Pavel Pushpress


KimP
 Share

Recommended Posts

Hey MOL'boere

Jeg kunne godt tænke mig at lære PP, og Heliotropen har også givet mig en god beskrivelse af øvelsen, MEN, jeg kunne virkelig godt bruge et billede eller en lille video sekvens af øvelsen.

PP, er næsten et one-handed millitary pres med EN håndvægt. Forskellen er bla. at du starter presset med afsæt fra benene.

- Stå evt. med lidt bøjede knæ, let spredte ben,- benstillingen er en af hovedpunkterne for korekt udførelse, men det er svært at forklare så prøv dig frem. Buk dig forover som laver du et one handed dødløft,- tag fat i håndvægten, og "clean" den op, så du nu står oprejst, som før nævnt. Sørg for at overkroppen er ret, og vægten nu er låst i udgangs position, omkring din skulder.

- Pres nu din overkrop væk fra vægten, ikke omvendt. Forestil dig du presser benene gennem gulvet(især det ben til den side du presser), samtidig med at du bruger obliques til at flexe sidevers modsat rettet den side du presser vægten altså med en sidebøjning i taljen.

- Selve håndvægten, bevæger sig ikke i en lige linje op af, som i feks millitarry løftet, men mere ud af, væk fra kroppen. Og så skal øvelsen når den sidder ordentligt på rygraden udføres balistisk i perfekt form, det vil sige at man skyder vægten afsted, eksplosivt, nærmest som et udført slag.

- Iradition er yderst vigtigt i denne øvelse, spænd op i maven, balderne, klem så hårdt du kan om stangen osv. Vær i det hele taget opmærksom på hele din krop ikke bare skulder og triceps, da denne øvelse påvirker hele kroppen mere eller mindre. - Vejrtrækningen er osse yderst vigtig, leg lidt med power breathing osv.

Har brugt 2x½ time på at finde øvelsen og er gået kold, så ville være rart hvis der var nogen der kunne hjælpe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror side-press og push-press bliver blandet sammen der.

Prøv at lede efter side-press i stedet :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Har fundet følgende forklaring, det er dog til kettlebell men det kan jo være det samme:

Hold a kettlebell in the left hand with the elbow out from the body. The left foot is pointed in 45 degrees and the hip is popped out. The right foot is pointed out at approximately 90 degrees. Push the body away from the kb as you bend to the right side. The left leg is locked and the right leg has a small bend. Return back to the starting position while the kb remains overhead. Slowly pull the kb down feeling the stimulation of the lats. Reverse Sides.

jamiekettle.jpg

Er PP og side-press så det samme?

Link to comment
Share on other sites

Hey MOL'boere

Jeg kunne godt tænke mig at lære PP, og Heliotropen har også givet mig en god beskrivelse af øvelsen, MEN, jeg kunne virkelig godt bruge et billede eller en lille video sekvens af øvelsen.

PP, er næsten et one-handed millitary pres med EN håndvægt. Forskellen er bla. at du starter presset med afsæt fra benene.

- Stå evt. med lidt bøjede knæ, let spredte ben,- benstillingen er en af hovedpunkterne for korekt udførelse, men det er svært at forklare så prøv dig frem. Buk dig forover som laver du et one handed dødløft,- tag fat i håndvægten, og "clean" den op, så du nu står oprejst, som før nævnt. Sørg for at overkroppen er ret, og vægten nu er låst i udgangs position, omkring din skulder.

- Pres nu din overkrop væk fra vægten, ikke omvendt. Forestil dig du presser benene gennem gulvet(især det ben til den side du presser), samtidig med at du bruger obliques til at flexe sidevers modsat rettet den side du presser vægten altså med en sidebøjning i taljen.

- Selve håndvægten, bevæger sig ikke i en lige linje op af, som i feks millitarry løftet, men mere ud af, væk fra kroppen. Og så skal øvelsen når den sidder ordentligt på rygraden udføres balistisk i perfekt form, det vil sige at man skyder vægten afsted, eksplosivt, nærmest som et udført slag.

- Iradition er yderst vigtigt i denne øvelse, spænd op i maven, balderne, klem så hårdt du kan om stangen osv. Vær i det hele taget opmærksom på hele din krop ikke bare skulder og triceps, da denne øvelse påvirker hele kroppen mere eller mindre. - Vejrtrækningen er osse yderst vigtig, leg lidt med power breathing osv.

