Kreatin: virker det på dig ?


FittSmoker
 Share

Hvordan virker det på dig ?  

105 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

præstationsfremmende midler

Synes det er lidt dobbeltmoralsk hvis i spiser fisk og kød :) - spiser i heller ikke proteiner ? vitaminpiller etc. ?

Kun de okser jeg selv har nedlagt og fisk som er fanget ved egen hjælp :lol:

Kreatin er selvfølgelig naturligt tilstede i disse produkter - men det er jo for mit vedkommende også sagens kerne - nemlig i så stor udstrækning som det er muligt, at holde sig til alm. sund og fornuftig kost.

Proteinpulver som ikke indholder en lang liste af kemiske tilsætningsstoffer har jeg ikke noget problem med - det er for mig en uoverkommmelig opgave at spise hvad der svarer til 180g protein dagligt via kosten alene.

Effekten af proteinpulver er vel heller ikke direkte præstationsfremmende men nærmere har sit primære virke på den restituerende side.

Mht. til vitaminpillerne må jeg krybe til korset : Jeg er daglig pillemisbruger ;)

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Træning, protein, vitaminpiller, essentielle fedtsyrer osv er alle præstationsfremmende. Hvis man med sig selv ikke vil spise kreatin af den ene eller anden grund så fred være med det, men er principiel en beslutning, der ligger på linje med at fravælge protein. Har man gavn af kreatin, så snyder man kun sig selv ved at være bannerfører for en misforstået sag.

Link to comment
Share on other sites

Lad mig se om Jeg har fået rigtigt fat i det her.

Kim s. og Lucas har begge prøvet Kreatin, det har ikke virket og iøvrigt er de begge glade for det, fordi de er imod præstationsfremmende stoffer.

Hvor dobbeltmoralsk er man når man indtager et stof man samtidig tager afstand fra?

Hvad bliver det næste?

"Jeg syntes fandeme at AS er noget lort, det virker nemlig ikke på mig"

Link to comment
Share on other sites

Hvor dobbeltmoralsk er man når man indtager et stof man samtidig tager afstand fra?

Hvad bliver det næste?

Det er noget jeg tager afstand fra NU, det gjorde jeg ikke dengang for et par år siden i den korte periode jeg tog det fordi jeg ikke vidste noget om det! Jeg var bare, som mange andre, hoppet på den nyeste dille. Man har vel lov at ændre mening/har lov at lære!?

Der er så mange "jeg-er-bodybuilder-og-skal-tage-kreatin-for-at-blive-stor-typer" der færdes rundt i form og fitness, sats og hardwork og tror at hvis man tager kreatin er ens drømmekrop så godt som formet. Et par ugers træning så er den ged barberet! Jeg har oplevet flere 15 årige drenge komme hen og spørge hvornår de skal indtage deres nylig indkøbte kreatin og i hvor store mængder. Pointen er op til dig selv at finde. Jeg synes bare det er forkert. Lige så vel som jeg synes det er forkert at folk fylder sig med tonsvis af proteinpulver, men ellers lever af kebab og pizza.

Desuden er jeg naturligvis ikke modstander af det fordi det ikke virker, læs Kim S' indlæg igen og du får grunden. Så behøver jeg ikke skære det ud i pap!

Vi (jeg selv, og også Kim S går jeg ud fra) går ikke rundt og tager ting og sager vi er modstandere af!

Desuden synes jeg det er lige groft nok at sammenligne AS og Kreatin.

Du har din holdning, jeg har min. Fred med det!

Edited by Lucas
Link to comment
Share on other sites

Giver Lucas helt ret her; man kan sagtens ændre standpunkt omkring noget altså.

Og det er vel også som jeg læser det, mere en personlig holdning i har overfor jer selv, som jeg læser det ? vel ikke sådan at i tourer gaderne med store skilte der taler imod Kreatin og sådan.

