Kost råd, skal tage på i vægt og masse!


kll
 Share

Recommended Posts

Hej

Som kombination med det andet indlæg jeg har oprettet (LINK).

Kunne jeg godt tænke mig at høre nogle råd til min kost.

Det jeg spiser i hverdagene ser ca. sådan ud her:

Kl. 6 - En lille potion cornflakes.

Kl. 11.30 - 3 stk. rugbrød m. pålæg.

Kl. 15.30 - 2 stk. rugbrød m. pålæg.

Kl. 18.30 - Forskelligt.

Kl. 20.30 - 2 stk. rugbrød m. pålæg.

Kl. 21.30 - 2 stk. rugbrød m. pålæg.

Altså ikke det mest spændende, og nok ikke så meget. Men spiser det jeg kan.

Har tænkt på at lave en shake til om morgenen, for der kan jeg ikke rigtigt spise så meget, men spiser altid noget.

Hvordan kunne sådan en kalorie shake se ud?

Hvad kunne få min daglige kost til at blive lidt mere spændende, som er let og hurtigt at lave?

Nogle andet i kan sige, som jeg kan bruge?

På forhånd mange tak!

Link to comment
Share on other sites

hvis du spiser det du kan, er der jo ikke noget at gøre er der? Pointen er at man spiser aldrig det man kan

Generelt:

Få nok protein. Skummetmælk er lige så godt som proteinpulver. Æg er også gode... hårdkogte æg er lette at forberede og transportere. Det samme med mælk med skruelåg.

Spis hurtige kulhydrater, ris, pasta, kartofler. Hvis det ikke er nok, prøv nogle af de tarveligere alternativer som lyst brød, juice, saftevand, måske endda sodavand.

Spis energitætte produkter som tørret frugt og nødder/kerner

6 om dagen! Spis så det frugt og grønt! Selvom det ikke gør det lettere at tage på.

Link to comment
Share on other sites

En kalorie-shake, som jeg kender den, består af 200ml letmælk, 40g cashewnødder, 40g rosiner og en banan blendet - men har du overvejet weightgainer?

Jeg ville spise flere nødder, hvis jeg var dig - nødder og rosiner. Det smager godt sammen, og du kan lige nappe en håndfuld her og der som mellemmåltider. Let og hurtigt, meg også mættende.

Masser af ris og pasta sammen med fed protein - evt laks.

Og hvis du så gerne vil tage på, så må du jo blive ved med at spise 10 min efter du er mæt - man kan godt spise selvom man ikke er sulten :blush:

/Randi

Link to comment
Share on other sites

Ja, kodeordet er jo nok flydende kalorier, som andre også er inde på. En mulighed er jo at spice shakes op med diverse kalorietætte fødevarer, som fx olie, hvis man har problemer med at tage på.

Et par muligheder, som jeg har pushet før og som efter min mening er meget sundere end diverse sukkerfyldte gainere:

½ L let-sød mælk

100 g havregryn

30 g protein

1-2 bananer

andet frugt, gerne frossen

1-2 spsk rapsolie (alternativt, hvis man kan klare smagen hør, oliven, valnødde etc)

Blend den hårdt og svælg den 1-3 gange om dagen. På træningsdage i hvert fald efter træning, altid om morgenen, hvis du ikke har den vilde appetit der og har du meget svært ved at tage på, så også før du går i seng.

Andre ting, der også kan kombineres med proteinpulver i moderate mængder (delvist som allibi og for at man ikke indtager dengseficerede smoothies) er:

kakaomælk

vanilieis

fløde

peanutsmør

fyld selv flere på..

