Glutamin


Guest Slettet_07102015
 Share

Recommended Posts

Det er ikke til at sige. Det ville kræve en uvildig analyse af samtlige produkter og det er der ingen der vil betale for. Men jeg kan da oplyse om at glutamin koster omkring de 200kr/kg ved køb af 20kg hos producenterne. Det betyder så også en betydeligt lavere pris på det ved køb af store mængder og tilsvarende større profit. Det kan så igen betyde at selv de billigste produkter på markedet er rene, men det er ingen garanti. Det er hvertfald 100% sikkert at de store mærker, kradser seriøse penge ind, når de sælger det til 200-300kr/500gr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man kunne jo fristes til at spørge hvorfor indtage glutamin?

Hvis man er i underskud af energi og proteiner vil man også mangle andre aminosyrer, så hvorfor nøjes med glutamin?

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi at glutamin er den første aminosyre som tages fra musklerne og den indgift kan man minimere ved glutamin-supplement.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan også minimere det ved at indtage flere proteiner. Kroppen kan danne glutamin så med mindre man har et stort energiunderskud eller er syg, burde der jo ikke være problemer? Fordelen lyder kun til at være teoretisk.

Link to comment
Share on other sites

Man kunne jo fristes til at spørge hvorfor indtage glutamin?

Hvis man er i underskud af energi og proteiner vil man også mangle andre aminosyrer, så hvorfor nøjes med glutamin?

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi at glutamin er den første aminosyre som tages fra musklerne og den indgift kan man minimere ved glutamin-supplement.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan også minimere det ved at indtage flere proteiner. Kroppen kan danne glutamin så med mindre man har et stort energiunderskud eller er syg, burde der jo ikke være problemer? Fordelen lyder kun til at være teoretisk.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis man er på diæt, får man rigeligt med protein og det vil sikkert også være tilfældet offseason. Stadigvæk har undersøgelser vist at det har en gavnlig effekt på imunforsvaret og på katabolisme at indtage en smule glutamin. For mit eget vedkommende har det sandsynligvis medvirket til at jeg har kunnet undvære nogle sygeuger, som jeg ellers har for vane at have, så jeg giver gerne de få kr om dagen for glutamin..

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg mener Bryan Haycock er verdens 8. vidunder eller en mirakelmager; men her er hans tanker omkring Glutamin:

Here are the reasons to take glutamine.

1) Immune support. Supplemental use of glutamine, either in oral, enteral, or parenteral form, increases intestinal villous height, stimulates gut mucosal cellular proliferation, and maintains mucosal integrity. It also prevents intestinal hyperpermeability and bacterial translocation, which may be involved in sepsis and the development of multiple organ failure. One study reported that athletes reported fewer incedences of upper respiratory tract infections while supplementing with glutamine (2 grams) after they ran.

2) Gastrointestinal support. 70-80% of orally administered glutamine is absorbed into the cells of your GI tract. It remains there and is metabolised by those cells without ever reaching the blood stream (image). In sicknesses such as sepsis it has been shown to help improve survival because of improved GI tract function.

4-4-glut-fig2.jpg

Thats pretty much it.

There is no real benefit for someone looking to build bigger muscles. That 10% of dietary glutamine that gets past the GI tract is taken up by the liver where it is converted into sugar (gluconeogenesis) and stored as glycogen in the liver.

Don't let in-vitro research fool you into thinking oral glutamine will have an effect on a healthy individuals muscle mass. Yes, glutamine does regulate protein synthesis to a certain extent under some situations. However, you can't make it happen by taking it orally. Don't let ads with some pro-bodybuilder holding a bottle of glutamine fool you. Even if that pro-bodybuilder is taking it...it isn't doing anything for him either.

Here are a couple good "in-vivo" research studies to start with:

1. Candow DG, Chilibeck PD, Burke DG, Davison KS, Smith-Palmer T. Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9.

2. Antonio J, Sanders MS, Kalman D, Woodgate D, Street C. The effects of high-dose glutamine ingestion on weightlifting performance. J Strength Cond Res. 2002 Feb;16(1):157-60.

Keep in mind that if you are eating protein powders, especially any thing with whey in it, you are getting plenty of glutamine. The question of glutamines worth in the newsletter centered on its effect on building mass and/or strength, not anything to do with the gastrointestinal track.