Og siden det ikke har virket på jer, så er der jo heller ikke nogen grund til at være fortaler for produktet.

Men det jeg mente med dobbeltmoralsk var bare at mange prøver at sætte Kreatin i den tvivlsomme bås - som værende en mild form for AS - og det er jo helt ude i skoven.

Mener ikke der er principel forskel ved at indtage proteinpulver kontra ved at indtage kreatin, ligesåvel som man bruger pulver til at nå 180 gram pr dag (det er jo også præstationsfremmende) - så er kreatin detsamme, det er også umuligt at spise sig fyldt i almindelig kost.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Og det er vel også mere end personlig holdning i har overfor jer selv, som jeg læser det ? vel ikke sådan at i tourer gaderne med store skilte der taler imod Kreatin og sådan.
Nemlig, det er jo ikke fordi vi banlyser kreatin. Min træningspartner tager vist nok stadig kreatin og har åbentbart resultater herved. Det er jo ikke et mantra eller en allergi jeg har overfor kreatin, jeg vil bare ikke bruge det!
Men det jeg mente med dobbeltmoralsk var bare at mange prøver at sætte Kreatin i den tvivlsomme bås - som værende en mild form for AS - og det er jo helt ude i skoven.

Dette er den typiske "det er nok farligt" reaktion, kilder som ikke har sat sig bare en smule ind i tingene kommer med (praktiserende landsbylæger, forældre, folkeskolelærer, SF'ere og andre bedrevidende folkefærd :lol: )*

*Joke! Ikke på bekostning af nogles følelser og jeg har ikke noget imod SF.

Edited by Lucas
Link to comment
Share on other sites

Tja - hvad skal jeg sige - Lucas har på glimrende vis svaret på en måde jeg kan tilslutte mig.

Fitt>proteinpulver kontra kreatin : Ja, din pointe er god nok. Det afhænger af øjnene der ser - min grænse går ved proteinpulver som supplement til den alm. kost.

Nålen på vægten har passeret de 90 kg and is still climbing, hvilket for mig er et tilfredsstillende resultat.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen grund til IKKE at tage kreatin. Det giver en masse fordele udover væskeansamlinger og evnen til at tage 2 gentagelser mere. Derudover så er der ikke nogen negativer bivirkninger ved langtidsbrug... og det er uhyggelig billigt :)

Link to comment
Share on other sites

Væskeansamlingerne, er det godt for leddene eller hvad?

Jeg går ud fra du så bruger kreatin, Cille, men gør du det hele tiden eller holder du pauser af og til? Hvad med under diæt?

Jeg havde egentlig besluttet at jeg godt kunne klare mig uden, men jeg bliver jo næsten nødt til at se hvad det dur til :)

Eneste "problem" er så at det bliver svært at sammenligne mine resultater ift HST - men mon ikke jeg kan leve med det :lol:

Bare lige for at tjekke jeg har forstået pointen med kreatin, så er det ikke direkte med til at give muskelvækst, men det optimerer forholdene for musklerne, så de kan yde mere under træning og give mere hypertrofi den vej. :unsure:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet kreatin, uden at jeg kunne observere nogen ændringer.

Men jeg vil nok give det en chance til, da jeg alligevel har noget liggende.

Men når folk i denne tråd siger, at kreatin ikke er doping, er det så fordi, at det ikke er ulovligt, eller er det fordi der ikke er nogen kendte bivirkninger. Hvor skelner man mellem doping og ikke-doping :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Kreatin findes naturligt i kød. Jeg læste forleden at man gennemsnitligt fik omkring 1g kreatin om dagen med et "normalt" kødindtag. Selvfølgelig en meget usikker udtalelse, men pointen er at man skam får kreatin indenbords med helt almindelig kost.

At man så kan købe det i pulverform i stedet gør det på ingen måde til doping.

