forsk. på pullup og chinup


søren
 Share

Recommended Posts

pullup

Preparation

Step up and grasp bar with an wide overhand grip. Step down onto assistance lever or platform.

Execution

Pull body up until neck reaches the height of the hands. Lower body until arms and shoulders are fully extended. Repeat.

chinup
Preparation

Step up and grasp bar with wide overhand grip. Step down onto assistance lever or platform.

Execution

Pull body up until the chin is just above the bar. Lower body until arms and shoulders are fully extended. Repeat.

hvad er forskellen..? hentet fra exrx.net

Link to comment
Share on other sites

Ifølge exrx er forklaringen følgende:

Chinups udføres hvor du trækker dig op og forbi en stang, som vist på animationen

Pullups udføres hvor du holder i to adskilte håndtag og ingen stang imellem, hvilket betyder at hovedet ikke skal udenom stangen.

Jeg synes det lyder rimeligt, men så godt som alle andre steder beskrives forskellen på chinups og pullups udelukkende på håndstillingen (kan aldrig huske hvad der er hvad)

Exrx skriver følgende her

Can you tell me what are the differences between pull-ups and chin-ups? By watching the animated gifs, I can't see any. Both exercises seem the same to me, however you state that at chin-ups there are more muscles involved. How so?

Most assisted pullup or weighted pullup machines allow the head and body to travel straight up. An assisted chinup or weighted chinup typically is performed on a chinup bar in which the head travels behind the bar. Consequently the body is angled back at the top of the chinup.

The differences between the pull up and chin up are very subtle. The body and head are more vertical on the pull up. The back is arched slightly further back on the chin up so the head can clear the bar. Both the chin up and pull up involve shoulder adduction and scapula downward rotation. Due to the small difference of the angle of the torso, the chin up also includes a small degree of of shoulder transverse extension and scapula adduction (retraction); hence the additional muscles involved. On the pull up the clavicular head of the Pectoralis major is involved in shoulder adduction since the body is more vertical. This vertical posture is even more pronounced on the rear pull up. Granted these difference are difficult to observe on the current clips. You can obviously see the differences between the Chin up and Rear Pull up. The Pull up is between these two extremes.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvis pulls og chins BEGGE er overhåndsgreb, som det er følge jer, hvad kaldes underhåndsgreb så?

Den almene opfattelse er, at pulls er overhånd, chins er underhånd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis pulls og chins BEGGE er overhåndsgreb, som det er følge jer, hvad kaldes underhåndsgreb så?

Jeg ville kalde det for enten chinups med underhåndsgreb eller pullups med underhåndsgreb ;)

Den almene opfattelse er, at pulls er overhånd, chins er underhånd.

eller også er den almene opfattelse at betegnelserne slet ikke dækker over valgt greb.

øvelsen kan jo laves med overhånds, underhånds eller neutralt greb.

Jeg ville kalde alle 3 for chinups (forudsat jeg fik hagen over stangen)

Link to comment
Share on other sites

eller også er den almene opfattelse at betegnelserne slet ikke dækker over valgt greb.

øvelsen kan jo laves med overhånds, underhånds eller neutralt greb

Ja, for ellers vil man som du skriver hurtigt støde på problemer når man skal finde ud af om kropshævninger med neutral greb hedder chins eller pullups ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Chin-ups: underhånsgreb

Pull-ups: Overhåndsgreb

<{POST_SNAPBACK}>

Doc har ret!! Det kan ikke diskuteres!!

<{POST_SNAPBACK}>

Lemming :cooldance:

En fejltagelse bliver ikke rigtigt af at mange begår den (jævnfør den defination). Jorden var ikke flad for et par hundrede år tilbage - selvom mange mente det :wink:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Stort set alle andre steder end det der erzxwt.net er PULL-UPS med OVERHÅNDSGREB og CHIN-UPS med UNDERHÅNDSGREB.

Så kan I bruge hvad I vil på MOL, men hvis I læser i muskelblade,diverse amerikanske hjemmesider eller i bøger er terminologien som jeg har nævnt ovenfor i langt de fleste tilfælde!

Link to comment
Share on other sites

Stort set alle andre steder end det der erzxwt.net er PULL-UPS med OVERHÅNDSGREB og CHIN-UPS med UNDERHÅNDSGREB.

Så kan I bruge hvad I vil på MOL, men hvis I læser i muskelblade,diverse amerikanske hjemmesider eller i bøger er terminologien som jeg har nævnt ovenfor i langt de fleste tilfælde!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke helt korrekt. Mange steder anvendes kun betegnelsen som f.eks CHINS om kropshævninger eller vice versa. Dertil angives så om det er med underhånd eller overhånd. EKS Pronated/supinated Chins

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Lad os lave en MOL-definition og den anledning henholde os nogenlunde til ordenes betydning, dvs.

Chinups = Når hagen føres til eller over stangen

Pullups = Når overkroppen til stangen foran, dvs. stangen er ved nakken

Herefter kan der suppleres med det anvendte greb, overhånd/underhånd.  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Rimelig dårlig plan efter min mening, at indføre en helt fjerde definition, når der i forvejen er uenighed om de tre andre.

Link

<{POST_SNAPBACK}>

Meget fint indlæg, men det er jo intet nyt under solen.

EXRX's forklaring (postet af mig længere oppe) giver forbandet god mening synes jeg, og giver netop en forklaring på forskellen i navnet. Desværre er der bare ikke nogen generel support for denne forklaring. Sidste gang jeg var involveret i debatten forsøgte jeg at få svar direkte fra manden bag exrx på hvorfor hans forklaring afveg fra alle andres. Der kom dog ikke noget svar. Så skrev jeg i deres forum, men svaret fra flere var så vidt jeg husker at "det var da noget tåbeligt noget at gå op i, og hvorfor kunne jeg ikke bare lave øvelsen, uanset hvad den hed" :laugh:

Tråde i forummet på exrx.net forsvinder desværre efter et par måneder så vidt jeg kan se.

Jeg kan godt leve med definitionen:

Chinups = underhånds (supineret) kropshævninger

Pullups = overhånds (proneret) kropshævninger

Men hvad kalder man så kropshævninger med neutral håndstilling? :laugh:

Jeg har nu stadig tænkt mig at benytte den forklaring jeg finder bedst (den fra exrx), og i øvrigt plejer jeg vist altid at skrive håndstilling på :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Lad os lave en MOL-definition og den anledning henholde os nogenlunde til ordenes betydning, dvs.

Chinups = Når hagen føres til eller over stangen

Pullups = Når overkroppen til stangen foran, dvs. stangen er ved nakken

Herefter kan der suppleres med det anvendte greb, overhånd/underhånd.  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Rimelig dårlig plan efter min mening, at indføre en helt fjerde definition, når der i forvejen er uenighed om de tre andre.

[

<{POST_SNAPBACK}>

Det er da en glimerende plan. I stedet for at bygge videre på noget gammelt, så starter man bare forfra. Det er da genialt. :wink:

Hvis ikke, så gør jeg det bare selv alligevel. :mad:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share