Forelsket i Fitness


Mr.Freeze
 Share

Recommended Posts

Forelsket i Fitness - om moderne afhængighed (2:3)

For Malene er fitness det vigtigste i livet. Hun har dumpet kæresten for at få frihed til at komme i fitness centret mindst to timer hver dag.

Ulrik kan ikke leve uden daglig træning. Han vil ikke undvære træningen for noget. I træningen oplever han øjeblikke af inderlighed og af at leve, som han er blevet afhængig af.

For mange mennesker er en tur i fitnesscentret en del af det, at holde sig i form og måske også komme af med de overflødige kilo. Men for nogle er den daglige tur i fitness centret blevet et våben i jagten på den perfekte krop. Det andet program i serien følger to mennesker, som får et kick ud af, at presse deres krop til det yderste.

Jo, det er dem.

Jeg har prøvet at træne sammen med dem, og de er helt vilde.

Det var hårdt, ikke mindst for psyken.

Ulrik varmer op med mere end jeg træner med, og det hørte jeg for,

men jeg kan tage det, tror jeg, eller jeg har måske taget skade :lol:

Se det, det kan ikke lade sig gøre at lave en dårlig tv-udsendelse med dem.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...sære personer de to...kommer til at tænke på om de har et socialt netværk uden for træningen...som venner f.eks.

Og umiddelbart må det da også være svært at opå de ønskede resultater, da man opnår mest med en hvileperiode hver anden dag.

Sært nok træner de fleste eliteudøvere 1-3 gange om dagen - så det med hver anden dag....

Jeg har skrevet mine kommentarer i øvrigt i Ulriks log - nen som forventet så fremstod han klar og sympatisk. :)

Link to comment
Share on other sites

Spændende hvis man en dag laver et program om noget positivt ved den sport vi dyrker - typisk at det altid skal fremstilles som om man har en skrue løs - men det huer vel næppe sofafolket.

Ulrik sagde mange fornuftige ting, og mange jeg sagtens kan følge - malene havde også et par ting som jeg kunne nikke genkendende til, selvom der var lige lovlig megen fedt-fokusering - var jeg hende havde jeg måske valgt at fokusere lidt mere på den masse hun synes er så pæn - fremfor dagligt at brænde 1100 kcal af på maskinen.

Vælger dog at tro på at det er vinklen i programmet der er gået galt og ikke personen, hvis begge er herfra MOL.

Alien:

Og umiddelbart må det da også være svært at opå de ønskede resultater, da man opnår mest med en hvileperiode hver anden dag.

Aha ? :lol:

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Arne, det er klart. Men hvis man har fokus på at opnå maksimal vækst i musklemasse, er det optimalt at holde en pause fra styrketræningen hver anden dag, selv hvis man er elitesportsudøver. Personligt træner jeg også meget, da jeg både dyrker bodybuilding og karate. Men jeg har indrettet det således at jeg kun bruger 4 gange om ugen til de forskellige aktiviteter, det indbefatter dog ikke hjemmetræning 1½ time før jeg tager på arbejde alle dage.

Link to comment
Share on other sites

Arne, det er klart. Men hvis man har fokus på at opnå maksimal vækst i musklemasse, er det optimalt at holde en pause fra styrketræningen hver anden dag, selv hvis man er elitesportsudøver. Personligt træner jeg også meget, da jeg både dyrker bodybuilding og karate. Men jeg har indrettet det således at jeg kun bruger 4 gange om ugen til de forskellige aktiviteter, det indbefatter dog ikke hjemmetræning 1½ time før jeg tager på arbejde alle dage.

hehe, og sjovt nok mener crawdaddy han får mest ud af 5-6 gange om ugen eller noget i den stil :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man har fokus på at opnå maksimal vækst i musklemasse, er det optimalt at holde en pause fra styrketræningen hver anden dag, selv hvis man er elitesportsudøver. Personligt træner jeg også meget, da jeg både dyrker bodybuilding og karate. Men jeg har indrettet det således at jeg kun bruger 4 gange om ugen til de forskellige aktiviteter, det indbefatter dog ikke hjemmetræning 1½ time før jeg tager på arbejde alle dage.
Alien det er OT, men jeg er dybt uenig med dig - hviledage er vigtige, men det er bestemt ikke et krav at du hviler hver anden dag ;)
maxp:

hehe, og sjovt nok mener crawdaddy han får mest ud af 5-6 gange om ugen eller noget i den stil

Det er der flere der synes.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Sgu da okay med alt det træning. Fitnesssilden sku´nok bare ta´og finde sig en kæreste som osse havde lyst til at tilbringe det halve liv i centeret. Træner selv sammen med min kæreste. Så vi ser hinanden meget, kommer i god form, har noget at gå op i sammen og hænger ikke så meget foran flimmeren. Træner ca. 7-8 timer pr uge

Link to comment
Share on other sites

Puha, er lidt i tvivl om, hvad jeg skal mene om programmet... Der meldte sig helt klart en frygt hos mig, da jeg syntes at kunne nikke genkendende til en del ting...Spørgsmålet er, hvornår det bliver sygeligt... Jeg træner (dog ikke i fitnesscenter, men bokse-, løbe- og styrketræning) ca. 4-5 gange om ugen og er meget dedikeret til min træning; kunne aldrig undvære den. Men jeg vil aldrig, aldrig blive en person, for hvem træningen betyder så godt som alt og man bliver 'socialt handicappet'. For eksempel vil jeg aldrig blive sådan, at jeg ikke kan droppe en enkelt dags træning bare en gang imellem for at være sammen med nogle personer, som betyder meget for mig eller som takker nej til en fest hvor middag er inkluderet, fordi jeg hellere vil sidde og spise mine grønsager alene derhjemme efter træning... Jeg elsker min træning, men nej...det er ikke alt. Jeg vil mene, at hvis man vælger at fokusere så meget på sin træning at det sætter dagsordenen for alle ting, som man foretager sig her i livet; ja, så mangler man altså et eller andet rent følelsesmæssigt. Alt med måde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Ulrik virkede fornuftig og rigtig godt inde i hvad det er han laver.... det gjorde hende den anden godtnok ikke :blink: Det er da fint nok gerne at ville have en lettere muskuløs krop, men hvad laver hun så på den cross trainer look alike ting??? Og det med 1100 kcal på en time :blink: Hendes intensitet er jo slet ikke højt nok til at det tal computeren spytter ud virker realistisk :w00t: Synes i det hele taget hun virkede sygeligt besat :(