Har brugt 2x½ time på at finde øvelsen og er gået kold, så ville være rart hvis der var nogen der kunne hjælpe :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg gad god vide, hvad i alverden det er der bliver forklaret der?? :blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Det ER sidepress du beskriver.. Har jeg leget en del med igennem tiderne. hehe..

Fornyligt kører jeg clean & sidepress med min 2" håndvægt, og det er virkelig tricky..! Men jeg har da et par film af mig der sidepresser, hvis det kan hjælpe dig til forståelse af øvelsen!? Det er sådan set ellers meget enkelt..

Et sikkert tegn på at du kører den rigtigt nok er at du tænker "det her gør jeg da vist forkert!", for stort set alle jeg har vist øvelsen, har været enige om at den føles mystisk, akavet og hård for skuldrene at komme i position til..! Men det kommer hurtigt..!

Er du i tvivl om udførelsen, må du lige skrive igen..! :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Det ER sidepress du beskriver..  Har jeg leget en del med igennem tiderne. hehe..

Fornyligt kører jeg clean & sidepress med min 2" håndvægt, og det er virkelig tricky..!  Men jeg har da et par film af mig der sidepresser, hvis det kan hjælpe dig til forståelse af øvelsen!? Det er sådan set ellers meget enkelt..

Et sikkert tegn på at du kører den rigtigt nok er at du tænker "det her gør jeg da vist forkert!", for stort set alle jeg har vist øvelsen, har været enige om at den føles mystisk, akavet og hård for skuldrene at komme i position til..!  Men det kommer hurtigt..!

Er du i tvivl om udførelsen, må du lige skrive igen..!  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Sidepress ER en fed øvelse! Men den der forklaring (ikke din Francis) er IMO lidt mystisk. Hvor kommer det balistiske fx ind i øvelsen?

Link to comment
Share on other sites

Synes heller ikke rigtig at beskrivelsen gør en klogere da. hehe.. Jeg kan knap nok kende løftet, og hvis jeg ikke kendte det i forvejen ville jeg nok være pænt lost! hehe..

Jeg mener at man skal fokusere på at dreje skulderen "om" og lade overarmen hvile ind mod din ryg(lats). Du starter herefter øvelsen ved at bukke forover/tilsiden med overkroppen, samtidig med at du drejer i taljen så overarmen stadig hviler på overkroppen og er næsten parallel med gulvet! Hvis du gør dette foran et spejl, vil du lægge mærke til at din arm allerede er halvvejs strukket ud. Herefter presser du bare igennem med din triceps/ryg og låser armen ud og retter overkroppen op! Lift completed.. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Det gør du. hihi. :wink:

Et sidepress læner du dig kun forover med overkroppen og presser vægten resten af vejen op

Ved et bentpress starter du i store træk ligesom sidepress'et, blot bøjer du noget længere forover og efter att have noget første "stadie" (altså med overarmen ca parallelt med gulvet) presser du dig selv ind under stangen ved at bøje ned i huk mens du presser hårdt op imod stangen! Det kan være svært at forklare, men når du først har lavet et par stykker der sidder der, er du ikke i tvivl..!

Så sidepress er til bentpress, hvad frivend er til hugvend - sådan groft sagt!! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det gør du. hihi.    :wink:

Et sidepress læner du dig kun forover med overkroppen og presser vægten resten af vejen op

Ved et bentpress starter du i store træk ligesom sidepress'et, blot bøjer du noget længere forover og efter att have noget første "stadie" (altså med overarmen ca parallelt med gulvet) presser du dig selv ind under stangen ved at bøje ned i huk mens du presser hårdt op imod stangen!  Det kan være svært at forklare, men når du først har lavet et par stykker der sidder der, er du ikke i tvivl..!

Så sidepress er til bentpress, hvad frivend er til hugvend - sådan groft sagt!!  :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er da ikk ret meget man læner sig forover i sidepress, så på det punkt syntes jeg beskrivelsen var lidt misvisende, vil nærmere sige man læner sig til siden i stedet for forover i sidepress

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. det er så måske forskelligt!!

Jeg læner mig forover/til siden ihvert fald mellem 45-60 grader, så det vil jeg da mene er en del..!

Har godt set nogle der kører "sidepress" hvor det stort set bare er et stående stem med en håndvægt, hvor de bare lige læner sig en lille-bitte smule til den ene side! Men det vil jeg så ikke kalde et sidepress..!