Et godt eksempel på ovenstående mere syndige ingredienser

½ L kakaomælk

30 g kakaoprots

1-2 spsk peanutsmør

1-2 banan (gerne frossen, skåret i skiver og blendet godt med)

evt vanilieis

:wub:

(Ok, denne er måske ikke sundere end diverse gainers, men den smager VÆSENTLIGT bedre :tongue: )

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Din morgenmad spiller minus hvis du skal tage på i muskelmasse.. Der er jo ingen rigtig mad før 11.30

Morgenmad kunne f.eks være en stor portion havregrød med en stor proteinshake ved siden af, eller f.eks 2 stykker rugbrød med 2 blødkogte æg, noget ost og en masse mælk, eller en stor portion musli med mælk og et par bananer. Der skal simpelthen noget i maven fra morgenen af!

Ellers er en JSC shake noget der ligger dejligt i mavsen! Hvis jeg har travlt om morgenen er en havregryn-protpulver-mælkeshake en god måde at komme hurtigt ud af starthullerne og stadigt have fået masser af gode kulhydrater og protein.

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

½ L let-sød mælk

100 g havregryn

30 g protein

1-2 bananer

andet frugt, gerne frossen

1-2 spsk rapsolie (alternativt, hvis man kan klare smagen hør, oliven, valnødde etc)

Puha, den var godt nok tryk. Svært at drikke syntes jeg. Men ca. 850 kcal har jeg regnet mig frem til.

Andre opskrifter, på shakes, som er lette at få ned.

Link to comment
Share on other sites

Flexi's gainer shake er et hit.

jeg har tilpasset den mine delikate smagsløg:

½l mælk,

2scoops chokolade protpulver,

evt. vanillesukker,

2spsk cashew butter (tasty shiiit),

½l vanilleis,

modne bananer.

:4mewantfood:

Husk også social kontekst osv spiller ind ifht hvor meget man kan spise. Hiv grillen frem. Lav noget lækker kartoffelsalat eller flødekartofler, grill løs i godt selskab, drik et par øl til og sørg for at afslutte med is til dessert eller evt en gainer shake.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Er man glad for sit hjertekarsystem bør man IMO minimere indtaget af mættet fedt, dvs. skummetmæl i stedet for let og sødmælk, og intet fløde(is)... :smile:

Hvis man så vil opveje for de kalorier man går glip af kan man drikke noget billigt ananas juice, 600 kalorier per liter, og mætter ikke meget.

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis du er en hardgainer (like me) så skal du sgu lidt ud i det ekstreme for at tage på!

Med hensyn til træning tager jeg ned i træningcentret 3 gange om ugen, men træner hele kroppen hver gang men variere blot øvelser, vægt og tempo.. og er lige smadret hver gang specielt når man kommer til SQUAT:S

men problemet er slet ikke træning.. det er jo kost som du er inde på!

lad mig sige det på en pæn måde... hvis du går rundt og føler dig mæt uden andre "bivirkninger" så er det fordi du spiser for lidt;)

du skal spise så meget at du føler du har dårlig mave, men uden nødvendigvis at have det.. ja du får sikkert masser af luft i maven men sådan er det med store mængder mad og specielt protein;)

spis og spis og spis!

er budgettet ikke til det kan det gøre meget billigt.. 0.5 liters matilde cacao kan købes for en 5'er stykket hos netto og de kan du roligt købe en 20stykker af til at starte med.. (100kr)

drik på forskellige tidspunkter om dagen sådan en.. f.eks morgen, middag og aften.. det er ca. 300kulhydrater hver hver gang, men mit råd er at spise noget før du drikker dem ellers ender det med du får dårlig mave.. men tænk over det.. så er det blot endnu flere kalorier;) der er 17.5gr protein i hver af disse!!

køb også en masse tun i olie og pasta! du vil føle dig mæt det meste af dagen så spis 2 gange 100g pasta + en dåse tun om dagen.. det er over 400kulhydrater, lidt fedt og masser af protein! 50+ gr protein!

køb rugbrød og kyllingepålæg.. ja eller kalkun..

rugbrød skal være med kerner i helst, men det meste rugbrød feder sgu såå..

kyllingepålæg'et er der ca. 100gr kød i.. så du skal smide en hel pakke på dit rugbrød og lav det til en klapsammen mad! og dem skal du spise 2 af når du endelig gør.. og drik noget væske til!

