Skulder laterals EMG målinger


sas
 Share

Recommended Posts

Umiddelbart undrer det mig meget at aktiveringen af siden af skulderen er relativt dårlig når man laver side laterals/sideløft.

EMG mæssigt finder vi i bunden cable side laterals med 47% aktivering

Standing Dumbell laterals med 63% procents aktivering

Til sammenligning er det let at finde en masse øvelser der rammer latisimus eller brystet og aktiverer over 90% af musklen :blink:

Måske det har noget at gøre med at det mediale hovede på skulderen også bruges heftigt ved f.eks skulderpress :unsure:

Nå men mit egentlige spørgsmål går på hvad der menes med de incline laterals der nævnes i EMG tabellerne, og som er øvelsen hvor EMG aktiveringen er størst? Sidder man med ryggen mod bænken eller ligger man sidelæns på bænken der skråner opad?

Link to comment
Share on other sites

For kort tid siden bemærkede Cilius, at man rammer siden (midten, if you will) af skulderen meget mere præcist, hvis du holder håndvægtene med lillefingeren øverst. Jeg prøvede det, og det passer. Den går lige ind i siden. Jeg ved ikke, om artiklen hentyder til den ordinære lateral raise, hvor man knalder håndfladerne sammen. Men jeg er tilbøjelig til at tro, det ikke er tilfældet. :)

Link to comment
Share on other sites

, hvis du holder håndvægtene med lillefingeren øverst

Det det er den der "hæld vand ud af kanden" måde at køre side-raises på, du mener ikke ?

En anden måde sideraises kan blive grumme på, er hvis man udover "vand-ud-af-kanden", kører med et knæk på armene, således at det faktisk kun er stykket fra albuen og op til skulderen der arbejder.....DE er onde for siden.

Link to comment
Share on other sites

Ovenstående er jo lige præcis den "korrekte" måde at køre lateral raises på, altså med svagt bøjet arm samtidig med, at man sørger for at "tippe" håndvægten i toppen. Nogle anbefaler også at man bøjer sig lidt fremover.... (måske er det det som menes med "inclinde laterals", bortset fra at man her ligger på en 45 graders bænk på maven - giver det mening?)

Link to comment
Share on other sites

Der er vel ikke noget, der hedder korrekt som sådan - kun noget korrekt i forhold til, hvad man vil. Jeg kører helt bevidst laterals "forkert" (med håndflade mod håndflade i bunden af bevægelsen), fordi den sådan nærmest er tænkt som en støtteøvelse for skulderen generelt.

Fitts << Hælde vand ud af kande?? Jeg ville ikke hælde vand ud af en kande på den måde, ellers ville jeg sjaske vand ned ad lårene. Jeg vil beskrive det som: Håndflader ind mod kroppen, og så schwuuung op med lillefinger øverst.

Jeg har set folk lave laterals med markant bøjet albue - men er det ikke mere et spørgsmål om at så kan man møge flere kilo på? Det er jo en kendt sag, at jo tættere på kroppen man holder en vægt, og så mindre bevægelsen er, des mere kan man løfte. Jeg forsøger selv at holde armene tilnærmelsesvis strakt (hvilket ikke lykkes :) ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set folk lave laterals med markant bøjet albue - men er det ikke mere et spørgsmål om at så kan man møge flere kilo på? Det er jo en kendt sag, at jo tættere på kroppen man holder en vægt, og så mindre bevægelsen er, des mere kan man løfte. Jeg forsøger selv at holde armene tilnærmelsesvis strakt (hvilket ikke lykkes :) ).

Det er også min holdning, hvis du holder armen strakt er vægtstangen længere = færre kilo! :)

Link to comment
Share on other sites

Fitts << Hælde vand ud af kande?? Jeg ville ikke hælde vand ud af en kande på den måde, ellers ville jeg sjaske vand ned ad lårene. Jeg vil beskrive det som: Håndflader ind mod kroppen, og så schwuuung op med lillefinger øverst.
:lol: jamen det er en fin beskrivelse af at "hælde vand udaf kanden" - så vi snakker om det samme, håndvægten peger skråt nedad/opad når den er i toppen.
Jeg har set folk lave laterals med markant bøjet albue - men er det ikke mere et spørgsmål om at så kan man møge flere kilo på? Det er jo en kendt sag, at jo tættere på kroppen man holder en vægt, og så mindre bevægelsen er, des mere kan man løfte. Jeg forsøger selv at holde armene tilnærmelsesvis strakt (hvilket ikke lykkes  ).

Hm, jeg kører aldrig med helt strakte arme - normalt kører jeg med et lille knæk.

Men den jeg beskrev, der er et markant knæk på armen, men det er kun stykket fra albue til skulder der bevæger sig - og når jeg laver den, så går jeg altså ned i kg fra mine normale side-raises.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share