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var nu egentlig nok også mest hende, som virkede lidt besat... Og den dér kommentar med at 'hun ikke var en af den slags piger, som kunne spise hvad som helst'... -Nej, selvfølgelig ikke, det er der da ingen der kan... Kalorieregnskabet skal selvfølgelig gå op...og hvis man forbrænder 1100 kcal...så skal man også spise 1100 kcal, hvis man ikke vil tabe sig/tage på. Og med den aktivitet tror jeg, at hun kan spise en hel del mere end hvad mange andre 'almindelige' kvinder kan... Måske har hun ikke en spiseforstyrrelse, men noget lignende er det da...

Link to comment
Share on other sites

Og med den aktivitet tror jeg, at hun kan spise en hel del mere end hvad mange andre 'almindelige' kvinder kan...

Som nævnt før i denne tråd og i Ulriks log er hendes aktivitet faktisk ikke så imponerende endda ;) At stå en time og træde lidt på en stepper/cross trainer samtidig med at man står og hyggesnakker med folk omkring en vil aldrig kunne forbrænde 1100 kcal og ihvertfald slet ikke hos en på hendes størrelse. Mange af den slags maskiner spytter meget urealistisk tal ud mht forbrænding ;) Og i dette tilfælde bliver det da ihvertfald også bekræftet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fuld forståelse for at Malene, har et behov der skal opfyldes mht til at røre sig, og dermed kompensere for at have siddet en hel dag i job og besvaret telefon-opkald. Jeg kan dog ikke forstå hvorfor dette ikke kan gå i spænd med at have kæreste og dyrke motion? Hvorfor ikke løbe en tur om morgenen inden arbejder ell. lign?

Og dog alligevel tror jeg godt jeg kender svaret, jeg er overbevist om hun er en kontrol-freak på alle områder - det være sig sengetider, mad og timing af det, træning o.s.v. Hun virker heller ikke særlig psykisk robust - tror ikke der skal meget til før at hendes verden bryder totalt sammen.

Jeg husker selv tilbage på min barndom, der blev jeg fra en tidlig alder afhængig af at spille på computer - og det optog til sidst (næsten) al min fritid. Jeg havde det fint med det på det tidspunkt. Sport og venner ragede mig langsomt. Det var først senere jeg opdagede og ærgrede mig over de ting jeg var gået glip af.

Ligeledes er faren ved at udleve sit liv i et fitness-center at man først for sent opdager man er gået glip af en masse ting her i livet. Hvilke begivenheder er der at tænke tilbage på når man bliver ældre - og har levet det meste af tiden i et motioncenter? Tror det var Ulrik der berørte det lidt...

Og hvad sker der den dag hvor en skade melder sig - er afhængigheden da så stor - at man ikke kan styre sig - og undlader at træne fornuftigt?

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg husker selv tilbage på min barndom, der blev jeg fra en tidlig alder afhængig af at spille på computer - og det optog til sidst (næsten) al min fritid. Jeg havde det fint med det på det tidspunkt. Sport og venner ragede mig langsomt. Det var først senere jeg opdagede og ærgrede mig over de ting jeg var gået glip af.

kan relatere! Trænede i en periode (gymnasiet) 30timer om ugen. basketball, styrketræning, løb da jeg var vanvittigt fokuseret påat blive en god basketballspiller.

Dette levnede ikke rum for arbejde eller meget socialliv (Offseason var der socialliv).

Men jeg ville aldrig lade det gå ud over et kæresteforhold. havde også et for den alder langt og indholdsrigt forhold, sideløbende med min noget ambitiøse træningsvolumen.

Jeg føler der er andre værdier i holdsport og konkurrencesport. Da man får flyttet andre barrierer mentalt og udvikler sig stadig den vej.

Men stadigvæk var det ikke det værd for mig. Slet ikke når jeg ikke havde talentet til at leve af sporten på et senere tidspunkt.

Jeg var ikke synderligt imponeret over deltagernes fysik, deres dedikation til gamet taget i betragtning.

Det kan være deres egentlige tilfredsstillelse kom et andet sted fra end blot en fokus på æstætiske mål? Hvis ikke; kunne det gøres meget mere effektivt!

Hvis målet var rent æstætisk (primært for kvinden), kan dette sagtens forenes med en mere afbalanceret livsførelse.

Alt i alt bør den totale afkrævede træningstid ikke være længere end den tid mange mennesker bruger på at se tv. Hvis man vælger dette fra, er der massere tid til alt det andet.

Måske kunne livskvaliteten forbedres via optimeret kost og time-management?

Mvh Poul

PS:

Dette er ikke en gymnasidrengs bekendelser ;) Har senere i mit liv med mellemlederjob + ekstrajob (60-80timer om ugen) og weekend udskejelser formået at træne 4-5gange om ugen og spise meget tæt på optimalt.

I know the stress of adult life :tongue:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share