Optimal træning af ryggen...?


Kejseren
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige et pat spørgsmål ang. træning af ryggen...

-det skal lige siges, at jeg går som 1. priotet efter muskel-masse, men selvfølgelig også efter styrke...!

1) Jeg lige er begyndt at køre chin-ups. -hvor mange reps. og sæt bør jeg tage for at opnå optimal muskel-masse?

2) Hvor ofte må man kører dødløft og chin-ups...? -da det jo er basis-øvelser...!

3) Hvilke andre ryg-øvelser vil i anbefale...?

4) Hvor mange ryg-øvelser bør man kører, og hvor mange sæt og reps. er optimalt...?

På forhånd tak til alle de kloge hoveder, som skulle have lyst til at svare...!

Link to comment
Share on other sites

1. Hvor mange kan du lave? Normalt siger man at belastninger der tillader 5-12 reps giver mest muskelvækst, men både flere eller færre kan også sagtens give muskelvækst.

2. Der er ikke nogen regler for hvor ofte man kører en øvelse, uanset om den er basis eller ej. 2-3 gange træning om ugen for hver muskelgruppe er det mest normale.

3. Masser, forskellige former for row-øvelser, f.eks. barbell row, dumbbell row, power clean, power snatch. Kig her

4. 100% individuelt og helt afhængigt af dit program, så det er næsten umuligt at svare på, men med dødløft, chinups og en row-øvelse er du rimelig godt dækket ind.

Link to comment
Share on other sites

når jeg kører chin-ups kan jeg tage ca. 1x10, 1x8, 1x6 og 1x6...

-er det godt nok...?

Er det en fordel eller ulempe at få hjælp til de sidste 1-2 stk...?

godt nok??? Et lidt svært begreb ;)

Men det er da meget fornuftigt, dog skulle du måske overveje at tage lidt længere pauser og måske ikke starte med 10 reps, hvis det er dit max, sådan så du kan lave lige mange i alle sæt. Det er dog ikke noget jeg er specielt god til selv :bblush: - bare liiige en til :lol:

Det er unødvendigt at lave de ekstra reps hvor du får hjælp og hvis det udføres til hver træning kan det på sigt være skadeligt.

Prøv at søge lidt efter "forced reps"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share