Proteinpulver har væsentlig mere tilfælles med kreatin end doping har.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen grund til IKKE at tage kreatin. Det giver en masse fordele udover væskeansamlinger og evnen til at tage 2 gentagelser mere. Derudover så er der ikke nogen negativer bivirkninger ved langtidsbrug... og det er uhyggelig billigt 

Tjoo! Det er der da! Hvis det ikke virker på en, så ser jeg ingen grund til at tage kreatin ;)

Det virker foreksempel ikke på mig :)

Link to comment
Share on other sites

Væskeansamlingerne, er det godt for leddene eller hvad?

Ikke rigtigt, men synsmæssigt er det da dejligt med lidt ekstra kg på vægten :D

Jeg går ud fra du så bruger kreatin, Cille, men gør du det hele tiden eller holder du pauser af og til? Hvad med under diæt?
Mine pauser er når jeg glemmer det i en periode samt under SD. Derudover så er der ingen grund til pauser, med mindre du forsøger at peake op til et specielt event - og her et det stadig tvivlsomt mht. effekten af pausen. Nedregulering af receptorerne er så vidt jeg husker, kun fundet ved afsindig overdosering af creatin (boldgaden af 50 gram dagligt i længere perioder), mens der ved 5 grams vedligeholdelse ikke blev fundet nogen nedregulering.

Det blev på et tidspunt debateret på CEM (cuttingedgemuscle), og der er en fantastisk søgefunktion derover. Mener også det har været oppe at vende på HST siden, og er garanteret at finde i FAQ'en.

Bare lige for at tjekke jeg har forstået pointen med kreatin, så er det ikke direkte med til at give muskelvækst, men det optimerer forholdene for musklerne, så de kan yde mere under træning og give mere hypertrofi den vej.  :unsure:

Der er en kanon bunke skrivelser om netop det i FAQ'en på HST siden ;)

Link to comment
Share on other sites

Derudover så er der ikke nogen negativer bivirkninger ved langtidsbrug...

Herom vil jeg gerne se noget dokumentation hvis du skulle ligge inde med noget Cillius!? Jeg har endnu ikke hørt noget endegyldigt svar på netop dette.

Edited by Lucas
Link to comment
Share on other sites

Pubmed er altid et godt sted at starte ;)

Hvis du trykker på related links på nedenstående undersøgelser, så kommer der et ocean af andre...

1: Poortmans JR, Francaux M.

Long-term oral creatine supplementation does not impair renal function in healthy athletes.

Med Sci Sports Exerc. 1999 Aug;31(8):1108-10.

PMID: 10449011 [PubMed - indexed for MEDLINE]

2: Poortmans JR, Francaux M.

Adverse effects of creatine supplementation: fact or fiction?

Sports Med. 2000 Sep;30(3):155-70. Review.

PMID: 10999421 [PubMed - indexed for MEDLINE]

3: Mayhew DL, Mayhew JL, Ware JS.

Effects of long-term creatine supplementation on liver and kidney functions in American college football players.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2002 Dec;12(4):453-60.

PMID: 12500988 [PubMed - indexed for MEDLINE]

4: Kreider RB, Melton C, Rasmussen CJ, Greenwood M, Lancaster S, Cantler EC,

Milnor P, Almada AL.

Long-term creatine supplementation does not significantly affect clinicalmarkers of health in athletes.

Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):95-104.

PMID: 12701816 [PubMed - in process]

Link to comment
Share on other sites

Er der kun kreatin i kød?

Hvis det er tilfældet, hvad gør man så hvis man er vegetar?

Jeg spiser ikke kød!!! Burde jeg så altid spise kreatin?

Kreatin findes kun i tilstrækkelige mængder i kød, så ja, hvis du er vegetar får du højst sandsynlig gavn af kreatin. Kreatin niveauet for de aller fleste vegetarer ligger et stykke under normalen. Normalt danner kroppen selv omkring 1 gram kreatinhver dag. Kreatin findes ikke i proteinrige vegetabilske fødevarer som bønner, linser osv.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share