Et af formålene ved et sidepress er jo at øge styrken og stabiliteten i skulder/trunkus, med en stor range of motion - plus at lære at udnytte kroppens forbedrede "momenter" (i mangel af bedre ord).. Altså det er du ved at læne dig forover får armen strækket en hel del ud af sig selv, plus at du når du så kan benytte tungere vægte og strækker armen ud, får en større belastning på midten og dermed en bedre trænings-effekt!!

Desuden får du også ved den større range of motion, noget mere skulder-arbejde - både stabilitetsmæssigt og aktivt - som jeg da også synes er et klart plus!! :smile:

Men der er da flere måder at kløve en kylling på! ingen tvivl om det.. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hmm..  det er så måske forskelligt!! 

Jeg læner mig forover/til siden ihvert fald mellem 45-60 grader, så det vil jeg da mene er en del..!

Har godt set nogle der kører "sidepress" hvor det stort set bare er et stående stem med en håndvægt, hvor de bare lige læner sig en lille-bitte smule til den ene side! Men det vil jeg så ikke kalde et sidepress..!

Et af formålene ved et sidepress er jo at øge styrken og stabiliteten i skulder/trunkus, med en stor range of motion - plus at lære at udnytte kroppens forbedrede "momenter" (i mangel af bedre ord)..  Altså det er du ved at læne dig forover får armen strækket en hel del ud af sig selv, plus at du når du så kan benytte tungere vægte og strækker armen ud, får en større belastning på midten og dermed en bedre trænings-effekt!!

Desuden får du også ved den større range of motion, noget mere skulder-arbejde - både stabilitetsmæssigt og aktivt - som jeg da også synes er et klart plus!!    :smile:

Men der er da flere måder at kløve en kylling på!  ingen tvivl om det..  :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror bare vi har forskellige meninger om samme øvelse så :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Pavel push presses" er næsten en version af det trationelle "side press" som Pavel laver det. Forskellen ligger hovedsagligt i at man IKKE bukker sig forover som Francis gør det på billedet. Den frie hånd placeres IKKe på knæet, men endten løst på Rectus Abdominis/Obliques eller armen strækkes som contra vægt modsat løftet. Selve overkroppen (især the core) fastlåses, som kendt fra iraditions teknikkerne, og selve flexet/bøjningen af overkroppen forgår som det kendes fra "side bends". Man starter i udgangs position, med kroppen i stilling lidt om ved et millitarypress, dog med den ene dumbell, i positon som i sidepresses, altså som dette billede:

side_a.jpg

Altså foretil jer en udgangs position, som et millitary press, overkroppen er låst og armstillingen er istedet som det overstående billede.

Overkroppen flexes så nu låst som et "side bend" Altså den bevæger sig sådan:

DBSideBend.gif

Samtidigt mens armen bevæger sig som i det trationelle "side press", altså sådan - dvs. selvfølglig kun halvdelen af bevægelsen:

side_b.jpg

Botset fra dette følger jeg Pavels forklaring på "side presses";

The second exercise is the side press, performed in such as way as to stimulate both the triceps and shoulder muscles. This is a variation of the one-arm military press that requires a slight lean to the side away from the weight. This old-time favorite of Russian lifters lets you use a much heavier weight than possible with the traditional "body at attention!" one-arm military press. Follow these steps:

- Keeping your body erect and tight, hoist the weight to your shoulder (A). Pull your working shoulder and elbow down as you did at the start of your one-arm curl.

- Inhale, flex your glutes and abs as you did in the other exercise and squeeze the weight with all you've got.

- Now, instead of pushing the weight, push yourself away from the weight. Visualizing this process before you do each rep will prevent your shoulder from raising prematurely, causing you to lose power and opening the door to injury.

- Push yourself away sideways so that your body is leaning slightly that way (B). This will give your lats and obliques a great workout, besides enabling you to handle more weight. Leaning sideways also prevents leaning rearward.

- Avoid twisting your torso. Keep your lats and the armpit muscles tight.

- When you have locked out your arm, exhale some air and relax a little. (Don't relax so much that you remove all tension from your torso. Otherwise, you could be inviting a back or shoulder injury.)

- Inhale, then quickly bring the weight down as if you're trying to smash a brick with it. This movement boosts your strength and protects your shoulder.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share