..gør også dette 2 gange om dagen..

imellem alt det jeg lige har nævnt der skal du når du støder på frugt eller andet du lige kan spise GØRE DET!! for jo mere du får ned ud over dette desto bedre!

og nej min fremgangsmåde er ikke nødvendigvis billig, men den virker da.. og du kan køre det 1 til 2 månder af gangen og så variere din kost lidt mere.. en varieret kost er altid bedre..

jeg starter i sidste uge mandag igen.. så forventer da nogle gode resultater om en måned ca..

billeder kommer på nettet der så bare rolig;) og alt hvad jeg lige skrev i stortset hvad min kostplan går ud på for tiden såå:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er en hardgainer (like me) så skal du sgu lidt ud i det ekstreme for at tage på!

Med hensyn til træning tager jeg ned i træningcentret 3 gange om ugen, men træner hele kroppen hver gang men variere blot øvelser, vægt og tempo.. og er lige smadret hver gang specielt når man kommer til SQUAT:S

men problemet er slet ikke træning.. det er jo kost som du er inde på!

lad mig sige det på en pæn måde... hvis du går rundt og føler dig mæt uden andre "bivirkninger" så er det fordi du spiser for lidt;)

du skal spise så meget at du føler du har dårlig mave, men uden nødvendigvis at have det.. ja du får sikkert masser af luft i maven men sådan er det med store mængder mad og specielt protein;)

spis og spis og spis!

er budgettet ikke til det kan det gøre meget billigt.. 0.5 liters matilde cacao kan købes for en 5'er stykket hos netto og de kan du roligt købe en 20stykker af til at starte med.. (100kr)

drik på forskellige tidspunkter om dagen sådan en.. f.eks morgen, middag og aften.. det er ca. 300kulhydrater hver hver gang, men mit råd er at spise noget før du drikker dem ellers ender det med du får dårlig mave.. men tænk over det.. så er det blot endnu flere kalorier;) der er 17.5gr protein i hver af disse!!

køb også en masse tun i olie og pasta! du vil føle dig mæt det meste af dagen så spis 2 gange 100g pasta + en dåse tun om dagen.. det er over 400kulhydrater, lidt fedt og masser af protein! 50+ gr protein!

køb rugbrød og kyllingepålæg.. ja eller kalkun..

rugbrød skal være med kerner i helst, men det meste rugbrød feder sgu såå..

kyllingepålæg'et er der ca. 100gr kød i.. så du skal smide en hel pakke på dit rugbrød og lav det til en klapsammen mad! og dem skal du spise 2 af når du endelig gør.. og drik noget væske til!

..gør også dette 2 gange om dagen..

imellem alt det jeg lige har nævnt der skal du når du støder på frugt eller andet du lige kan spise GØRE DET!! for jo mere du får ned ud over dette desto bedre!

og nej min fremgangsmåde er ikke nødvendigvis billig, men den virker da.. og du kan køre det 1 til 2 månder af gangen og så variere din kost lidt mere.. en varieret kost er altid bedre..

jeg starter i sidste uge mandag igen.. så forventer da nogle gode resultater om en måned ca..

billeder kommer på nettet der så bare rolig;) og alt hvad jeg lige skrev i stortset hvad min kostplan går ud på for tiden såå:)

Yikes :crazy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det ser ret usundt ud fra 06 - 11-30 æder du først.

Æder du slet ik noget imellem der?

Det skal ligesom til, for din mave går jo helt i stå. Der kan du måske spise noget kage eller noget, bare et eller andet, du spiser jo snart INGENTING til morgenmad, eller kan du spise nogle kiks.

Ja din kost ser rimelig kedelig ud, det består jo nærmest af rugbrød det hele, skift ud med noget Franskbrød (HVIDT) for du skal jo tage på, eller nogle ciabata boller, du kunne spise en kage i ny og næ.

Og til morgenmad, syntes jeg altså du skulle spise noget havregrød idstedet med frugt på eller med nogle nødder i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share