In short, only 47-50% of orally administered glutamine can be expected to make it past the liver and other organs, into the blood stream. And only about 10% can be expected to reach extracellular spaces.[bowtell JL, Gelly K, Jackman ML, Patel A, Simeoni M, Rennie MJ. Effect of oral glutamine on whole body carbohydrate storage during recovery from exhaustive exercise. Journal of Applied Physiology. 1999 Jun;86(6):1770-7] Now, this is the main argument against glutamine. 90% of the glutamine you take orally never even makes it to your muscles. This isn't to say it is wasted. Your GI tract loves glutamine from reasons explained earlier. If you are having intestinal problems nothing is better. If you are trying to increase protein synthesis by loading glutamine, it isn't going to work.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg mener at have læst en artikel på T-nation eller Elite Fitness, at man ikke kan tvinge kroppen til at optage enkelt aminosyrer. Som Bryan Haycock vel også skriver, tager kroppen det mix af aminosyrer den har brug for på det pågældende tidspunkt og resten bliver ekspederet videre uden at nå musklerne.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Man kunne jo fristes til at spørge hvorfor indtage glutamin?

Hvis man er i underskud af energi og proteiner vil man også mangle andre aminosyrer, så hvorfor nøjes med glutamin?

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi at glutamin er den første aminosyre som tages fra musklerne og den indgift kan man minimere ved glutamin-supplement.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan også minimere det ved at indtage flere proteiner. Kroppen kan danne glutamin så med mindre man har et stort energiunderskud eller er syg, burde der jo ikke være problemer? Fordelen lyder kun til at være teoretisk.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis man er på diæt, får man rigeligt med protein og det vil sikkert også være tilfældet offseason. Stadigvæk har undersøgelser vist at det har en gavnlig effekt på imunforsvaret og på katabolisme at indtage en smule glutamin. For mit eget vedkommende har det sandsynligvis medvirket til at jeg har kunnet undvære nogle sygeuger, som jeg ellers har for vane at have, så jeg giver gerne de få kr om dagen for glutamin..

<{POST_SNAPBACK}>

Vil du give referencen på de undersøgelser, så interesserede kan læse dem?
Link to comment
Share on other sites

Hvis man er på diæt, får man rigeligt med protein og det vil sikkert også være tilfældet offseason. Stadigvæk har undersøgelser vist at det har en gavnlig effekt på imunforsvaret og på katabolisme at indtage en smule glutamin. For mit eget vedkommende har det sandsynligvis medvirket til at jeg har kunnet undvære nogle sygeuger, som jeg ellers har for vane at have, så jeg giver gerne de få kr om dagen for glutamin..

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du ikke man får rigeligt glutamin igennem ens valleprotein, som jo har et ret højt indhold af netop den aminosyrer? :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvis man er på diæt, får man rigeligt med protein og det vil sikkert også være tilfældet offseason. Stadigvæk har undersøgelser vist at det har en gavnlig effekt på imunforsvaret og på katabolisme at indtage en smule glutamin. For mit eget vedkommende har det sandsynligvis medvirket til at jeg har kunnet undvære nogle sygeuger, som jeg ellers har for vane at have, så jeg giver gerne de få kr om dagen for glutamin..

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du ikke man får rigeligt glutamin igennem ens valleprotein, som jo har et ret højt indhold af netop den aminosyrer? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

BUMP! :mad:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er på diæt, får man rigeligt med protein og det vil sikkert også være tilfældet offseason. Stadigvæk har undersøgelser vist at det har en gavnlig effekt på imunforsvaret og på katabolisme at indtage en smule glutamin. For mit eget vedkommende har det sandsynligvis medvirket til at jeg har kunnet undvære nogle sygeuger, som jeg ellers har for vane at have, så jeg giver gerne de få kr om dagen for glutamin..

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du ikke man får rigeligt glutamin igennem ens valleprotein, som jo har et ret højt indhold af netop den aminosyrer? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

BUMP! :mad:

<{POST_SNAPBACK}>

Valleprotein indeholder ikke glutamin men glutaminsyre. Det er to forskellige stoffer:

Glutaminsyre

Glutamin

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Fordi at glutamin er den første aminosyre som tages fra musklerne og den indgift kan man minimere ved glutamin-supplement.

Sorry for at bumpe ind i en gammel tråd, men på trods af der dannes alanin ved glutamins indtræden i krebs cyklus er alanin direkte fra proteolyse fra musklerne altså den typiske aminosyre der tæres på under fastesituationer.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Der er garanteret en smule forskel men husk du også betaler meget for navnet ved nogle produkter..

Nogle produkter har blandet MSM i, da det skulle give bedre optagelse.. Har dog ingen beviser på at det passer..

Jeg bruger selv en som koster 400-450kr for 1kg..

Mvh.

MNC

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Sorry for at bumpe ind i en gammel tråd, men på trods af der dannes alanin ved glutamins indtræden i krebs cyklus er alanin direkte fra proteolyse fra musklerne altså den typiske aminosyre der tæres på under fastesituationer.

BUMP! Dvs., skal der indtages mere af det?

Hvornår er det bedst at indtage glutamin?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share