesseret i mere muskelmasse før der er flået nogle kg fedt af. Jeg er ikke interesseret i at blive stor - hverken på grund af fedt eller store muskler...

Mads :swim:

P.S. det er faktisk gået op for mig hvor lidt jeg egentlig ved om emnet. Er vant til at rådgive folk som skal have smidt nok føde indenbords til at klare deres 18+ timers træning om ugen (i de flestes tilfælde samtidig med at de vokser)

Link to comment
Share on other sites

Men i "sultemode" går kroppen stort set altid, når vi kommer under henved 90 % af ligevægtsenergiindtaget.

Skal man virkelig ikke længere ned, før det sker? For mit eget vedkommende vil det så betyde, at det sker allerede ved et kcalunderskud på 230, når jeg ved at mit ligevægtsindtag er i omegnen af 2300 kcal?

/Des

Link to comment
Share on other sites

hmmmm, 80-90 % er sikkert mere rimeligt.

Huske dog på at sultemode ikke er "før fuld blus på stofsiftet og nu lige under denne energibalance er total nedskruning af stofsifte". Det er en glidende overgang.

Pointen var såmen bare at ved milde diæter (højst ½ kg om ugen), da vil kroppen ikke gå i panik. ;)

Link to comment
Share on other sites

hmmmm, 80-90 %  er sikkert mere rimeligt.

Huske dog på at sultemode ikke er "før fuld blus på stofsiftet og nu lige under denne energibalance er total nedskruning af stofsifte". Det er en glidende overgang.

Pointen var såmen bare at ved milde diæter (højst ½ kg om ugen), da vil kroppen ikke gå i panik. ;)

Ok, det lyder lidt mere fornuftigt, det andet lød ret voldsomt ;)

/Des

Link to comment
Share on other sites

Gad vide hvor det 0,5 kg om ugen er kommet fra... tror det er en hurtig tommelfingerregel JS i sin tid hev ud af ærmet.

Der er alt for mange faktorer som spiller ind, til at man kan sige maks 0,5 kg om ugen... men et vægttab der gør du ikke bliver svagere er et glimrende udgangspunkt - om det så er 0,5 eller 10 kg kan for så vidt være underordnet.

Link to comment
Share on other sites

Tror nu ikke helt det er noget JS bare lige gættede sig til...

Den diætist jeg havde til at hjælpe mig med kost til svømmerne styrede også de få som skulle tabe sig med omkring 0,5 kg pr uge. Blev det meget mere end det i en periode fik de besked på at spise mere.

Som alt andet ömkring kroppens virke må dette dog også være individuelt.

Der må da være forskel på en som jeg der er kraftigt overvægtig eller en som bare lige skal smide 3-5 kg.

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Lige nøjagtig - der er alt for mange faktorer som spiller ind til at 0,5 kg kan blive den endegyldige sandhed.

Flere tommelfingerregler:

Husker Lyle McDonald i et interview nævnte at et kcal underskud på omkring 20% ikke ville gå ud over muskelmassen. Ved et kcal forbrug på 3000 om dagen giver det et muligt underskud på 600 kcal... igen en tommelfinger regel... svarende til cirka ½ kg om ugen.

Er du en lille spirivip med et forbrug på 1700 kcal, så giver det kun 340 kcal om dagen... hvor 500 kcal svarer til næsten 30%...

Og hvad kan vi så lære af det... jo, tommelfingerregler er og bliver tommelfingerregler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share